۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۷
مسجدالاقصی در آغوش مقاومت

نهادهای بین‌المللی ابزاری در دست قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا برای اعمال فشار به کشورها و جریان‌های مقاوم مخالف منافع آمریکا و غرب هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود خط و نشان‌های صهیونیست‌ها مبنی بر اجرای برنامه قربانی در مسجدالاقصی، فلسطینیان جمعه برای اقامه نماز جمعه وارد مسجدالاقصی شدند که یورش نظامیان صهیونیست به نمازگزاران را به دنبال داشت. گروه‌های مقاومت در هشداری شدید، بر ادامه مقابله با دشمن صهیونیستی تأکید کرده‌اند.

در روزهای گذشته حساسیت‌ها درباره برنامه صهیونیست‌ها برای انجام مراسم دینی در مسجدالاقصی شدت گرفته بود. این موضع‌گیری به ویژه پس از آن تشدید شد که منابعی در رژیم صهیونیستی چندین بار اعلام کردند که آن‌ها روز جمعه قصد دارند به مناسبت عید یهودی «پسح» در مسجدالاقصی مراسم قربانی داشته باشند.

اگرچه دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه روز چهارشنبه گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه یهودیان در صدد قربانی کردن در داخل مسجدالاقصی هستند را رد کرد، اما گروهک‌ها و سازمان‌های تندروی یهودی موسوم به جماعات هیکل به صراحت گفتند که با وجود تهدیدهای جنبش حماس، برای مراسم قربانی به مسجدالاقصی می‌روند.

از طرف دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کرانه باختری و گذرگاه‌های نوار غزه به دلیل عید پسح یهودیان از شامگاه دیروز به مدت ۳۲ ساعت بسته می‌شود و امروز نیز گذرگاه الجلمه و ام‌الریحان برای ورود فلسطینی‌های ساکن جنین بازگشایی می‌شود. همچنین، ورود نمازگزاران فلسطینی ساکن کرانه باختری برای نماز جمعه به مسجدالاقصی ممنوع و اعلام شد که مردان ۴۰ تا ۵۰ ساله هم باید مجوز ورود داشته باشند. به‌رغم همه این موضع‌گیری‌ها، هزاران فلسطینی سحرگاه روز جمعه برای اقامه نماز در دومین جمعه ماه مبارک رمضان وارد مسجدالاقصی شدند و صبح جمعه به دنبال حمله صهیونیست‌ها، درگیری‌های شدیدی در داخل مسجدالاقصی رخ داد.

این نیروها به سمت نمازگزاران بمب آتش‌زا پرتاب کردند که به زخمی شدن شماری از آن‌ها منجر شد. با شدت گرفتن ناآرامی‌ها، نیروهای رژیم صهیونیستی پس از دستگیری ده‌ها فلسطینی در مسجدالاقصی، نمازگزاران را وادار به خروج از مسجد کردند.

یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و هتک حرمت به آن و مجروح شدن ده‌ها نمازگزار فلسطینی که خود را برای اقامه نماز جمعه به این مکان مقدس رسانده بودند با واکنش گسترده گروه‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی روبه‌رو شد.

عملیات موفقیت‌آمیز فلسطینیان در حیفا رسوایی بزرگ برای رژیم صهیونیستی است

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این سوال که یورش نظامیان صهیونیستی به مسجدالاقصی و جنایات وحشیانه اشغالگران در ماه رمضان ناشی از چیست؟ اظهار می‌کند: یورش نظامیان چندین دلیل دارد یکی از آن‌ها این است که بعد از دریافت چندین ضربه هولناک امنیتی در شهر مهمی مانند تل‌آویو، حیفا و بئرسبع که به لحاظ امنیتی جایگاه بسیار ویژه‌ای برای آن‌ها دارد در شوک فرو رفتند زیرا این شهرها اماکن حیاتی رژیم صهیونیستی هستند.

وی ادامه می‌دهد: تل‌آویو پایتخت و قلب سیاسی رژیم صهیونیستی است و اگر با ورود به این شهر عملیات موفقیت‌آمیزی صورت بگیرد ضربه امنیتی بسیار بزرگی برای این رژیم خواهد بود که نه تنها اشراف اطلاعاتی بر داخل دارد بلکه نسبت به کشورهای منطقه اشراف اطلاعاتی دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: شهر حیفا که در آن عملیات استشهادی توسط فلسطینیان انجام شد، پایتخت اقتصادی رژیم صهیونیستی بوده و بسیاری از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری دنیا در این شهر مستقر هستند و اکثر سرمایه گذاری‌ها در این شهر صورت می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: اینکه فلسطینی‌ها در شهر حیفا به عملیات استشهادی می‌پردازند و از لایه‌های متعدد سیستم‌های امنیتی عبور می‌کنند و عملیات موفقیت‌آمیز انجام می‌دهند، رسوایی بزرگ برای رژیم صهیونیستی است.

شکیبایی می‌گوید: شهر بئرسبع در منطقه نگب است یعنی مکانی که بیشتر آن صحرا است، آنچه این منطقه را معروف می‌کند وجود نیروگاه هسته‌ای دیمونا و کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی است و اینکه می‌بینیم فلسطینی‌ها از تمام لایه‌های سیستم‌های امنیتی و هشداردهنده رژیم صهیونیستی عبور می‌کنند و عملیات شهادت‌طلبانه انجام می‌دهند و تعدادی صهیونیست را به هلاکت می‌رسانند، پیروزی بزرگ برای مردم فلسطین و شکست مفتضحانه برای سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی است.

وی خاطرنشان می‌کند: در پی دریافت ضربات هولناک امنیتی، رژیم صهیونیستی در یک حالت شوک به سر می‌برد و زمانی که ابهت تبلیغی و ترویجی خود را نزد افکار عمومی دنیا از دست رفته می‌بیند به اقدامات ایضایی مانند یورش به مسجدالاقصی و فشار آوردن به فلسطینی‌ها در این حوزه روی می‌آورد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه می‌افزاید: صهیونیست‌ها چون می‌دانند فلسطینی‌ها نسبت به مسجدالاقصی و قبله اول مسلمانان حساس هستند سعی در تحریک مباحث مذهبی افراد دارند تا از این طریق درگیری به وجود بیاید و به رژیم خود اجازه می‌دهند فضا را امنیتی کرده و از طریق آن به سرکوب مردم فلسطین روی بیاورد تا مدت بیشتری بتوانند نفس بکشند.

وی اظهار می‌کند: بخش عمده‌ای از این یورش ناشی از دریافت ضربات هولناکی است که از سوی مقاومت فلسطین و مردم فلسطین دریافت کردند و در یک حالت رعب و وحشت به سر می‌برند و دست به اقدامات نخ‌نما شده و تکراری می‌زنند تا زمان بخرند و از طریق آن بتوانند به وضعیت متلاطم خود نه تنها در حوزه امنیتی بلکه در حوزه سیاسی سامان ببخشند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید: صهیونیست‌ها همزمان با دریافت این ضربات هولناک امنیتی با مشکلات سیاسی هم روبه‌رو هستند، دولت ائتلافی آنها که بعد از حدود چهار انتخابات و پس از هفت ماه شکل گرفته بود با خروج یکی دو نفر از کابینه ائتلافی در آستانه فروپاشی قرار دارد و نه تنها رژیم در حوزه امنیتی دچار این ضربات شده است بلکه در حوزه سیاسی هم دچار فروپاشی است و به سمتی می‌رود که با این قبیل کارها فضا را در اختیار بگیرند و به وضعیت خود سامان بدهند.

وی می‌افزاید: رژیم صهیونیستی همیشه در آستانه روز جهانی قدس برای آن که نمایش قدرت مردم مسلمان فلسطین در قبله اول مسلمانان مسجدالاقصی اتفاق نیفتد با تدابیر شدید امنیتی تلاش می‌کنند تا از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی به روش‌های مختلف جلوگیری کنند. تا حضور آن‌ها به ویژه در آخرین جمعه ماه مبارک که مصادف با روز جهانی قدس است کمرنگ نشان داده شود.

نهادهای بین‌المللی ابزاری در دست آمریکا هستند

شکیبایی در پاسخ به این سوال که سکوت اعراب و نهادهای بین‌المللی در برابر این جنایت اسرائیل ناشی از چیست؟ می‌گوید: سکوت نهادهای بین‌المللی نیازی به توضیح ندارد، نهادهای بین‌المللی ابزاری در دست قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا برای اعمال فشار به کشورها و جریان‌های مقاوم مخالف منافع آمریکا و غرب هستند.

وی اضافه می‌کند: نمی‌توان انتظار داشت که نهادهای بین‌المللی که توسط آمریکایی‌ها تأسیس شده به متحد آمریکا که رژیم صهیونیستی است بابت اینکه چرا در فلسطین به کشتار افراد می‌پردازد یا اینکه چرا اجازه نمی‌دهد فلسطینی‌ها آزادی دینی داشته باشند و به مراسم مذهبی خود بپردازند به این رژیم امر و نهی و شماتت کند و رفتارهای آن را محکوم کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه می‌دهد: مگر نهادهای بین‌المللی در مورد کشتار مردم یمن از خود اقدامی صورت دادند و یا اینکه در برابر کشتار مردم افغانستان سازمان بین المللی وارد شد؟ یا در برابر کشتار مردم عراق و سوریه اقدامی صورت دادند؟ زیرا ابزار کشورهایی مانند آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه هستند و آنچه که آمریکا اعلام می‌کند را در دستور کار دارند.

وی خاطرنشان می‌کند: کشورهای عربی در ظاهر اعلام همدردی و همبستگی با فلسطینی‌ها و در باطن روابط خود را با رژیم صهیونیستی مستحکم کردند که از این رو نقاب از چهره آن‌ها کنار رفته و تشت رسوایی آن‌ها به زمین افتاده و اکنون فلسطینی‌ها متوجه شدند که دوست و دشمن آن‌ها چه کشورهایی هستند؟

شکیبایی اضافه می‌کند: بنابراین در جایی که کشورهای حکام عربی مانند عربستان، مصر، بحرین، امارات و مغرب که آینده سلطنت و نظام سیاسی خود را به واسطه بیداری که در منطقه به وجود آمده در خطر می‌بینند طبیعی است که از این کشورها نقاب خود را کنار بزنند و علناً با رژیم صهیونیستی نشست و برخواست می‌کنند. از این کشورها نمی‌توان انتظاری داشت که به مسئله فلسطین بپردازند و یا نسبت به تعرض و اهانت در این منطقه حساس شوند.

وی می‌گوید: بنابراین باید گفت سکوت اعراب و نهادهای بین‌المللی در برابر جنایت اسرائیل ناشی از وضعیتی است که آن‌ها در درون خود دارند. از این رو بعد از اینکه زمزمه خروج آمریکا از منطقه را می‌شنویم احساس می‌کنند که باید به قدرت بزرگ وابسته باشند.

شکیبایی اضافه می‌کند: این قدرت بزرگ تا مدت‌ها پیش آمریکا بود اما وقتی آمریکا حمایت خود را برداشت، آن‌ها احساس می‌کنند این قدرت می‌تواند اسرائیل باشد، در حالی که کاملاً اشتباه می‌کنند، همان روزی که چند کشور عربی در نگب و سرزمین‌های اشغالی نشست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و نماینده آمریکا برگزار کردند همان روز فلسطینی‌ها وارد شهر تل‌آویو شدند و عملیات را انجام دادند و از تمام لایه‌های امنیتی عبور کردند.

وی اظهار کرد: عملیات استشهادی فلسطینیان این پیام را به کشورهای عربی داشت که اگر رژیم صهیونیستی دارای قدرت بود می‌توانست مشکل امنیت خود را حل کند، رژیمی که نمی‌تواند امنیت خود را تأمین کند چگونه می‌تواند از کشوری مانند بحرین، عربستان و یا امارات حمایت کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: این روزها کشورهای عربی بر سر یک چند راهی قرار گرفتند که نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند. اگر به اسرائیل پناه ببرند ممکن است از سوی رژیم صهیونیستی مورد حمله واقع شوند کما اینکه این کار را اسرائیل با لبنان و سوریه نیز می‌کند، اگر هم کاری انجام ندهند، مردمشان نظام‌های سیاسی را ساقط می‌کنند.

کد خبر 568816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.