تلاش برای تسهیل احکام فرزندخواندگی

معاون دادستان کل کشور گفت: درصدد هستیم با بررسی شرایط قانونی، صدور احکام فرزندخواندگی و امین موقت را تسهیل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «غلام‌عباس ترکی» در رابطه با بازدید هفته گذشته خود از شیرخوارگاه شبیر و وضعیت صدور احکام برای خانواده‌های خواهان کودک، اظهار کرد: در راستای حمایت از حقوق عامه و صیانت از حقوق کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و مراکز وابسته به نهاد خانواده، از مرکز شیرخوارگاه شبیر بازدیدی صورت گرفت که بحمدالله شرایط نگهداری و مراقبت از کودکان و نوزادان در این مرکز مطلوب بود و جای خوشحالی است که چنین مرکزی از جهت بهداشت و ایمنی و مسائل اجتماعی، متولی مراقبت از فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست است.

وی افزود: جا دارد از سازمان بهزیستی و مدیران و کارکنان این مرکز بابت خدماتی که به‌خوبی کودکان ارائه می‌شود، تقدیر کرد. طبیعتاً وجود و تعدد این مراکز موجب خشنودی نیست؛ اما به‌هرحال کودکانی هستند که به دلایل مختلف لازم است در چنین مراکزی نگهداری و پرورش یابند تا بتوانند در آینده به شایستگی به آغوش جامعه بازگردند.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادستانی کل کشور، ادامه داد: مرکز شیرخوارگاه شبیر، یک مآمن و پناهگاه خوب برای فرزندانی است که اگر به شایستگی مورد حمایت و مراقبت قرار گیرند، می‌توانند افراد صالح و مفیدی برای جامعه پرورش دهند.

وی به موضوع فرزندخواندگی و امین موقت اشاره کرد و گفت: پذیرفتن کودکان توسط خانواده‌های واجد شرایط از مراکزی همچون شیرخوارگاه‌ها، امری مطلوب و خداپسندانه است که خوشبختانه این فرهنگ زیبا در بین مردم ما بسیار رواج دارد و خانواده‌های بسیاری به دلایل مختلف، خواهان پذیرش کودکان در کانون گرم خانواده خود هستند.

ترکی افزود: درخصوص صدور حکم فرزندخواندگی یا امین موقت یا حتی صدور نگهداشت کودکان خیابانی در مراکز شبه‌خانواده، قانون و مقرراتی حاکم است که دستگاه قضائی، سازمان بهزیستی و خانواده‌های خواهان کودک، باید نسبت به آن پایبند باشند.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادستانی کل کشور، تصریح کرد: طبیعتاً هدف نهایی از تصویب این مقررات، تأمین هرچه بیشتر و بهتر امنیت روحی- روانی و مالی کودک است تا در محیطی عاری از تنش و مشکلات پرورش یابد و تربیت شود.

ترکی با بیان اینکه معتقد هستیم هیچ مرکز و نهادی بهتر و بالاتر از نهاد خانواده نمی‌تواند نیازهای مختلف کودک را تأمین کند، گفت: درخصوص صدور احکام فرزندخواندگی و امین موقت، قضات ما بسیار حساس هستند که خانواده‌ای که کودک را به فرزندخواندگی قبول می‌کند، بهترین شرایط را برای کودک تأمین کند تا در آینده دچار مشکلاتی نشود.

وی افزود: اگرچه در اکثر استان‌ها همچون خراسان‌رضوی و اصفهان، آمار بیشتری از صدور احکام فرزندخواندگی، صادر و خانواده‌ها صاحب فرزندانی می‌شوند، اما در برخی استان‌ها همچون تهران، صدور این احکام با فرآیندهای پیچیده‌ای روبه‌رو است که بعضاً خانواده‌ها از پذیرش فرزند ناامید شده و در موارد محدودی نیز از روش‌های غیرقانونی خواهان پذیرش کودک می‌شوند.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادستانی کل کشور با بیان اینکه باید سازمان بهزیستی و قضات، فرآیند فرزندخواندگی را برای خانواده‌ها تسهیل کنند گفت: اگر بتوان سرعت و فرآیند فرزندخواندگی و امین موقت را تسهیل کرد، حتماً منطبق با مصلحت کودک خواهد بود؛ ضمن اینکه خواسته خانواده‌هایی که آرزوی فرزندآوری دارند نیز برآورده خواهد شد. البته هر قدر هم که محیط مراکزی همچون شیرخوارگاه شبیر و امثال آن مطلوب باشد، اما هیچ نهادی چون خانواده نمی‌تواند این کودکان را تربیت کند و به جامعه تحویل دهد.

ترکی ادامه داد: درصدد هستیم با بررسی بسترهای قانونی و شرایط و مسائل مربوط، صدور احکام فرزندخواندگی و امین موقت را تسهیل کنیم تا ضمن تسریع فرایندهای صدور، این احکام از رویه واحد و منسجمی برخوردار شود.

به گزارش ایمنا، در ایران قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست در سال ۱۳۵۳ تصویب شد و این قانون در سال ۱۳۹۲ با عنوان «قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست» اصلاح و قانون سابق لغو شد. مطابق این قانون، خانواده‌های فاقد فرزند یا دختران و زنان مجرد بالای ۳۰ سال می‌توانند کودکان یا نوجوانان بی‌سرپرستی و بدسرپرست را که شرایط مقرر در این قانون دارا هستند، سرپرستی کنند. بعد از صدور حکم سرپرستی برخی از حقوق و تکالیف اولاد و والدین، مانند حضانت و نفقه در رابطه بین آن‌ها جاری می‌شود؛ اما از حقوق دیگری ازجمله ارث محروم هستند که با توجه به مفاد ماده ۱۴ قانون مذکور، این مشکل چاره‌اندیشی شده است.

کد خبر 568966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.