شرکت بیش از ۸ هزار استاد و دانشجو در جشنواره قرآن و عترت

مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های پیام‌نور کشور امروز _پنج‌شنبه بیست و پنج فروردین‌ماه_ در اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان ضمن تقدیر از دست اندرکاران این جشنواره اظهار کرد: خدا را شاکریم که فضای علمی کشور و دانشگاه‌های ما در توجه به مسائل قرآنی و بحث‌های عملی مانند مواسات و فعالیت‌های جهادی، همچنین در فعالیت‌های علمی پیشرو است.

وی با بیان اینکه جشنواره قرآنی دانشجویان با قدمت‌ترین جشنواره‌های حوزه آموزش عالی هستند، مطرح کرد: گسترده‌ترین فضای جشنواره‌ای آموزش عالی، جشنواره قرآنی است و پر مخاطب‌ترین جشنواره مراکز آموزش عالی نیز جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ هزار دانشگاهی در جشنواره قرآنی دانشگاهیان سراسر کشور شرکت کردند، تصریح کرد: این امر نشان دهنده استعداد در فضای آموزش عالی است و وظیفه مسئولین فراهم کردن شرایط حضور دانشجویان برای شرکت در این عرصه است.

رستمی با اشاره به اینکه هدف اصلی مدیریت فرهنگی انطباق فعالیت‌های فرهنگی با محتوای قرآنی و شاخص‌های آن است، مطرح کرد: هرچه قرآن بیشتر در مرکز و نقطه کانونی فعالیت‌ها باشد اطمینان بیشتری به صحت و درستی فعالیت‌های فرهنگی احساس می‌شود؛ علی‌الخصوص در فضای کنونی که انقلاب موجب احیای ارزش‌های اسلامی شده است و در یک قرن اخیر حرکت دین زدایی از جوامع بشری را متوقف کرده است بازگشت به معنویت و دین در تمام ادیان اتفاق افتاده و بشر به دین به عنوان یک ضرورت توجه کرده است.

وی ادامه داد: این اتفاق بزرگ ایجاب می‌کند که قرآن را مبنای حرکت تعریف کنیم و با این شاخص، صحت فعالیت‌های خود را بسنجیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه فضای دانشگاهی، فضایی جوان است، تصریح کرد: همه فعالان قرآنی ارزشمند و شایسته تکریم هستند، اما جوانان و نخبگان بیش از همه شایسته تقدیر هستند. فضای عمومی و بدنه اصلی فعالیت‌های قرآنی در این جشنواره متکی به خود جامعه دانشگاهی است و باید از آن حمایت شود؛ بر این اساس باید به شناخت، شکوفایی و به ثمر رسیدن این استعدادها توجه کرد.

رستمی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها شاهد فضای تازه و بکر هستیم مطرح کرد: در عرصه مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی باید به روز بودن را حفظ و همواره از مؤلفه‌های نوین استفاده کرد. دشمن از شکاف‌های دینی و مذهبی برای چند پاره کردن کشور استفاده می‌کند. در مقطع فعلی و حساس کشور، قرآن باید بیش از پیش محوریت پیدا کند.

وی با بیان اینکه به شهادت رساندن طلاب در مشهد مقدس به دست تکفیریان بخشی از نقشه دشمن برای چند پاره کردن کشور و ایجاد اختلاف بین مذاهب است اظهار کرد: قرآن و اهل بیت مهم‌ترین محور وحدت مسلمانان هستند و مشترکات ما باید بتواند وحدت را حفظ کند. هدف انقلاب اسلامی از ابتدا برای وحدت مسلمانان بوده است و یکی از تکالیف دانشگاه‌ها ارتباط با دیگر نقاط جوامع اسلامی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه یکی از تکالیف ما مهجوریت زدایی از قرآن و ارائه برنامه‌های اجرایی بر اساس آموزه‌های قرآنی است، مطرح کرد: توجه به سیره اهل بیت از جمله نهج‌البلاغه که تفسیر حقیقی قرآن هستند از راهکارهای اساسی است که باید به آن توجه کرد. مقاومت پذیری در برابر فشارهای فراوان دشمنان، محور حفظ و مصونیت بخشی قرآن است. هرچه ما از آموزه‌های قرآنی فاصله گرفتیم آسیب پذیری ما بیشتر شد.

دوای بسیاری از دردهای امروز جامعه ما، انس با قرآن است

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نبوی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های پیام‌نور کشور با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، اظهار کرد: در ماه ضیافت خدا پذیرایی از انسان با قرآن و دعا است و نشستن در جلسات قرآنی، نوعی میهمانی است.

وی با اشاره به آیه دوم سوره انفال افزود: مؤمن کسی است که وقتی قرآن و ذکر خدا به یادش افتاد، ایمانش افزون شود؛ بر این اساس باید قرائت قرآن در این ماه و حتی در طول سال موجب افزونی ایمان ما شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های پیام‌نور کشور با بیان اینکه یکی از شاگردان آیت‌الله بهجت نزد ایشان می‌رود و از عصبانیت و خلق تند خویش گلایه می‌کند و راهکاری از ایشان می‌طلبد، مطرح کرد: آیت‌الله بهجت به ایشان توصیه کردند قرآن بخواند و با صدای بلند در منزل اذان بگوید.

نبوی با اشاره به اینکه اغلب مردم با قرآن انس ندارند، اظهار کرد: دوای بسیاری از دردهای امروز جامعه ما انس با قرآن است. شایسته نیست در جامعه اسلامی افراد تحصیل کرده قرآن را اشتباه تلاوت کنند و قرائت صحیح آیات را ندانند.

وی با بیان اینکه قرائت قرآن با صدای بلند در منزل باعث نورانی شدن خانه می‌شود تشریح کرد: براساس روایات، اگر جوانی با قرآن مأنوس باشد این قرآن در وجودش عجین می‌شود؛ باید قرآن به گونه‌ای تلاوت شود که به مفاهیم آن توجه کنیم و صرف قرائت کفایت نمی‌کند.

فعالیت‌های دانشگاه پیام نور استان اصفهان باید در کل کشور الگوسازی شود

در ادامه سید علی علم الهدی، مشاور عالی رئیس دانشگاه پیام نور ضمن تبریک به برگزیدگان این جشنواره اظهار کرد: استان اصفهان همواره در برگزاری مراسمات فرهنگی پیشتاز بوده و قبلاً در سطح ملی نیز این مسابقات را برگزار کرده است.

وی ضمن قدردانی از زحمات دانشگاه پیام نور استان اصفهان جهت برگزاری مراسم‌های قرآنی ادامه داد: امیدواریم این قیبل جشنواره‌ها به فضای دانشگاه کمک کند تا فضای دانشگاه قرآنی شود و در شرایطی که انواع تهاجم‌ها به سمت نگاه‌های ارزشی در دانشگاه است این برنامه‌ها ما را واکسینه کند تا بیش از پیش فضای دینی و فرهنگی در دانشگاه داشته باشیم.

مشاور عالی رئیس دانشگاه پیام نور با بیان اینکه این نوع فعالیت‌های دانشگاه پیام نور استان اصفهان باید در کل کشور الگوسازی شود افزود: باید مراسم پرشورتری را در سال‌های آینده شاهد باشیم و برگزاری مراسمی با شش هزار شرکت کننده در شرایط کرونا دلگرم کننده است.

باید با برنامه‌های فرهنگی و قرآنی ایمان و اعتقادات دانشجوها را تقویت کرد

در ادامه محمدتقی امینی، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور ضمن تقدیر و تشکر از خادمان قرآنی، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های کرونایی برگزاری و شرکت در این جشنواره قرآنی امری ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) قرآن را به متن زندگی ما آوردند ادامه داد: این قرآن است که کشور را اداره می‌کند و آنچه از شهدای مدافع حرم دستگیری کرد همین قرآن بود؛ قرآن را باید به متن زندگی آورد. انقلاب اسلامی ثابت کرد که می‌شود قرآن را به متن اصلی زندگی وارد کرد و خدایی که انسان را آفریده، قرآن را به عنوان دفترچه راهنمای زندگی آنها فرستاده است.

باید قرآن را مبنای حرکت تعریف کنیم

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه هرچه که انسان به آن نیاز دارد در قرآن وجود دارد، مطرح کرد: اگر با دید تخصصی به قرآن نگاه کنیم و آن را کالبد شکافی کنیم می‌بینیم برای تمام زندگی بشر برنامه دارد و ما در دانشگاه پیام نور از این برنامه حمایت می‌کنیم تا متن زندگی خود را از قرآن بگیریم. اگر از قرآن درس زندگی بگیریم از آسیب‌ها مصون خواهیم بود.

امینی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور مفتخر است با پایه ریزی مرحوم پارسا درس قرآن را در دروس دانشجویی نهادینه کند، اظهار کرد: این کار باعث شد چند هزار نفر با قرآن آشنا شدند و استقبال زیادی از آن شده که برکات آن را امروز در این اختتامیه شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه امسال شش‌هزار نفر در این جشنواره قرآنی شرکت کردند، مطرح کرد: این تعداد به دلیل محدودیت‌های کرونایی بوده و در سال آینده به امید خدا بدون محدودیت‌های کرونایی حداقل دو برابر این جمعیت شرکت می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشجویی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه بودجه معاونت فرهنگی در زمان بیماری کرونا نزدیک به صفر بوده است، اظهار کرد: این حجم از استقبال و کارهای خوبی که علیرغم تخصیص نیافتن بودجه اتفاق افتاده قطعاً از معجزات قرآن بوده است.

امینی با بیان اینکه ما باید دانشگاه را بر اساس قرآن اداره کنیم گفت: امروز رهبر معظم انقلاب نباید گلایه کنند که چرا خروجی دانشگاه‌ها از ورودی آن ضعیف‌تر است و ایمان افراد ضعیف‌تر شده بر این اساس باید با برنامه‌های فرهنگی و قرآنی ایمان و اعتقادات دانشجوها را تقویت کرد.

گم شده جامعه امروزی ما معنویت برخاسته از قرآن و عترت است

در ادامه رضا مختاری، رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان در اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان، ضمن تشکر از حضار و تبریک به برگزیدگان جشنواره، اظهار کرد: در این رقابت قرآنی که بسیار ارزشمند است، حدود هفت هزار و ۱۲۷ دانشجو و یک‌هزار و ۶۴ استاد شرکت کردند. این جشنواره به مدت یکسال در بخش‌های مختلف برگزار شد.

باید قرآن را مبنای حرکت تعریف کنیم

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری، ادامه داد: قرآن بهترین کلامی است که اگر بدان جامه عمل بپوشانیم، ما را به سعادت دنیا و آخرت می‌رساند. گم شده جامعه امروزی ما معنویت برخاسته از قرآن و عترت است. سن نوجوانی و جوانی بهترین سن برای انس با قرآن است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان گفت: شعار دنیای امروز ما عمل به قرآن است و نتیجه چنین جشنواره‌هایی، باید عمل به قرآن باشد.

کد خبر 568353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.