عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۲۵ فروردین

در این بسته خبری در مورد جزئیاتی جدید از دوربین آیفون ۱۴ پرو، تخمین دوام ۱۰ ساله برای گوشی تاشو ویوو و ارتقای امنیت آزمون‌های سال جاری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

جزئیاتی جدید از دوربین آیفون ۱۴ پرو

بر اساس اطلاعات منتشر شده، دوربین عریض آیفون ۱۴ پرو ممکن است دارای سنسور بزرگ‌تر برای بهبود کیفیت تصاویر باشد.

انتظار می‌رود آیفون ۱۴ پرو برای دوربین عریض خود یک سنسور ۲۱ درصد بزرگ‌تر برای ارائه کیفیت تصویر بهتر دریافت کند.

آیفون ۱۴ پرو می‌تواند تصاویر دقیق‌تری را با سنسور بسیار بزرگ‌تر و پیکسل‌های کوچک‌تر ارائه دهد. این گزارش حاکی از آن است که لیست بزرگی از مشخصات فنی دوربین آیفون ۱۴ پرو اخیراً در Weibo منتشر شده است. در میان ادعاهای متعدد دیگر، این پست نشان می‌دهد که آیفون ۱۴ پرو دارای دوربین ۴۸ مگاپیکسلی است.

دوربین عریض گوشی آینده اپل در نتیجه افزایش تعداد مگاپیکسل، اما پیکسل‌های کوچک‌تری را دریافت خواهد کرد. پیکسل‌های دوربین آیفون ۱۴ پرو احتمالاً حدود ۱.۲۲ میکرومتر هستند که در مقایسه با پیکسل‌های موجود در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس، ۰.۶۸ میکرومتر کاهش می‌یابد. آیفون ۱۴ پرو نیز مانند نمونه‌های قبلی خود دارای حسگر سونی خواهد بود.

به‌روزرسانی Apple Studio با مشکل مواجه شد

برخی از کاربران برای آپدیت مانیتور استودیو دیسپلی اپل دچار مشکل شده و پیغام خطا در انجام فرآیند را دریافت کرده اند.

برخی از کاربران از دریافت پیغام خطا در هنگام آپدیت مانیتور استودیو دیسپلی اپل خبر داده اند.

شرکت اپل این محصول را پس از برگزاری رویداد Peek Performance در ماه گذشته‌ی میلادی عرضه کرد. در پیام ارسالی به کاربران دو عبارت "به روزرسانی سیستم کامل نشده" و "یک ساعت دیگر امتحان کنید" نوشته شده است. حتی یکی از کاربران این مشکل را در هر دو Apple Studio Display متصل به مک استودیوی خود دیده و موفق به دریافت جدیدترین به‌روزرسانی مک OS هم نشده است. برای برخی از کاربران پیغام تحویل صفحه نمایش ۱۵۹۹ دلاری شان جهت سرویس‌دهی ارسال شده است.

برنامه سامسونگ برای تعمیر گوشی‌های هوشمند مشخص شد

به گفته سامسونگ، از این پس به جای قطعه جدید از قطعه بازیافتی برای تعمیرات گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود.

صرف نظر از نوع گوشی، احتمالاً روزی با خرابی آن مواجه شده و برای تعمیر یا تعویضش اقدام کنید. شرکت سامسونگ برنامه جدیدی را برای تعمیر مدل‌هایش ارائه کرده است.

این شرکت در حال بررسی ارائه یک گزینه جدید برای تعمیر گوشی‌های هوشمند است. به گفته مسئولان شرکت سامسونگ، این قابلیت در هزینه‌های کاربران آسیب دیده صرفه جویی کرده و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. در این طرح احتمالاً برخی قطعات استفاده شده کارخانه‌های سامسونگ برای تعمیر گوشی‌های هوشمند در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. برنامه این شرکت ارائه قطعات بازیافتی برای تعمیرات سخت افزاری تلفن‌های همراه است.

تخمین دوام ۱۰ ساله برای گوشی تاشو ویوو

طبق جدیدترین گزارش‌ها گوشی تاشو Vivo X Fold دارای حسگر اثر انگشت در هر دو صفحه نمایش خود است.

شرکت‌های سامسونگ، هواوی، آنر، موتورولا، شیائومی و اوپو، با رقیب جدیدی در بازار گوشی‌های هوشمند تاشو مواجه شده اند. جدیدترین گزارش‌ها حاکی از این است که، گوشی تاشو Vivo X Fold اولین گوشی در نوع خود است که به پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام مجهز است و یک حسگر اثرانگشت در زیر صفحه نمایش دارد. این حسگر از نوع اولتراسونیک بوده و در هر دو صفحه نمایش اصلی و خارجی این گوشی وجود دارد.

طبق گزارش‌ها، گوشی تاشو X Fold ویوو می‌تواند بیش از ۳۰۰ هزار بار باز و بسته شود و دوام بیاورد که این رقم ۱۰۰ هزار برابر بیشتر از گواهی Oppo Find N است. با فرض اینکه یک کاربر معمولی یک گوشی تاشو را ۸۰ بار در روز باز و بسته کند، گوشی X Fold باید برای حدود ۱۰ سال استفاده روزانه مناسب باشد. البته با فرض اینکه بتوانید وزن ۳۱۱ گرمی آن را برای این مدت تحمل کنید. جدیدترین گوشی‌های تاشو سایز بزرگ شرکت‌های سامسونگ و هواوی به ترتیب تنها ۲۷۱ و ۲۹۵ گرم وزن دارند.

ارتقای امنیت آزمون‌های سال جاری / آزمون هوشمند الکترونیک از سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از ارتقای امنیت آزمون‌های سال جاری خبر داد و برنامه‌های هوشمند سازی و الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سال‌های آینده را تشریح کرد.

عبدالرسول پورعباس عصر روز چهارشنبه ۲۴ فروردین در نشست عوامل اجرایی آزمون‌ها در استان قم گفت: در برگزاری آزمون‌های امسال، اقدامات لازم برای جلوگیری از تخلفات صورت گرفته تا داوطلبان با امنیت کامل در این رقابت شرکت کنند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به برنامه‌های سازمان سنجش برای سال‌های آینده اشاره کرد و افزود: آزمون‌های سراسری به سمت و سوی هوشمندی و الکترونیکی شدن می‌رود و از سال ۱۴۰۳ با تحقق این نوع آزمون، هر داوطلب می‌تواند هر یک ماه یا دو ماه یک بار به‌صورت آزمایشی در رقابت‌های علمی شرکت و شانس خود برای حضور در دانشگاه مورد نظرش امتحان کند.

تصویری منتسب به وان پلاس 10R طراحی این گوشی را خوبی نشان می‌دهد

به تازگی تصویری از جدیدترین عضو سری وان پلاس ۱۰ در تبلیغی از وبسایت آمازون منتشر شده است که پنل پشتی این گوشی را نشان می‌دهد.

اوایل هفته جاری بود که وان پلاس به طور رسمی اعلام کرد عضو میان‌رده سری پرچمدار وان پلاس ۱۰ موسوم به وان پلاس 10R در تاریخ ۲۸ آوریل مصادف با ۸ اردیبهشت در هند رونمایی خواهد شد. در همین راستا، چندی پیش صفحه رسمی این گوشی هوشمند در سایت فروشگاه آمازون هند قرار گرفت که البته بدون عکس و مشخصات فنی بود. حالا براساس جدیدترین گزارش منتشر شده، تبلیغی توسط آمازون از یک گوشی متعلق به برند وان پلاس در شبکه اجتماعی اینستاگرام به طور تصادفی قرار گرفته است که ادعا می‌شود همان وان پلاس 10R است.

در این تصویر که توسط یک کاربر در توئیتر به اشتراک گذاشته شده است، طراحی پنل پشتی وان پلاس 10R به خوبی نشان داده شده است. به علاوه، طراحی گوشی موجود در تصویر با رندرهایی که قبلاً از وان پلاس ۱۰R منتشر شده است تقریباً یکسان است و فقط ماژول دوربین آن کمی تغییر یافته است. البته باید اشاره کرد که طراحی وان پلاس 10R حاضر در تصویر بسیار به طراحی وان پلاس Ace شباهت دارد.

پردازنده‌های Ryzen 7000 سطح بی‌سابقه‌ای از اورکلاک را ارائه خواهند داد

اورکلاک پردازنده‌های سری Ryzen 7000 دستیابی به فرکانسی را ممکن می‌کند که پیش‌تر نمونه‌ی آن را در CPUهای کلاس دسکتاپ مشاهده نکرده‌ایم.

آن‌طور که دیجیتال ترندز می‌نویسد، AMD اعلام کرده نسل بعد پردازنده‌های مرکزی این شرکت یعنی سری رایزن ۷۰۰۰ (Ryzen 7000) با کدنام رافائل قرار است امکان اورکلاک را در سطحی بی‌سابقه ارائه دهند. پردازنده‌های این سری که مبتنی‌بر هسته‌های جدید ذن ۴ هستند به‌صورت پیش‌فرض به سرعت کلاک بوست بالایی دست پیدا می‌کنند، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد کاربران حرفه‌ای می‌توانند با اورکلاک این پردازنده‌ها به فرکانس بالاتری نیز برسند که خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود.

ظاهراً تمرکز اصلی این وبینار روی رم DDR5 بوده است. تا به این لحظه محصولات AMD از رم DDR5 پشتیبانی نمی‌کنند، اما این وضعیت تا پیش از پایان امسال با رونمایی پردازنده‌های مصرفی سری Ryzen 7000 و پردازنده‌های کلاس دیتاسنتر EPYC Genoa تغییر می‌کند.

سامسونگ و TSMC مشکل داغ شدن تراشه‌های پرچم‌دار را به گردن ARM انداختند

سامسونگ به داغ شدن تراشه‌های پرچم‌دار تولیدی این شرکت نظیر اسنپدراگون ۸ نسل ۱ واکنش نشان داده و اعلام کرده که منشا این مشکل به معماری‌های ارائه شده توسط ARM بر می‌گردد.

گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار اندرویدی که در دو سال گذشته تولید شده‌اند، با مشکلات ناشی از داغ شدن بیش از حد تراشه دست و پنجه نرم کرده‌اند. اسنپدراگون ۸۸۸ مشکلات گرمایشی قابل توجهی داشت. اگر چه با عرضه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ این مشکل تا حدودی مرتفع شد اما این تراشه همچنان بیش از حد داغ است.

تاکنون سامسونگ متهم اصلی این مشکل بوده و بسیاری از کارشناسان کیفیت پایین خط تولید این شرکت را دلیل اصلی داغ شدن تراشه‌ها عنوان کرده‌اند.

کد خبر 568394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.