ممنوعیت استفاده از ظروف یک‌بار مصرف در گوتنبرگ

همه خرده‌فروشان و مشاغلی که غذا و نوشیدنی بیرون‌بر در سوئد می‌فروشند، از ژانویه ۲۰۲۴ باید لیوان‌ها و ظروف قابل استفاده مجدد را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. با این حال، شهر گوتنبرگ تصمیم گرفته است که از این تصمیم جلوتر باشد و از هم‌اکنون برای این واقعیت پایدار جدید آماده شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر گوتنبرگ، سیستمی را با همکاری شهرداری و کارآفرینان صنعت رستوران‌سازی راه‌اندازی کرده است که مشتریان با استفاده از آن می‌توانند لیوان یا جعبه‌های غذای خود را از هر یک از مراکز غذایی شرکت‌کننده در طرح بازیافت قرض بگیرند و برگردانند.

این فرآیند ساده است؛ در مقابل ودیعه، مشتری که غذا یا نوشیدنی می‌خرد، یک ظرف قابل استفاده مجدد دریافت می‌کند که از طریق یک کد QR به سیستم متصل می‌شود. سپس مشتری می‌تواند ظرف را به هر رستوران یا کافه‌ای که بخشی از شبکه است، برگرداند. اگر جعبه یا لیوان ظرف چند هفته پس داده نشود، هزینه‌ای به میزان ۵۰ کرون (حدود پنج یورو) از مشتری دریافت می‌شود.

سال گذشته، پارلمان سوئد به اجرای دستورالعمل اتحادیه اروپا برای پلاستیک یک‌بار مصرف رأی داد. این بدان معنا است که بعضی از محصولات یک‌بار مصرف مانند نی، کارد و چنگال در حال حاضر ممنوع شده است. این اقدام برای مقابله با مشکل ضایعات بیش از حد، که از دهه‌ها ذهنیت مصرف‌کننده «فرهنگ دور ریختن» سرچشمه می‌گیرد، کافی نیست. به همین دلیل است که از سال ۲۰۲۴، قانون جدید مقرر می‌کند که مواد غذایی و نوشیدنی‌ها نباید در بسته‌بندی یک‌بار مصرف فروخته شوند.

ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در گوتنبرگ

در سوئد، تقریباً دو میلیارد کالای بسته‌بندی در هر سال استفاده می‌شود و همین امر باعث شده است که بسته‌بندی‌های یک‌بار مصرف به‌ویژه پلاستیک افزایش چشمگیری داشته باشد. طبق اعلام بنیاد «سوئد را پاکیزه نگه دارید»، لیوان‌ها و جعبه‌های یک‌بار مصرف، ۱۴ درصد از کل زباله شهر گوتنبرگ را تشکیل می‌دهند. حدود نیمی از پلاستیک‌های موجود در سواحل اروپا نیز از اقلام یک‌بار مصرف هستند.

اقدام جدید گوتنبرگ با هدف شهر برای کاهش ۳۰ درصد زباله به ازای هر ساکن، کاهش ردپای آب و هوا به نزدیک صفر و همچنین کاهش ۵۰ درصدی زباله در زمین، به خوبی همخوانی دارد. کارین نیلسن، مدیر فرآیند شرکت مدیریت پسماند شهری گوتنبرگ، توضیح می‌دهد که این شهر اولین جایی است که یک سیستم قابل استفاده مجدد را راه‌اندازی می‌کند و امیدوار است که کل کشور به این ابتکار دست یابد.

بسته‌بندی قابل استفاده مجدد را می‌توان صدها بار استفاده کرد و وقتی دیگر کیفیت خود را از دست داد، باید بازیافت شود و به ظروف جدیدی تبدیل شود. در حال حاضر، چندین رستوران محلی این سیستم را به کار بسته‌اند و هدف این است که حدود ۵۰ رستوران دیگر قبل از تابستان به آن بپیوندند.

ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف در گوتنبرگ

کد خبر 568583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.