۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
سنگ‌شناسی؛ علمی برای مطالعه زمین

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: یکی از کاربردهای علم سنگ‌شناسی، بررسی گذشته است؛ به‌طورمثال بسیاری از دانشمندان معتقدند استان اصفهان در گذشته زیر دریایی عمیق با عمق بیش از ۲۰متر قرار داشته است که از طریق همین علم می‌توان این موضوع را بررسی کرد.

علی‌خان نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در علم سنگ‌شناسی سنگ‌هایی مانند آذرین، رسوبی و نمونه‌های دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: علم سنگ‌شناسی، کاربردهای بسیاری دارد و اگر در معدن نیز به عنوان «سنگ‌شناسی اقتصادی» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: برای شناخت زمین دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد که در روش مستقیم، آتش‌فشان‌ها و سنگ‌های حاصله از سرد شدن آن‌ها بسیار کمک می‌کند؛ درواقع علم سنگ‌شناسی در شناخت اعماق زمین بسیار کاربرد دارد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: یکی از کاربردهای علم سنگ‌شناسی بررسی گذشته است؛ به طور مثال بسیاری از دانشمندان معتقدند استان اصفهان در گذشته زیر دریایی عمیق با عمق بیش از ۲۰ متر قرار داشته است که از طریق همین علم می‌توان این موضوع را بررسی کرد.

وی تصریح کرد: وجود اقیانوسی عمیق در اصفهان را می‌توان از طریق سنگ‌های موجود در کوه صفه بررسی کرد؛ به صورتی که ابتدا از سنگ‌های آن مقطعی نازک تهیه می‌کنیم و آن‌ها را با استفاده از میکروسکوپ‌های مخصوص مورد بررسی قرار می‌دهیم که همین کانی‌ها مدرکی برای وجود اقیانوس در اصفهان محسوب می‌شود.

نصراصفهانی در همین رابطه افزود: سنگ‌های آذرین از دیگر نمونه‌های کاربردی در علم سنگ‌شناسی است؛ زیرا با توجه به اینکه گوشته زمین دست‌نیافتنی است، نمی‌توانیم به صورت مستقیم آن را بررسی کنیم، اما آثار آن به صورت قطعات سنگ قابل بررسی است؛ درواقع سنگ‌های آذرین نماینده ویژگی‌های گوشته زمین محسوب می‌شود.

وی اشاره کرد: در شناخت زمین روش‌های غیرمستقیم نیز وجود دارد که بیشتر بر مبنای ژئوفیزیکی است. طبق این روش‌ها هر ویژگی فیزیکی دارای عکس‌العملی است؛ بنابراین اگر در اعماق زمین ساختار فلزی وجود داشته‌باشد، می‌توان با استفاده از مغناطیس‌سنجی جنس آن نقطه از زمین را تعیین کرد.

کد خبر 568252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.