ضرورت توسعه مهارت‌های دانشجویان برای رسیدن به تولیدات دانش‌بنیان

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، بر ضرورت توسعه مهارت‌های نرم دانشجویی برای رسیدن به تولیدات دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: اولویت برنامه‌های این پارک تلاش برای تحقق شعار سال با محوریت دانشجویان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجیدی دهبیدی‌پور رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف در مورد اقدامات این پارک برای تحقق شعار سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال ۸۷ را سال نوآوری و شکوفایی نامگذاری کردند و امسال بعد از ۱۴ سال دوباره به شکلی آن نامگذاری را تکرار کردند که برای ما فرصتی است تا از آن برای بسیج نیروها جهت توسعه فناوری استفاده کنیم.

وی در مورد رئوس اقدامات پارک علم و فناوری شریف ادامه داد: توانمندسازی دانشجویان از طریق ارتقای مهارت‌های نرم و توسعه زیرساخت‌های شرکت‌هایی که در دوره رشد قرار دارند، اولویت برنامه‌های پارک فناوری شریف است؛ تجربه ۲۰ ساله ما نشان داد که از طریق مراکز رشد می‌توانیم زیرساخت‌ها را تقویت کرده و توسعه دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: موضوع دیگر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تقویت ناحیه نوآوری شریف است؛ در سال‌های گذشته تجربیات خوبی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در ناحیه نوآوری شریف داشتیم و امسال هم پروژه‌هایی از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و متکی به بخش خصوصی در ناحیه نوآوری و پارک اجرا خواهد شد.

وی چهارمین گام پارک فناوری شریف برای تحقق شعار سال را تلاش برای ورود بحث‌های نوآوری به صنایع بزرگ عنوان کرد و افزود: ما نیازمند این هستیم که بحث‌های نوآوری وارد صنایع بزرگ شود و نیاز جامعه را رفع کند. ایجاد مراکز نوآوری با همکاری سازمان‌ها، صنایع بزرگ و شرکت‌های بزرگ یکی از این موضوعات است.

دهبیدی‌پور در مورد اینکه آیا شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک نیازمحور هستند و برای حل مشکلات محسوس کشور عمل می‌کنند یا خیر، گفت: فعالیت‌هایی که در مجموعه شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود اگر نیازمحور نباشد به شکست منجر می‌شود. مثلاً خروجی‌های پارک علم و فناوری شریف تلویبیون، کافه بازار و شرکت پارسا پلیمر است. اگر شرکتی در جهت بازار و رفع نیاز بازار و جامعه حرکت نکند، خود به خود شکست می‌خورد. تاکنون رویکرد اینگونه بوده و بعدها هم همینطور خواهد بود.

وی در مورد بودجه پارک علم و فناروی دانشگاه صنعتی شریف و میزان بودجه اختصاصی این پارک افزود: بودجه پارک در سال ۱۴۰۰ حدود هشت میلیارد تومان بود که ۱۰۰ درصد تخصیص یافته و یک و نیم میلیارد تومان هم درآمد اختصاصی داشته‌ایم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: این در بودجه است ولی ما دنبال سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم، مثلاً بخش خصوصی ساختمان بسازد و شرکت‌ها آنجا مستقر بشوند ما پروژه‌ای را داریم در ناحیه نوآوری شریف به نام برج فناوری طرشت که این ساختمان ۲۵ هزار مترمربع و فضای مفید آن تقریباً ۱۵ هزار مترمربع است که سرمایه‌ای بیشتر از ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان صرف آن شده است و حتی یک ریال پول دولت برای آن هزینه نشده است، ما دنبال این نوع سرمایه گذاری‌ها هستیم.

به گزارش ایمنا، پارک‌های علم و فناوری نهادی مؤثر در توسعه فناوری، اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی تخصصی و محیط‌هایی مناسب برای استقرار شرکت‌های فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی هستند که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند. این پارک‌ها که اکنون حدود دو دهه از تأسیس اولین آنها می‌گذرد در بازارسنجی، ایده‌پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه‌سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، تجاری‌سازی، فروش و پشتیبانی‌های بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و عرضه سایر خدمات تخصصی نقش دارند.

پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف سال ۹۵ تأسیس شد؛ در حالی که بحث‌های کارآفرینی در این دانشگاه از سال ۷۹ شکل گرفته بود و اولین مرکز کارآفرینی با همکاری دانشکده مدیریت و اقتصاد در این دانشگاه و مرکز رشد در سال ۸۳ تأسیس شده بود. ناحیه نوآوری شریف دی ۱۳۹۷ به طور رسمی به جامعه فناوران و نوآوران معرفی شد.

پارک علم و فناروی شریف اکنون میزبان ۱۶۰ شرکت در مرحله پیش‌رشد، ۳۶۵ شرکت در مرحله رشد، ۴۱ شرکت در مرحله رشد یافته است. اکنون و در آغاز سال ۱۴۰۱ پارک علم و فناوری دانشگاه شریف به تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب برنامه‌هایی را با رویکرد اقدامات دانش بنیانی و با محوریت دانشجویان طراحی کرده است.

کد خبر 568599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.