شیوع سرخک در بین شیرخواران واکسینه نشده

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تزریق دوزهای واکسن سرخک به کودکان در ۱۲ماهگی و بعد ۱۸ماهگی آن‌ها است؛ شیرخواران به دلیل اینکه موعد واکسن زدن آن‌ها نرسیده است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرخک قرار دارند.

زهرا پورمقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به علائم بیماری سرخک در بین کودکان، اظهار کرد: در مرحله نخست ابتلای کودکان به این ویروس، علائم بیماری مانند سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند که به صورت تب، آبریزش بینی و ترشحات چشمی است.

علائم بیماری سرخک در کودکان

وی با بیان اینکه تب کودکان مبتلا به سرخک به تدریج افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: در روزهای ابتدایی، ممکن است که پزشک وقتی که دهان کودک بیمار مبتلا به سرخک را معاینه می‌کند کنار دندان‌های آسیاب و روی گونه بیمار ضایعاتی را مشاهده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: بعد از چند روز نخست ابتلای کودکان به بیماری سرخک دانه‌های پوستی بروز پیدا می‌کند که بروز این دانه‌ها ابتدا در صورت کودکان است و بعد از آن ممکن است این دانه‌ها و بعد این دانه‌ها به صورت مجزا کل بدن کودکان بیمار را درگیر کند.

شیرخوارگان واکسینه نشده و ابتلاء به سرخک

پورمقدس با تاکید به اینکه این بیماری بیشتر در بین شیرخوارانی که واکسینه نیستند خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: شیرخواران به دلیل اینکه موعد واکسن زدن آن‌ها نرسیده در معرض خطر ابتلاء به بیماری سرخک هستند؛ شیوع سرخک در بین نوجوانان هم ممکن است بروز پیدا کند، به دلیل اینکه در این سن اثربخشی واکسن سرخک در بدن نوجوان کاهش یافته است.

وی در خصوص اینکه بیماری سرخک می‌تواند عوارض تنفسی برای کودکان داشته باشد، گفت: احتمال دارد ریه کودکان مبتلا به سرخک، درگیر این بیماری شود؛ در مورد بیمارانی که وزن نامناسبی دارند یا مبتلا به بیماری‌های خاص هستند، ممکن است ویروس سرخک عوارض شدید را به همراه داشته باشد.

لزوم تزریق دو دوز واکسن سرخک برای کودکان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع اپیدمی کرونا اطلاعات در مورد پیشگیری از بیماری‌ها افزایش پیدا کرده است؛ مردم آگاه هستند که اگر برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری واکسن تولید می‌شود، می‌تواند مانع ابتلاء افراد به بیماری شود.

پورمقدس با اشاره به اینکه بهترین راه پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار تزریق واکسن است، اظهار کرد: زمان مناسب برای تزریق دوزهای واکسن سرخک به کودکان در ۱۲ ماهگی و بعد ۱۸ ماهگی آن‌ها است که ایمنی کامل بعد از زدن دو دوز واکسن برای کودکان ایجاد می‌شود، باید والدین تزریق واکسیناسیون کودکان را در اولویت قرار دهند.

کد خبر 568475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.