۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۵
راهکار نجات زاینده‌رود چیست؟

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تنها راهکار نجات زاینده‌رود، احداث تونل بهشت‌آباد است، در حالی که این اقدام هنوز انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس حاج‌رسولی‌ها در یک برنامه رادیویی، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های شهر اصفهان زیبایی و تاریخی بودن آن است؛ به طوری که جزو ۱۰ شهر گردشگری و تاریخی جهان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال و با کاهش اپیدمی کرونا، میزبان گردشگران داخلی زیادی در اصفهان بودیم، گفت: ۴۰ درصد از مسافران نوروزی امسال برای اولین بار به این شهر سفر می‌کردند که این مایه مباهات است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در ایام نوروز امسال بیش از یک میلیون نفر در شهر حضور یافتند، اصفهان از لحاظ معماری قابل قیاس با شهرهای مطرح دنیا حتی پاریس نیست.‌

وی تصریح کرد: اصفهان به واقع موزه تاریخ و معماری است، اما آن طور که شایسته است، نتوانستیم این شهر را به جهان بشناسانیم؛ امروز یکی از رسالت‌های شهرداری در این راستا خواهد بود، بنابراین باید بستر ورود گردشگران داخلی و خارجی را به شهر اصفهان بیش از گذشته فراهم کنیم.

حاج‌رسولی‌ها اضافه کرد: از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر ساخت هتل است که در دوره‌های قبل و دوره ششم شورای اسلامی شهر اقداماتی در این راستا انجام شده است، به عنوان مثال در بخش دریافت عوارض پروانه ساخت هتل حداکثر تسهیلات از سوی شهرداری اصفهان و شورای ششم ارائه شده است.

وی تاکید کرد: از دیگر نیازهای زیرساختی در جذب گردشگر داخلی و خارجی، تقویت حمل‌ونقل هوایی است که واقعاً این مهم در اصفهان ضعیف است، حمل‌ونقل ریلی همچون قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران از دیگر نکاتی است که پیگیری آن انجام شده و قراردادی برای ساخت این پروژه با سرعت ۳۷۰ کیلومتر بسته شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه حمل‌ونقل درون شهری، برای تقویت زیرساخت حمل‌ونقل و تکمیل شبکه قطار شهری در اصفهان باید تلاش مضاعف شود، امسال و در این دوره مدیریت شهری نیز بودجه بسیار خوبی برای تکمیل خط دو اختصاص داده شده و قرارداد خوبی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان در زمینه تجهیزات منعقد شده است.

وی با اشاره به تدوین سیاست‌های تشویقی برای هنرمندان صنایع دستی، گفت: جلساتی پیرامون ساماندهی وضعیت تولیدکنندگان صنایع دستی با محوریت اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی در اواخر سال گذشته برای ایام نوروز برگزار شد و تصمیماتی برای حمایت از صنایع دستی گرفته شد، از جمله اینکه قرار است مجموعه‌های تولیدی و کارگاه‌های شهرداری را به راحتی در اختیار تولیدکنندگان صنایع دستی قرار دهیم، البته در زمینه فروش محصولات نیز مراکزی را برای عرضه این صنایع در نظر می‌گیریم و تخفیفاتی نیز برای این قشر برنامه‌ریزی می‌کنیم.

حاج‌رسولی‌ها در خصوص سیاست‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با مباحث اقتصادی، گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اما با توجه به تورمی که شاهد هستیم، پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۱,۵۰۰ میلیارد تومان به هزینه‌ها افزوده شود.

وی افزود: امروز بر اساس برآوردهایی که انجام شد هزینه نگهداری شهر در سال جدید بسیار افزایش یافته است و برای نگهداری از فضای سبز و نظافت شهری هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده، اما با توجه به افزایش هزینه‌هایی که در سال جدید دولت اعلام کرده است و تورم موجود، هزینه‌های نگهداری شهر حدود پنج هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سایر هزینه برای رفع کمبودها در شهر همچون ناوگان حمل‌ونقل شهری صرف می‌شود، گفت: در سال‌های اول دهه ۹۰ شهر اصفهان حدود ۱۵۰۰ اتوبوس شهری داشت، اما امروز تنها ۶۰۰ اتوبوس واحد با عمر بالای ۱۰ سال داریم، لذا در برنامه امسال حداقل ۸۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری اختصاص یافته است که منجر به خرید ۲۰۰ اتوبوس جدید خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر شهروندان را تشویق به استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌کنیم، پس باید تلاش مضاعفی در این زمینه داشته باشیم، افزود: برای تکمیل خط یک و دو قطار شهری بودجه هزار میلیارد تومانی اختصاص داده‌ایم، اما باید تکمیل این عرصه سرعت بیشتری بگیرد؛ چرا که زمانی هزینه خط یک قطار شهری کاهش می‌یابد که خط دو نیز راه‌اندازی شود، در حال حاضر هزینه سفر قطار شهری برای شهرداری ۲۵ هزار تومان است که از شهروندان مبلغ ۱,۵۰۰ تومان دریافت می‌شود.

حاج‌رسولی‌ها اظهار کرد: در دنیا این رسم است که ۸۰ درصد هزینه‌های قطار شهری را دولت‌ها و تنها ۲۰ درصد آن را شهروندان پرداخت می‌کنند، در این راستا توسعه قطار شهری با همت مدیریت شهری و کمک دولت از سیاست‌های اصلی است؛ چرا که معتقد هستیم تکمیل و راه‌اندازی هر سه خط قطار شهری برای شهر اصفهان امروز ضروری است و امید داریم با برداشته شدن تحریم‌ها دست دولت در این زمینه باز شود.

وی با بیان اینکه یکی از واقعیت‌ها این است که حتی گردشگران خارجی و داخلی برای حضور در شهر اصفهان به وضعیت آب و هوا می‌نگرند و لذا جاری شدن زاینده‌رود در این زمینه اهمیت بسیاری دارد، گفت: امروز بدون شک تنها راهکار احیای زاینده‌رود، راه‌اندازی تونل بهشت‌آباد است، این موضوع در زمان حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در اصفهان مطرح شد و قرار بر این بوده است که ایجاد تونل بهشت‌آباد ۱۰ سال قبل آغاز شود، اما این اتفاق نیفتاده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه اساس اقتصاد شهر به احیای زاینده‌رود، کشاورزی و گردشگری بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: در حال تلف کردن وقت خود هستیم و تونل بهشت‌آباد راهکار اساسی است و امیدواریم مسئولان عالی استان در این زمینه اقدام عاجل کنند.

وی تاکید کرد: موضوع آب زاینده‌رود دغدغه اصلی اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان است.

حاج‌رسولی‌ها در خصوص مبالغ بالای بلیت مراکز گردشگری همچون آکواریوم، گفت: قطعاً در این دوره از شورای اسلامی شهر اجرای پروژه‌های مشارکتی توسعه خواهد یافت، به طوری که در انجام این پروژه‌ها، زمین از سوی شهرداری و ساخت صفر تا صد پروژه با سرمایه‌گذار خصوصی است.

وی ادامه داد: تمام مباحث اقتصادی پروژه‌های مشارکتی همچون آکواریوم طبق قراردادهای چند ساله در اختیار سرمایه‌گذار است و مدیریت شهری دخل و تصرف خاصی در تغییر بهای بلیت ورودی مراکز ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: البته هم و غم اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان کاهش هزینه‌های شهروندان است، لذا پس از ایام نوروز قیمت بلیت مراکزی مانند باغ گل‌ها تعدیل می‌شود، در حالی که هزینه‌های نگهداری بسیار زیاد شده است.

وی اضافه کرد: البته برای خانواده‌های پر جمعیت تمهیداتی در راستای استفاده از امکانات تفریحی شهر دیده شده است؛ به طوری که تخفیفات ویژه‌ای برای خانواده‌هایی که بیش از دو فرزند دارند در بودجه در نظر گرفته شده است.

حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: شهر متعلق به مردم است، بنابراین انتظار داریم شهروندان در حفظ و نگهداری محیط‌های شهری و فضای سبز کوشا باشند.

کد خبر 568084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.