توافق اولیه درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی

وزیر امور خارجه در دیدار با وزیر امور خارجه عراق، گفت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیأتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق، اظهار کرد: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیئتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی با مقامات بانک مرکزی، اقتصادی و وزارت خارجه انجام شد.

وی با بیان اینکه درخصوص درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای به عمل آمد، افزود: امروز درباره موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کردیم که از جمله آن موضوعات تأکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا، قادر باشیم رفت و آمدهای اتباع دو کشور را از طریق مرزهای زمینی گسترش دهیم. صنعت توریسم میان دو کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه هرچه بیشتر مناسبات ایفا کند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: امیدواریم طرف عراقی موضوع سفر سیاحتی و زیارتی اتباع دو کشور و خانواده‌های آنها را با خودروهای شخصی به استان‌های دو کشور را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: در ماه‌های آینده می‌توانیم روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم. در هفت ماه گذشته دولت آیت‌الله رئیسی، حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: در این دیدار بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تأکید و از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم، بر اهمیت گفت‌وگوهای منطقه‌ای تاکید و از تلاش‌های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگوهای ایرانی - سعودی استقبال کردیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هرچه بیشتر باشد، گفت: در این دیدار بر تحولات و استقبال از برقراری آتش بس در یمن و تاکید بر لغو محاصره انسانی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی اتفاق نظر داشتیم.

وی افزود: این موضوع که در سوریه بخش‌هایی از خاک این کشور در اشغال پایگاه‌های نظامی است مخالفت خود را اعلام می‌کنیم؛ چراکه مردم سوریه باید در سایه استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده خود تصمیم‌گیری کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: در این دیدار درخصوص آخرین تحولات در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردیم و از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان نیز حمایت می‌کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه اتفاق ناگواری در مقابل سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات رخ داد، تاکید کرد: دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کردند.

وی گفت: امروز هم جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور مقابل نمایندگی‌های ایران با تقدیم گل نشان دادند دشمنان مشترک دو کشور قادر نیستند با توطئه‌افکنی موجب بروز مشکلات و ناامنی در مرزهای مشترک و روابط دو کشور شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌داند.

منبع: ایرنا

کد خبر 568276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.