آزادسازی دلارهای خانگی‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، بیست‌وهشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آزادسازی دلارهای خانگی‌» به بررسی رشد صادرات نفت بر شاخص‌های اقتصادی پرداخت و نوشت: طبق قانونی که بیستم فروردین امسال ابلاغ شد، حمل و نگهداری ارز قاچاق بوده و جرم محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند پیامدهای مثبت این تصمیم بزودی در اقتصاد ایران و بازار ارز نمایان خواهد شد.

پس از جهش‌های ارزی در سال‌های گذشته که بهای دلار را به بالای ۳۰ هزار تومان رساند، این بازار در ماه‌های گذشته با آرامش نسبی همراه بوده است. هرچند دلالان و واسطه‌ها همچون گذشته سعی دارند تا با موج‌سواری روی اخبار سیاسی و بخصوص مذاکرات هسته‌ای، از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، اما نگاهی به روند قیمتی ارزهای عمده بازار رسمی حاکی از سیر منطقی بازار است.

با استقرار دولت سیزدهم و به واسطه افزایش قابل توجه صادرات نفتی و غیرنفتی، طرف عرضه ارز بشدت تقویت شد. این در حالی است که در سال‌های گذشته معضل اصلی بازار ارز ضعیف شدن طرف عرضه و رشد تقاضا بود که موجب برهم خوردن تعادل بازار و ثبت رکوردهای قیمتی جدید می‌شد. اما همزمان با رشد صادرات غیرنفتی و نفتی و از آن مهم‌تر رشد بازگشت ارز حاصل از آن به کشور، باعث شد تا دستان بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بازار ارز پر شود و توان مدیریت این بازار مهم را داشته باشد.

در همین راستا، وزیر نفت از ۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای نفتی و بازگشت ارز آن به کشور خبر داده بود. آماری که با قرار دادن آن کنار آماری که از سوی رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده است، نشان دهنده تقویت قابل توجه بخش عرضه در بازار ارز است.

آزادسازی دلارهای خانگی‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاپ: اوکراین نشان داد ما نژادپرستیم‌» نوشت: الان هر کجا را نگاه کنید، پوشش خبری، فریاد رسانه‌های اجتماعی، اعتراضات، بحث و جدل مداوم در مورد تهاجم روسیه به اوکراین را خواهید دید، معلمان در مدارس درباره آن صحبت می‌کنند، والدین درباره‌اش به فرزندانشان توضیح می‌دهند و هزاران نفر در سراسر جهان تجمع کرده‌اند تا در اعتراض به تهاجم روسیه فریاد بزنند.

«برای اوکراین دعا کنید» پست ثابت و در حال دست به دست شدن رسانه‌های اجتماعی است. اما سوال بزرگ این است که «چرا ما شاهد همین نوع اقدام در درگیری‌های دیگر سراسر جهان نیستیم؟» این بخشی از مقاله لارن کراسبی مدلیکوت، خبرنگار بدون مرز است که نیوزویک آن را حدود یک ماه و نیم پیش، در اولین روزهای جنگ اوکراین منتشر کرد. مدلیکوت در توصیف این نوع برخورد نوشت: «این جهت‌گیری‌ها نژادپرستانه است.»، حالا همین واقعیت از زبان پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، با جملاتی متفاوت شنیده می‌شود.

پاپ فرانسیس در گفتگو با تلویزیون ایتالیایی RAI که به تازگی منتشر شده، گفته اینکه خیلی از کشورها از پناهجویان جنگ زده اوکراینی در مقایسه با پناهجویان سایر کشورها بیشتر استقبال کرده‌اند، نشان‌دهنده نژاد پرستی است. به گفته پاپ، در جریان جنگ‌ها، همیشه ضعیف‌ترها در معرض آسیب‌پذیری بیشتری هستند: «آوارگان برحسب رنگ پوست و اینکه شما از یک کشور توسعه یافته آمده‌اید یا از کشوری توسعه نیافته، به درجه اول و درجه دوم تقسیم شده‌اند.»

آزادسازی دلارهای خانگی‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افشای اسامی جواب داد / آغاز بازپرداخت بدهی ابربدهکاران» نوشت: یک هفته قبل بود که وزارت اقتصاد در اقدامی بی‌سابقه، بانک‌ها را مکلف کرد اسامی بدهکاران دانه‌درشت خود را رسانه‌ای کنند. این اقدام ابتدا با استقبال مردم مواجه شد که بخشی از این خرسندی در واکنش‌های کاربران فضای مجازی قابل مشاهده بود.

اما این حرکت دولت در عین حال موجب سردرگمی تعدادی از جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای شد به طوری که به‌صورت کور اقدام به انتقاد از این اقدام کرده و آن را زیر سوال بردند. با این حال پس از گذشت یک هفته نخستین نتایج تاباندن نور شفافیت بر تاریکخانه نظام بانکی مشاهده شد.

دیروز سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام این خبر که «تعدادی از این بدهکاران بزرگ برای پرداخت بدهی‌شان به بانک‌ها و خروج از لیست بدهکاران مراجعه کرده‌اند»، اظهار کرد: «مسئله افشای ابربدهکاران بانکی کشور که سال‌ها در اقتصاد ایران تنها حرفش زده می‌شد، هفته گذشته با فشار وزارت اقتصاد در بانک‌های دولتی انجام شد». وی افزود: «معضل بدهی‌های کلان بانکی موجب عدم دسترسی بخش زیادی از مردم به تسهیلاتی بود که سال‌ها منجمد دست چند بدهکار بزرگ بدحساب باقی مانده بود و اجازه دسترسی به آن حجم از تسهیلات به بقیه مردم داده نمی‌شد».

وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد است «اجرای این سیاست منابع را به بانک‌ها برخواهد گرداند و خوش‌حسابی را تقویت خواهد کرد و ان‌شاءالله این جریان موقت نخواهد بود و ادامه خواهد داشت». وی همچنین تاکید کرد «‌در هفته جاری یک خبر بزرگ و امیدوارکننده دیگر راجع به شفافیت اطلاعات اقتصادی خواهیم داشت که آن را هم خدمت مردم عزیز ایران اعلام خواهم کرد.»

گفتنی است اقدام بی‌سابقه بانک‌ها در انتشار فهرست بدهکاران بزرگ خیلی از جریان‌ها از جمله رسانه‌های ایرانی‌زبان معاند را هم سردرگم و عصبانی کرد به طوری که بی‌بی‌سی فارسی با تحریف خبر سعی کرد این اقدام شفاف در سیستم بانکی کشور را تخریب کند. این رسانه لندن‌نشین حتی با ایجاد تشکیک در فهرست‌های اعلام شده سعی کرد ذهن مخاطبان و افکار عمومی را منحرف کند به طوری که با تحریف خبر مذکور در کانال رسمی خود نوشت: «اخیرا ۱۱ بانک دولتی زیرمجموعه وزارت اقتصاد فهرست بدهکاران بزرگ بانکی را منتشر کردند. بعضی از این بانک‌ها از جمله بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بدهکاران بالای ۱۰۰ میلیارد تومان دارد.»

آزادسازی دلارهای خانگی‌

کد خبر 568932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.