۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
علائم و عوارض بیماری سرخک چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: علامت اصلی سرخک تب‌های شدید، دانه‌های درهم فرورفته و نزدیک به‌هم است.

ناصرالدین مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص علائم اولیه بیماری سرخک اظهار کرد: نخستین علائم بیماری سرخک مانند سرما خوردگی همراه با تب خفیف، آبریزش، سرفه‌های خشک و ترشح چشم است. پس از حدود دو الی سه روز تب به صورت ناگهانی افزایش پیدا می‌کند و بروز ضایعات پوستی از صورت و گردن آغاز می‌شود. دانه‌های سرخکی یک الی دو روز بعد شکم و در نهایت پس از گذشت پنج الی هفت روز تمام بدن را می‌پوشاند.

وی با تاکید بر اینکه مشخصه اصلی بیماری تب‌های شدید، دانه‌های درهم فرورفته و نزدیک به‌هم است، ادامه داد: پس از بروز ضایعات پوستی تب‌های شدید و از روز پنجم ضایعات پوستی به صورت تدریجی بهبود پیدا می‌کند. به طور معمول پس از بهبود ضایعات پوستی لک‌های قهوه‌ای تا چند ماه روی پوست باقی می‌ماند؛ همچنین پوسته‌ریزی نیز اتفاق می‌افتد که به مرور زمان بهبود می‌یابد.

عوارض سرخک چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در خصوص عوارض سرخک گفت: عفونت گوش، سینوزیت و سرفه همراه با خلط از عوارض سرخک است که با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود و عارضه دیگر این بیماری عفونت ریه است.

مصطفوی، درباره عوارض نادری بیماری سرخک گفت: یکی از عوارض نادر بیماری سرخک که از هر هزار نفر یک نفر را درگیر می‌کند، عفونت و التهاب مغز است که به صورت کاهش هوشیاری و تشنج خود را نشان می‌دهد. عارضه نادر بیماری سرخک که بعد از ۱۰ الی ۱۵ سال بروز می‌کند، ورم مغز و از بین رفتن سلول‌های مغزی است که باعث اختلال توجه در فرد می‌شود.

کد خبر 568144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.