استفاده از پساب در صنعت، حیات شهروندان را تحت تأثیر قرار ندهد

رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر گفت: انتقال پساب شهرهای فلاورجان و فولادشهر به کارخانه ذوب‌آهن یکی از چالش‌های مهم زرین‌شهر طی دو سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلیمیان امروز _یک‌شنبه، بیست‌وهشتم فروردین‌ماه_ در جمع مسئولان شهرستان لنجان، اظهار کرد: رویکرد جدید فرماندار شهرستان لنجان در پرداختن به مشکلات شهرهای شهرستان لنجان با حضور تمام مسئولان ادارات و نهادهای اجرایی به صورت تخصصی یکی از راهکارهایی است که سبب افزایش هم‌افزایی‌ها، رفع بسیاری از مشکلات و توسعه شهرهای شهرستان خواهد شد.

وی یکی از دغدغه‌های مهم شهروندان زرین‌شهر را مباحث زیست محیطی ناشی از فعالیت صنایع بزرگ دانست و افزود: انتقال پساب شهرهای فلاورجان و فولادشهر به کارخانه ذوب آهن یکی از چالش‌های مهم زرین‌شهر طی دو سال گذشته است به گونه‌ای که به دلیل نگرانی شهروندان از بروز مشکلات زیست محیطی برای شهر و شهروندان مطالبات بسیاری را از نمایندگان خود در پارلمان شهری به همراه داشته است.

رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر تصریح کرد: مدیریت شهری و شهروندان زرین شهر استفاده از پساب را حق صنایع بزرگ همچون ذوب آهن می‌دانند، اما حق استفاده از پساب برای کسب منافع اقتصادی نباید حق حیات و سلامت شهروندان را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: به دلیل حجم بالای انتقال پساب به کارخانه ذوب آهن قطعاً شاهد ذخیره‌سازی پساب و آبگیری دوباره لاگون‌هایی که در شمال زرین‌شهر قرار دارند خواهیم بود و این مسئله سبب نفوذ به پساب به آب‌های زیرزمینی، متصاعد شدن بوی نامطبوع و متضرر شدن ساکنان محله سجاد به دلیل نفوذ نَم به منازل مسکونی آنها خواهد شد.

سلیمیان با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر بوی مشمئزکننده‌ای زرین‌شهر را فرا گرفته بود که منبع آن نیز برای شهروندان شفاف‌سازی نشد، اضافه کرد: انتظار شهروندان و نمایندگان آنان در پارلمان شهری آن بوده که مسئولان ارشد شهرستان لنجان با جدیت مطالبات به حق آنها را دنبال کنند تا راهکارهای کارشناسی برای رفع چالش‌های زیست محیطی ارائه شود و علاوه بر خشکاندن کامل لاگون‌ها در برنامه زمانبندی مشخص شده در خصوص نوع انتقال، تصفیه و ذخیره‌سازی پساب فاضلاب شهرهای همجوار نیز شفاف‌سازی لازم انجام شود.

وی تاکید کرد: ساخت تصفیه خانه پساب توسط کارخانه ذوب آهن در شمال غرب زرین شهر یکی دیگر از مباحثی است که نگرانی‌های بسیاری را برای شهروندان به همراه داشته است، چرا که ورزش بادهای غالب یکی از مباحث‌هایی به شمار می‌آید که در ساخت تصفیه خانه‌های پساب باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر خاطرنشان کرد: جهت ورزش بادهای غالب در شهرستان لنجان غرب به شرق بوده و بر همین اساس می‌توان دریافت بخارهایی که از مخازن ذخیره پساب متصاعد خواهد شد، شهرهای زرین‌شهر و چمگردان را تحت تأثیر قرار خواهد داد، اما کارخانه ذوب آهن در سکوت کامل خبری اقدام به ساخت این تصفیه‌خانه کرده است.

وی تصریح کرد: اختلاف ارتفاع، فاصله از مسیرهای مواصلاتی، وجود چاه‌ها و قنات‌ها از دیگر مباحثی به شمار می‌آید که در زمان جانمایی چنین تصفیه‌خانه‌هایی باید مورد توجه قرار گیرد.

سلیمیان اضافه کرد: در جانمایی انجام شده به این گونه مباحث هیچ‌گونه توجهی نشده و این در حالی است که در مقالات مختلف که در خصوص جانمایی تصفیه‌خانه پساب به نگارش درآمده یکی از مباحث مهم که به آن پرداخته شده است، فاصله حداقل شش کیلومتر از شهر بوده، اما فاصله تصفیه‌خانه ذوب‌آهن که در حال احداث بوده فاصله استاندارد رعایت نشده است.

وی گفت: تصفیه‌خانه و استخرهای در حال احداث کارخانه ذوب‌آهن در فاصله ۴۰۰ متری کانال اصلی آب شرب اصفهان قرار دارد و با توجه به مباحثی که در خصوص تصفیه خانه پساب فاضلاب ذوب‌آهن وجود دارد انتظار می‌رود قبل از احداث کامل این مجموعه و بروز مشکلات متعدد چاره اندیشی شود.

رئیس شورای اسلامی زرین شهر افزود: قطعاً کارخانه ذوب‌آهن قبل از انتقال پساب شهرهای همجوار می‌تواند عملیات تصفیه پساب را با احداث تصفیه انه در همان شهرهای انجام داده و پساب تصفیه شده را به این کارخانه منتقل کند.

کد خبر 569015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.