۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۹
رونق توریسم در شهر گل و گلاب

دغدغه‌های فراوانی در خصوص روشن نگه داشتن چراغ گردشگری در کاشان و رونق بخشیدن به توسعه این صنعت وجود دارد که تنها با همدلی و هم‌افزایی دستگاه‌های ذی‌ربط ممکن خواهد شد و لازم است تلاش بیشتری برای توسعه گردشگری در کاشان وجود داشته باشد تا شاهد از نفس افتادن این صنعت در شهر خانه‌های تاریخی نباشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسئولان برای توسعه گردشگری شهر خود، به عنوان درآمد پایدار توجه ویژه‌ای دارند، زیرا اصول پایداری و رعایت آنها در توسعه سبب منفعت بلندمدت برای مردم و جامعه محلی خواهد شد. گردشگری میراث، یکی از اشکال گردشگری است که با در نظر گرفتن اصول پایداری، می‌تواند یکی از اولویت‌های توسعه این صنعت شود. کشور با توجه به میراث بشری غنی و فراوان خود، از توانایی زیادی برای توسعه گردشگری میراث برخوردار است و اگر به ارتقا و کیفیت آن توجه شود ماندگاری این توسعه را در رونق اقتصادی تضمین خواهد کرد.

در این بین شهر کاشان نیز به دلیل فرهنگ و تاریخ کهن و وجود ابنیه تاریخی از دیرباز مورد توجه گردشگران قرار گرفته و یکی از محورهای اصلی گردشگری کشور است و اگر متولیان امر و مدیران مربوطه در جهت ارتقای زیرساخت‌های این صنعت تلاش نکنند، این موقعیت ویژه در این صنعت را به تدریج از دست خواهند داد.

لزوم رونق خدمات گردشگری در کاشان

مهدی نادعلی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص فعالیت ستاد سفر و میزبانی کاشان از گردشگران به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با توجه به اهمیت صنعت گردشگری برای منطقه کاشان لازم است دستگاه‌های مربوطه با هم‌افزایی در توسعه این صنعت بکوشند.

وی تحلیل و بررسی خدمات سفر به مسافران نوروزی را در اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان ضروری می‌داند و می‌افزاید: اداره میراث فرهنگی و گردشگری باید در ستاد خدمات سفر نقش مؤثری داشته باشد و با همدلی و وفاق بیشتر با دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در این ستاد رضایتمندی مسافران را فراهم کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کاشان ادامه می‌دهد: اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان متولی گردشگری منطقه است و باید با پشتیبانی و نبوغ برنامه‌ای برای گردشگری مذهبی و بافت‌گردی را در این حوزه فعال کند و لازم است در مورد جذب اعتبار دولتی برای توسعه گردشگری بیشتر تلاش کند.

وی با اشاره به عملکرد اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان، تصریح می‌کند: باغ فین کاشان ثبت ملی است و اعتباری ویژه را به خود اختصاص می‌دهد، باید بررسی شود که متولی گردشگری کاشان توانسته این اعتبار را جذب کند یا با نبوغ و ابتکار ویژه‌ای در خصوص رضایت و جذب گردشگر اقدامات بیشتری را ارائه داده است.

نادعلی با بیان اینکه صف‌های طولانی تهیه بلیت از مکان تاریخی که در ایام نوروز حدود دو میلیون گردشگر داشته است، برازنده منطقه کاشان نیست و باید برنامه‌ریزی کارآمدی برای رفع این چالش در نظر گرفته شود، اضافه می‌کند: می‌توان با افزایش تنها چند گیشه تهیه بلیت در این ایام کرونایی از ازدحام جمعیت جلوگیری کرد، همچنین تهیه بروشورهای معرفی ابنیه تاریخی و راهنمای گردشگر یکی دیگر از مواردی بود که مغفول مانده است و پرداختن به آن می‌تواند رضایت بیشتر گردشگر و افزایش گردشگران را به دنبال داشته باشد.

وی می‌گوید: پشتیبانی از ستاد امر به معروف توسط میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند هجمه بی‌فرهنگی را در منطقه کاشان به ویژه در مواقع پیک گردشگری کاهش دهد و باید برنامه‌ای مؤثر در این خصوص داشته باشیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کاشان اظهار می‌کند: کاشان باید هر ساله با تحلیل و بررسی عملکرد ستاد سفر به تدوین برنامه‌های بلند مدت از جمله تأسیس کمپ‌های دائمی مسافر بیندیشد و نقاط ضعف و قوت خود را ارزیابی کند تا شاهد رونق و توسعه گردشگری منطقه باشیم.

توجه به مجموعه جهانی باغ فین برای جذب بیشتر گردشگر

مهران سرمدیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان با اشاره به تلاش برای رونق صنعت گردشگری در کاشان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که به دلیل شیوع بیماری کرونا ابنیه تاریخی در سطح کشور تعطیل بوده است، حدود دو میلیارد تومان جذب و تنها در مجموعه جهانی باغ فین هزینه شده است تا این مجموعه جهانی فاخر و ارزشمند آماده پذیرایی شایسته از گردشگران در نوروز ۱۴۰۱ باشد.

وی ادامه می‌دهد: در نوروز ۱۴۰۱ و بر اساس ابلاغیه وزارتخانه متبوع، نوروزگاه با همکاری شایسته و قابل تقدیر شورای اسلامی شهر، شهرداری و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان در مجموعه جهانی باغ فین برگزار شد که به گواه مهمانان نوروزی و فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در سطح استان و کشور کم‌نظیر بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان تصریح می‌کند: در نوروز ۱۴۰۱ حدود ۳۵ راهنمای بنای تاریخی آموزش دیده در کنار راهنمایان انجمن راهنمایان گردشگری شهرستان در ابنیه تاریخی تحت پوشش مشغول خدمت‌رسانی به مهمانان و گردشگران نوروزی بوده و در طول سال نیز روزانه ۳۰ راهنمای بنا به همراه راهنمایان این انجمن در ابنیه تاریخی جهت معرفی آنها حضور دارند، همچنین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با استقرار راهنمای صوتی الکترونیک ۱۰ زبانه در ابنیه تاریخی تحت تملک خود، خدمات مناسبی جهت معرفی آثار تاریخی به گردشگران و مسافران نوروزی ارائه داده است و در طول سال نیز این خدمات تداوم دارد. حدود ۵۰ هزار نقشه و ۳۰ هزار بروشور راهنمای ابنیه نیز به صورت رایگان توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان در اختیار مهمانان نوروزی قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با استقرار یکی از شرکت‌های تحت نظارت خود تحت عنوان مجری خانه مسافر برای ارائه اطلاعات به گردشگران و تأمین نیاز اقامتی شهرستان کاشان با کمیته خدمات اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر نیز همکاری مؤثری داشته است و با استقرار ۱۵ نیرو در دو مرکز تحویل شده به ارائه خدمات سفر در ایام نوروز می‌پرداختند.

سرمدیان می‌گوید: انجام بازرسی‌های انفرادی و گروهی مستمر حوزه گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان با مشارکت کارشناسان بهداشت، صمت و نظارت بر اماکن عمومی و پیگیری این اداره منتج به ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات مراکز اقامتی و پذیرایی شده و همراهی مدیران مجرب واحدهای اقامتی و پذیرایی شهرستان کاشان نیز سبب رضایت مهمانان و گردشگران شده است و حتی یک مورد شکایت نیز در این زمینه در نوروز ۱۴۰۱ ثبت نشده است.

وی اضافه می‌کند: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان جلسات ستاد هماهنگی خدمات سفر به طور مستمر به ریاست فرماندار ویژه شهرستان و با حضور تمام دستگاه‌های عضو برای خدمت‌رسانی به گردشگران نوروزی برگزار شد که بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی هر اداره موظف به اجرای وظایف ذاتی خود در ستاد هماهنگی خدمات سفر است.

کد خبر 568757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.