بازگشت دیپلماسی به ریل انقلاب

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، بیست‌وپنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت دیپلماسی به ریل انقلاب» به بررسی سیاست خارجی دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب همچون سال‌های گذشته حاوی نکات مهم و راهبردی بوده است که می‌تواند راهگشای آینده باشد؛ اما از قسمت‌های مهم این دیدار می‌توان به سخنان ایشان در خصوص جایگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم و ویژگی‌های آن اشاره کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان این نکته که «بحمدالله دیپلماسی کشور در جهت خوبی حرکت می‌کند. آنچه حالا در مسائل دیپلماسی مورد توجه است، مسئله هسته‌ای است» به حوزه فعالیت‌های دولت در عرصه سیاست خارجی پرداختند. تأیید روند دیپلماسی کشور حاوی نکات مهمی است. این تأیید را می‌توان حمایت ایشان از راهبرد دولت در زمینه سیاست خارجی معرفی کرد.

دولت سیزدهم در چند ماه گذشته از آغاز به کار خود، دیپلماسی کشور را از انحصار در مذاکرات هسته‌ای خارج کرد و موفق شد دستاوردهای فراوانی را در این بازه زمانی کوتاه به‌دست آورد. تغییر جهت فرمان دیپلماسی و سرمشق جدید وزارت امور خارجه باعث شد تا موانع برای پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای از بین برود و بالاخره بعد از سال‌ها پیگیری، جمهوری اسلامی ایران به عضویت این سازمان مهم درآید. بهبود روابط با کشورهای متعدد و قدرت‌های نوظهور جهانی مانند چین منجر به آن شد تا دو کشور رسماً از اجرایی شدن توافق همکاری جامع راهبردی ۲۵ ساله سخن بگویند. همچنین افزایش درآمد ارزی و افزایش فروش نفت کشور را می‌توان از ثمرات مهم این نگاه برشمرد.

انعقاد قراردادهای متعدد منطقه‌ای، بهبود روابط با کشورهای شمالی، قرارداد سوآپ گازی از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان، افزایش سطح همکاری با سوریه و روسیه، انعقاد پیمان‌های متعدد تجاری با مسکو، فراهم شدن مقدمات فعال‌سازی ترانزیتی شمال-جنوب، تعمیق همکاری با قطر پس از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به دوحه و ده‌ها اتفاق کم‌نظیر دیگر در این بازه زمانی، خود گویای جهت‌گیری صحیح در ماه‌های گذشته بوده است.

بازگشت دیپلماسی به ریل انقلاب

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کارگران در میانکاله روی مخ محیط زیست مشغول کارند!» نوشت: «محیط زیست» تبدیل به میدانی شده تا هر کسی به خود اجازه دهد به آن آسیب بزند. پتروشیمی میانکاله نیز یکی از همین اقدامات مخرب محیط‌زیست است که بدون طی کردن فرآیند اخذ مجوز از سازمان محیط‌زیست فعالیتش را آغاز کرده‌است.

البته بیست‌وسوم فروردین‌ماه، اجرای عملیات احداث این کارخانه با حکم دادستانی متوقف و ادامه فعالیتش منوط به صدور مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست شده‌است، اما تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها حاکی از آن است که ادامه فعالیت پروژه میانکاله به طور کلی متوقف نشده، بلکه فقط سرعت کارها کندتر شده‌است! از طرفی سخنان مسئولان مربوطه به‌گونه‌ای است که گویا می‌خواهند هرطور شده مجوز محیط زیست را هم بگیرند و کار را شروع کنند و نام «قانونی» بر آن بگذارند! همین دو روز گذشته رهبر انقلاب از مسئولان خواست در تصمیم‌ها مسائل ملی را در نظر بگیرند نه نفع یک منطقه و خوشامد یک عده‌ای را. بیستم اسفندماه سال گذشته، پروژه احداث کارخانه پتروشیمی در بهشهر استان مازندران و در نزدیکی شبه‌جزیره میانکاله با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور کلنگ خورد. او در این مراسم گفته بود: «این پروژه سازگار با محیط‌زیست و تمام مجوزهای محیط‌زیستی را دریافت کرده‌است.»

اما دهم فروردین‌ماه سال جاری علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از نبود مجوز برای فعالیت پتروشیمی میانکاله از سوی سازمان محیط‌زیست خبر داد! تشکیل کارزار نه به پتروشیمی میانکاله فعالان محیط‌زیست معتقدند تغییر کاربری اراضی، ایجاد بوی نفت و آلودگی حاصل از ایجاد این کارخانه پتروشیمی، میانکاله را تبدیل به عسلویه خواهد کرد. در کنار این موارد، حفر گودال‌ها و اقدام سرمایه‌گذار این پروژه برای کاشت نهال‌های غیربومی اکالیپتوس و سپیدار در مراتع حسین‌آباد نیز سبب شد اعتراضات دوستداران محیط‌زیست شدیدتر شود. کارزار «نه به پتروشیمی میانکاله» نیز هم‌راستا با این اعتراضات با همکاری برخی چهره‌های شناخته شده کشور اعم از ورزشکاران و هنرمندان شکل گرفت و در این کارزار از رئیس‌جمهوری خواسته شد که تجدیدنظر اساسی درباره این طرح صورت گیرد.

پیگیری «جوان» از میانکاله نشان می‌دهد کارگران پتروشیمی غیرقانونی همچنان به دستور مدیران پشت صحنه مشغول کارند! گویا همه چیز یک بازی است تا پس از فروکش کردن تب‌وتاب‌ها مجوز قانونی از محیط زیست هم گرفته شود. آن‌چنان که یکی از مسئولان محیط زیست نیز در گفتگو با «جوان» امکان تأیید ساخت این پتروشیمی را رد نکرده است. همین دو روز پیش بود که رهبر انقلاب به کارگزاران نظام فرمودند خوشامد دیگران را بر منافع ملی مقدم نکنند. پای برخی از نمایندگان مجلس در میان است!

بازگشت دیپلماسی به ریل انقلاب

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اسرائیل نفس‌های آخرش را می‌کشد / اینجا دیگر جای ماندن نیست» نوشت: رژیم صهیونیستی بر خلاف نمایش‌هایی که مدتی بود علیه ایران و هم پیمانانش می‌داد و مثلاً در صحرای «نقب» برخی کشورها را علیه ایران دور هم جمع می‌کرد، وضعیت بدی را تجربه می‌کند. اکنون که در حال مطالعه این گزارش هستید، این سرزمین اشغال شده به شدت ناآرام است و جوانان فلسطینی چندین عملیات استشهادی کم سابقه با تلفات بالا از آنها گرفته‌اند. خلاصه اینکه، بحران‌های مختلف و نآرامی‌های گسترده و کم سابقه باعث شده تا مقامات و کارشناسان این رژیم بارها نسبت به فرار از سرزمین‌های اشغالی (مهاجرت معکوس) هشدار دهند، چرا که به خوبی می‌دانند، مهاجرت معکوس یعنی، «پایان اسرائیل.»

حالا روزنامه عبری زبان «هاآرتص» مقاله‌ای را تحت عنوان «اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد» به قلم «آری شبیت» نویسنده سرشناس اسرائیلی منتشر کرده که در آن آمده: «ظاهرا ما با سرسخت‌ترین ملت تاریخ مواجه هستیم و تنها راه‌حل موجود با آن‌ها، به رسمیت شناختن حقوقشان و پایان اشغالگری است… گویا ما از نقطه غیرقابل بازگشت عبور کرده‌ایم و اسرائیل دیگر قادر به پایان اشغالگری، توقف شهرک‌سازی و تحقق صلح نیست و دیگر امکان اصلاح صهیونیسم و نجات دموکراسی و تقسیم انسان‌ها در این سرزمین وجود ندارد.»

بازگشت دیپلماسی به ریل انقلاب

کد خبر 568352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.