پرداخت دیه سربازان مقتول و مجروح در محل خدمت برعهده کیست؟+جزئیات

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری، سربازانی که در محل خدمت دچار حادثه یا کشته می‌شوند را طبق قانون، مشمول دریافت دیه از بیت المال دانست و گفت: وزارت دادگستری در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۴میلیارد تومان به مشمولان این قانون پرداخت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «علی فرهادی» اظهار کرد: دو سال است که طبق قانون پرداخت دیه، مستحقان دریافت دیه شامل مقتولان و مجروحان ناشی از عبور غیرمجاز از مرز که توسط یگان‌های ارتش، سپاه و مرزبانی مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند، همچنین سربازانی که در محیط پادگان در اثر حوادث مختلف کشته یا مجروح می‌شوند، با معرفی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به وزارت دادگستری واگذار شده است.

وی وزارت دادگستری را موظف به اختصاص ۲۰ درصد از منبع ۵۰۰ میلیارد تومان به این موضوع دانست و افزود: سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۴ میلیارد تومان و سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۳ میلیارد تومان از بودجه تعیینی در قانون به پرونده‌های معرفی شده از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پرداخت کردیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری از به‌روز شدن پرداخت دیه این پرونده‌ها خبر داد و گفت: حتی پرونده‌های سالیان قبل نیز صفر شده است؛ یعنی پرونده‌های مربوط به ۴۰ سال قبل وجود داشت که سربازانی در پادگان‌ها دچار آسیب شده و مشمول دریافت دیه بودند که با معرفی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیه به آنها پرداخت شد.

به گزارش ایمنا، یکی از مهم‌ترین مجازات جرایم در قانون جزایی، دیه است. براساس ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی، ” دیه، مقدار مال معین است که شرع اسلام برای جبران جنایات غیرعمدی، شبه‌عمد، خطای محض و جنایت عمدی (اگر قاضی اجرای حکم قصاص را عملی نداند) و نقص عضو مشخص می‌کند. در تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده است: «وزارت دادگستری مکلف است از محل منابع جز (۳) این بند نسبت به پرداخت دیه مستحقان دریافت دیه شامل مقتولان و مجروحان ناشی از عبور غیرمجاز از مرز که توسط یگان‌های ارتش، سپاه و مرزبانی مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند و همچنین سربازانی که در محیط پادگان در اثر حوادث مختلف کشته یا مجروح می‌شوند، با معرفی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا سقف بیست درصد (۲۰%) از محل اعتبارات ردیف ۶۴ ۵۳۰۰۰۰ اقدام کند.»

کد خبر 568180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.