از تاریخچه جام‌جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

بیست‌ودومین دوره از بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال در زمستان ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد؛ زیرا قطر آماده می‌شود تا به لیست بلندبالایی از کشورهای میزبان در برگزاری جام جهانی بپیوندد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌ودومین دوره از بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال در زمستان ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد؛ زیرا قطر آماده می‌شود تا به لیست بلندبالایی از کشورهای میزبان در برگزاری جام جهانی بپیوندد.

هیجان، شروع به گسترش در سراسر جهان می‌کند؛ زیرا ۳۲ تیم نهایی برای باز کردن کمپین‌هایی آماده می‌شوند که تلاش آن‌ها برای نوشتن نام‌های جمعی در کتاب‌های تاریخ است. با توجه به اینکه گروه‌ها اکنون شناخته شده‌اند و تا شروع مسابقات تنها هفت ماه مانده است، نگاهی به تاریخچه جام جهانی و برخی از رکورددارها می‌اندازیم:

جام جهانی چیست؟

جام جهانی فوتبال، یک تورنمنت بین‌المللی فوتبال است که تیم‌های ملی بزرگسالان از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند. این رقابت‌ها اولین بار در سال ۱۹۳۰ راه‌اندازی شد و هر چهار سال یک‌بار انجام می‌شود. تیم‌های زیر چتر فیفا، واجد شرایط رقابت هستند و باید برای مرحله نهایی مسابقات نیز واجد شرایط باشند؛ دورهای مقدماتی بر اساس وابستگی کنفدراسیونی تقسیم می‌شود. جدا از سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ زمانی که جنگ جهانی دوم آن را مختل کرد، جام جهانی از زمان آغاز، به‌طورمداوم اجرا شده است.

چند تیم در جام جهانی شرکت می‌کنند؟

در قالب فعلی جام جهانی، ۳۲ فینالیست و تیم نهایی در این رقابت شرکت می‌کنند؛ اما همیشه این‌طور نبوده و در واقع همیشه هم نخواهد بود. تنها ۱۳ تیم در اولین جام جهانی شرکت کردند و این تعداد از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۷۸ به ۱۶ تیم افزایش یافت (به استثنای برخی موارد).

از تاریخچه جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

در سال ۱۹۸۲، جام جهانی با هشت تیم دیگر گسترش یافت و تعداد کل شرکت کنندگان به ۲۴ تیم رسید. قالبی که امروز با آن آشنا هستیم، ۳۲ تیم، اولین بار در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه معرفی شد. با این حال، با تأیید فیفا مبنی بر اینکه در جام جهانی ۲۰۲۶، قطعاً ۴۸ تیم حضور خواهند داشت؛ این امر تغییر خواهد کرد که حضور قابل توجه ۱۶ تیم دیگر را نشان می‌دهد.

نخستین قهرمانی جام جهانی چه تیمی بود؟

از تاریخچه جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

نخستین جام جهانی که در سال ۱۹۳۰ به میزبانی اروگوئه برگزار و قهرمان شد، به طور قابل توجهی با تورنمنتی که امروز می‌بینیم متفاوت بود؛ زیرا این تورنمنت دعوتی بود و فقط ۱۳ تیم در آن حضور داشتند که هفت تا از آمریکای جنوبی آمده بودند، چهار تیم از اروپا شرکت کردند و مکزیک و ایالات متحده ترکیب را تکمیل کردند. فینال نیز در استادیوم سنتناریو مونته ویدئو برگزار شد و یک رویداد کاملاً آمریکای جنوبی بود؛ زیرا اروگوئه میزبان به مصاف آرژانتین رفت. اروگوئه با پیروزی چهار بر دو در حضور بیش از ۶۸ هزار هوادار، اولین جام جهانی را به دست آورد.

چه تیمی بیشترین قهرمانی در جام جهانی را داشته است؟

از تاریخچه جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

از زمان تأسیس جام جهانی در سال ۱۹۳۰، تنها هشت کشور برنده جام جهانی شده‌اند و برزیل موفق‌ترین آن‌ها بوده که در پنج نوبت قهرمان شده است. ملتی که استعدادهایی مانند پله، رونالدو و روماریو را به وجود آورد، برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ قهرمان جام جهانی شد و سپس در سال‌های ۱۹۶۲، ۱۹۷۰، ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲ به مقام اول رسید.

ایتالیا و آلمان هر کدام چهار بار قهرمان جام جهانی شده‌اند (اگرچه آلمان سه بار به عنوان آلمان غربی قهرمان جام جهانی شده است)، در حالی که آرژانتین، اروگوئه و فرانسه، دارنده فعلی جام جهانی، همگی دو بار قهرمان جام جهانی شده‌اند. انگلیس و اسپانیا هم یک بار قهرمان جام جهانی شده‌اند.

این مسابقات از سال ۱۹۳۰ تاکنون ۲۱ بار برگزار شده است و فهرست کامل برندگان را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

از تاریخچه جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

توجه: در سال ۱۹۴۲ یا ۱۹۴۶ به دلیل شروع جنگ جهانی دوم، هیچ جام جهانی برگزار نشد.

تفکیک برندگان جام جهانی

از تاریخچه جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

سه مورد از قهرمانی آلمان در جام جهانی به عنوان آلمان غربی (۱۹۵۴، ۱۹۷۴ و ۱۹۹۰) به دست آمد.

بهترین گلزن تاریخ جام جهانی کیست؟

بهترین گلزن تاریخ جام جهانی، «میروسلاو کلوزه» است که در طول چهار تورنمنت، ۱۶ گل برای آلمان به ثمر رساند. ستاره سابق برزیل، «رونالدو» با ۱۵ گل در سه تورنمنت، پس از آن، «گرد مولر» تنها در دو تورنمنت، ۱۴ گل به ثمر رساند.

از تاریخچه جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

در این مقایسه، توماس مولر، مهاجم آلمان و بایرن مونیخ در سه جام جهانی حضور داشته و تنها در دو مورد از آن‌ها گلزنی کرده؛ اما ۱۰ پاس گل ثبت کرده که او را به تنها بازیکن فعال با چنین آماری تبدیل کرده است.

لیست هر بازیکن با ۱۰ گل یا بیشتر در جام جهانی را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

توجه: بازیکنان با حروف پررنگ، همچنان بازیکنان بین‌المللی فعال هستند.

از تاریخچه جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

چه کسی بیشترین حضور در جام جهانی را دارد؟

لوتار ماتیوس، هافبک آلمانی رکورد بیشترین حضور در جام جهانی را با ۲۵ بازی در پنج تورنمنت قابل توجه (طول ۲۰ سال) دارد. ماتیوس توسط هموطن خود، میروسلاو کلوزه دنبال می‌شود و پائولو مالدینی اسطوره ایتالیایی سه نفر اول را تکمیل می‌کند. دیگو مارادونا در چهار جام جهانی بازی کرد و ۲۱ بازی انجام داد، در حالی که کافو کاپیتان قهرمان جام جهانی ۲۰۰۲ برزیل و فیلیپ لام رهبر آلمان در سال ۲۰۱۴ هر کدام ۲۰ بار بازی کردند.

از تاریخچه جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

لیست کامل بازیکنانی که ۲۰ بازی یا بیشتر در جام جهانی انجام داده‌اند را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

از تاریخچه جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

جام جهانی:

به برندگان جام جهانی، جام جهانی طلایی اهدا می‌شود. این جایزه در جام جهانی ۱۹۷۴ معرفی شد و توسط هنرمند ایتالیایی Silvio Gazzaniga طراحی شد و از طلای ۱۸ عیار با پایه مالاکیت ساخته شده است. اندازه این جام ۳۶.۸ سانتی متر (۱۴.۵ اینچ) و وزن آن ۶.۱۷۵ کیلوگرم (۱۳.۶۱ پوند) است.

از تاریخچه جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

جایزه ژول ریمه چیست؟

جایزه ویژه جام جهانی، برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ معرفی شد و قبل از آن جایزه متفاوتی به برندگان مسابقات تعلق گرفت. از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰، جامی که به برندگان جام جهانی داده شد، جام "ژول ریمه" بود و کاملاً با طراحی بعدی (Gazzaniga) متفاوت بود.

مجسمه‌ساز فرانسوی " آبل لافلور" توسط فیفا مأمور طراحی جام شد. او محصول معروفی را تولید کرد که به نماد جام‌های جهانی اولیه تبدیل شد. این جام "پیروزی" نام داشت، الهه یونانی برای پیروزی، شکلی را نشان می‌داد که یک فنجان هشت ضلعی را بالای سر خود نگه داشته است، از نقره استرلینگ با روکش طلا ساخته شده بود و دارای پایه مرمری بود (که در سال ۱۹۵۴ با لاجورد جایگزین شد.)

از تاریخچه جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید!

«پیروزی» در سال ۱۹۴۶ به افتخار رئیس سابق فیفا، ژول ریمه، که نقش کلیدی در تأسیس این مسابقات داشت، به جام «ژول ریمه» تغییر نام داد. بر اساس قوانین اولیه جام جهانی، برزیل وقتی برای سومین بار در سال ۱۹۷۰ قهرمان شد، اجازه داشت جام را حفظ کند؛ اما در سال ۱۹۸۳ به سرقت رفت و از آن زمان هرگز پیدا نشد.

کد خبر 568555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.