توسعه متوازن بافت‌های فرسوده شهری

نظریه «توسعه متوازن» می‌تواند به‌عنوان یک نظریه از موضوع خاص خود یعنی بافت فرسوده فراتر برود و به قاعده شهر در موضوع عام، وارد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی از «علیرضا عندلیب» دکترای شهرسازی، نظریه «توسعه متوازن» که توانست در جایگاه علمی کشور ارزیابی و داوری شود، در واقع یک بیان توصیفی صرف با رویکرد آینده‌نگری محض نیست؛ بلکه با عنایت به دغدغه بیش از دو دهه، موضوع بافت فرسوده که در ادبیات شهرسازی ایران به بافت مسئله‌دار تعبیر می‌شد، در نظر دارد یکی از انواع مسئله در ایران را با تکیه و اساس قرار دادن نظریه سیستم‌ها و شبکه و اطلاعات و نظریه بازی تحلیل، ارزیابی کند و طرحی در قالب مدیریت متوازن بنیان از بافت‌های فرسوده شهری با رویکرد آینده‌ساز ارائه دهد.

ورودی‌ها در این سیستم مجموعه‌ای از مسئله، آسیب‌شناسی، مشکل، پیامدها و چالش‌هایی بوده که اساس آن شناخت و جمع‌آوری اطلاعات از موانع توسعه شهری و توازن‌های موضوع بافت فرسوده است.

نظریه «توسعه متوازن» می‌تواند به عنوان یک نظریه از موضوع خاص خود یعنی بافت فرسوده، فراتر برود و به قاعده شهر در موضوع عام وارد شود. در واقع رویکرد مسئله‌محور و داشتن مدل برای این نظریه، اساس این مدعا است. در عین حال شهر امروز در قاعده کلی از توازن خارج شده و دیگر نمی‌توان علت وجودی شهرها را انباشت محصول دانست؛ بلکه دلایلی همچون مهاجرت، نظام‌های اطلاعاتی و نظامی به عنوان علت ایجادی شهرها مطرح است و این شهرها در یک شبکه عظیم با جریان‌های هماهنگ به یکدیگر متصل هستند که در صورت برقرار نشدن مداوم جریان برای یک شهر یا منطقه شهری، سیاهچاله‌ای شکل می‌گیرد که در ابتدای امر و به نقل از «هاوکینز» در کتاب "هاوکینگ و سیاه چاله‌ها" اطلاعات رو به نابودی می‌رود. لذا براساس پارادایم شبکه و تئوری اطلاعات، می‌توان در نظر داشت که قطع جریان اطلاعات منجر به فرسودگی خواهد شد و این موضوع می‌تواند یک شهر را در برگیرد.

متن شهرها درگیر یک مقاومت دارویی(Anti Resist) از آنتی‌بیوتیک‌هایی است که در طول زمان‌های مختلف به آن‌ها تزریق شده است و اکنون با پیچیده‌تر شدن مسئله و مصرف خودسرانه این داروها که در واقع ناشی از پرهیز از اخذ نظریات و مشاوره‌های افراد دانشمند است، با این حال روبه‌رو شده‌اند. بنابراین برای درمان لازم است ابتدا بنا به گفته اطبای قدیم، طبع بیمار مورد بررسی قرار بگیرد و دارویی برای یک مقطع یا یک موضوع به ایشان داده نشود.

توسعه متوازن به نگاه از جز به کل در قالب بافت فرسوده در دل شهرها و نگاه از کل به جز در قالب بررسی توازن و سرانه‌ها با شهر و استانداردهای حاکم بر آن، سعی دارد اینگونه به موضوع بپردازد که با تکیه به موضوع عام شهر می‌تواند تعمیم یابد.

کد خبر 568085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.