۷۰ درصد ریزگردها منشا خارجی دارد/فعالیت ۲۷۰ میلیون هکتار کانون گردوغبار در اطراف ایران

رئیس سازمان حفاظت محیطزیست ۷۰ درصد ریزگردها را دارای منشا خارجی با خاستگاه کشورهای اطراف ب i ویژه عراق، سوریه و عربستان دانست و گفت: ۲۷۰ میلیون هکتار کانون گردوغبار در اطراف ایران وجود دارد که ۱۲۷ میلیون تن گرد و غبار تولید می‌کند و باید با دیپلماسی محیط زیستی برای مهار آنها برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه ۷۰ درصد ریزگردها را دارای منشأ خارجی دانست و اظهار کرد: خاستگاه آنها کشورهای اطراف به‌ویژه عراق، سوریه و عربستان است همچنین ۲۷۰ میلیون هکتار کانون گردوغبار در اطراف ایران وجود دارد که ۱۲۷ میلیون تن گرد و غبار تولید می‌کند که باید با دیپلماسی محیط‌زیستی برای مهار آنها برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه ۲۶ استان درگیر گرد و غبار شد، افزود: حتی اگر بارش‌ها نرمال باشد، مناطقی از مرکز، جنوب شرق، یا شمال شرق و جنوب غرب مستعد گرد و غبار هستند؛ در داخل کشور هم ۳۵ کانون اصلی گرد و غبار شناسایی شده است که با تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها و از بین رفتن حقابه تالاب‌ها افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان محیط‌زیست اشاره به تولید چهار میلیون تن گرد و غبار در داخل کشور، تصریح: کاهش بارش‌ها، سو مدیریت در مصرف آب و وضعیت کشورهای همسایه موجب شد موضوع ریزگردها و آلودگی هوا به یک مساله ملی تبدیل شود، مسئله محیط زیست جزو حقوق عامه به شمار می‌رود و از آنجا که ایران از نظر توپوگرافی، اقلیم، خاک شناسی و پوشش گیاهی در منطقه خشک قرار گرفته است و با مسائل متعدد زیست محیطی روبروست.

مقابله با گردوغبار در گرو تأمین اعتبار

وی درباره ستاد ملی گرد و غبار گفت: این ستاد از سال ۸۸ تشکیل شد اما آئین نامه اجرایی آن سال گذشته، ابلاغ شد؛ کارگروه مقابله با گرد و غبار از ۱۶ دستگاه اجرایی تشکیل شده و سازمان محیط زیست مسئولیت هماهنگ کننده این ستاد است، تکلیف دستگاه‌ها کاملاً مشخص است و وظیفه ما پیگیری برای اجرا شدن مصوبات است؛ اگر اعتبارات تأمین شود در مقابله با گردوغبار موفق خواهیم شد.

سلاجقه با اشاره به وجود همدلی و هماهنگی در دولت برای مسائل محیط‌زیست، تصریح کرد: اما در قسمت‌هایی که بارش‌ها کم است و آب وجود ندارد این مسئله را تحت تأثیر قرار می‌دهد، وزارت جهاد کشاورزی در کانون‌های خوزستان سال قبل خوب وارد شد و سازمان محیط‌زیست کارهای خیلی خوبی انجام داد اما دو سال قبل تا حدودی کانون‌های اصلی ریزگردها را مهار کردند و تقریباً توانستند ریزگردها را کاهش دهند، امسال در نشست‌ها و گفتگوهای دو جانبه که داشتیم خوشبختانه دیدیم که کشور عراق مایل به همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیپلماسی محیط زیست را هموار کننده دیپلماسی سیاسی دانست و گفت: در تیرماه نشستی با وزرای محیط‌زیست ۱۵ کشور برگزار می‌شود تا مسائل زیست محیطی را بررسی کنیم، مذاکرات با افغانستان، عراق، سوریه و ترکیه برای مهار ریزگردها دنبال می‌شود.

حرف و حدیث‌های پتروشیمی میانکاله

سلاجقه درباره ماجرای پتروشیمی میانکاله گفت: همه طرح‌های اقتصادی باید مجوزهای محیط‌زیست را دریافت کنند و آن شرکت یا شخصی که قصد احداث پتروشیمی را دارد، ابتدا باید سازمان محیط زیست این موضوع را بررسی کند.

وی با بیان اینکه در رابطه با پتروشیمی میانکاله این مجوز دریافت نشده است، افزود: یعنی سازمان محیط‌زیست این مجوز را نداده است و کلنگی هم که بر زمین خورد از لحاظ سازمان محیط زیست فاقد اعتبار است چون مجوزهای محیط زیستی را ندارد و این بحث، کاملاً قانونی است، با برخی فشارها به نوعی مردم را مردم سپر قرار می‌دهند؛ از همه همکاران در مجموعه دولت و از همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که پشتیبان دولت هستند تقاضا می‌کنیم در مسائل تخصص و علمی اجازه بدهند که دستگاه مربوطه خودش نظر بدهد.

وی درباره ابلاغ سیاست‌های کلی محیط‌زیستی از سوی رهبر انقلاب، گفت: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بسیار عالمانه و مترقی است اما این سیاست‌ها در سالیان گذشته خوب اجرا نشده‌اند، یک کارگروه ویژه در سازمان تشکیل شده، وظایف همه دستگاه‌های ذیربط مشخص و جلسات مرتب در حال برگزاری است.

وی درباره انقراض گونه‌های جانوری و ممنوعیت شکار، اظهار کرد: سه میلیون اسلحه شکاری غیرمجاز در کشور وجود دارد که ابتدا باید آنها را جمع‌آوری کنیم؛ رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری فرمودند که شکار ممنوع است مگر در موارد خاص و صرفاً برای قوت لایموت مجاز است و اجرای این فرمایش رهبر انقلاب را در دستور کار قرار دادیم.

سلاجقه درباره حمایت از محیط‌ بانان گفت: قانون خوبی برای حمایت از محیط‌بانان وجود داشت که آنان حق تیر داشتند اما در قانون بعدی حذف و دچار ابهام شد؛ آئین نامه جدید را برای حمایت از این عزیزان به مجلس فرستادیم تا از جنبه تجهیزاتی از محیط‌بانان دفاع کنیم.

به گزارش ایمنا، منشأ اصلی ریزگرد در ایران، کویرها و باتلاق‌های در حال خشک شدن عراق است که خاک و شن‌های آن از طریق باد شمال به ایران می‌آید. دلیل اصلی خشک شدن زمین‌های عراق، آبگیری سدهایی چون سد آتاتورک در کشور ترکیه است که باعث شده دشت بین‌النهرین رطوبت خود را از دست دهد و به منبعی برای تولید گرد و غبار تبدیل شود. پای‌بند نبودن ترکیه به معاهدات بین‌المللی و تسلط این کشور بر دجله و فرات نه تنها باعث ایجاد پدیدهٔ ریزگرد در خاورمیانه شده است، بلکه بهره‌کشی بی‌رویه از منابع طبیعی و مدیریت نامناسب این منابع باعث شده ایران امروز درگیر معضلاتی چون خشکسالی، سیلاب و گرد و غبار باشد و با از دست رفتن ۹۰ درصد تالاب‌های کشور روبه‌رو شود.

کد خبر 568429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.