نقش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در کاهش تخلفات

رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند سیستم‌هایی متشکل از فناوری‌های نوین الکترونیک، کامپیوتر، IT و الکترومکانیک هستند که امروزه در برنامه ریزی سیستم‌های حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

علی فانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، بابیان اینکه امروزه تخلف و قانون‌گریزی در تمام جوامع با فرهنگ‌های مختلف نمود دارد، اظهار کرد: یکی از معضلات ترافیکی شهرهای بزرگ، قانون‌گریزی است که تأثیرات و معضلات بسیاری به دنبال دارد. بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌های مرتبط، ایران وضعیت مناسبی در امنیت و کیفیت ترافیکی ندارد.

وی با اشاره به اینکه عوامل بروز معضلات ترافیکی را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد، ادامه داد: عوامل فنی و زیرساختی، عوامل قانونی و نظارتی و عوامل فرهنگی باعث ایجاد معضل ترافیک در جامعه هستند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان، تصریح کرد: چهار عامل انسان، راه، خودرو و محیط در ایجاد مشکلات ترافیکی شبکه معابر و یا رخداد یک تصادف نقش دارد. طبق بررسی‌ها و آمارهای به دست آمده، حدود ۷۰ درصد عامل انسان در سوانح و معضلات ترافیکی دخیل است؛ بنابراین عامل فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فانیان با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، یکی از راه‌های کاهش تخلفات، فرهنگ‌سازی است، اظهار کرد: دو عامل آموزش و نظارت در کنار یکدیگر، دو بال فرهنگ‌سازی را تشکیل می‌دهند. یکی از راه‌های افزایش نظارت، افزایش سیستم‌های هوشمند و القای حس دیده شدن در تمام لحظات به متخلف است.

وی در خصوص سیستم حمل و نقل هوشمند گفت: این سیستم مجموعه‌ای از ابزارها، امکانات و تخصص‌ها است که شامل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی است که به صورت یک پارچه به منظور بهبود کارایی و ایمنی در سیستم حمل و نقل به کار گرفته می‌شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: سیستم‌های حمل و نقل هوشمند سیستم‌هایی متشکل از فناوری‌های نوین الکترونیک، کامپیوتر، IT و الکترومکانیک هستند که امروزه در برنامه‌ریزی سیستم‌های حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

فانیان درخصوص ویژگی‌های سیستم‌های هوشمند گفت: سیستم‌های هوشمند مجهز به فناوری‌های متفاوتی مانند سیستم‌های هدایت خودرو، سیستم کنترل چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای اعلان ترافیک، دوربین سرعت‌سنج و سیستم خودکار شناسایی تخلفات رانندگی و شماره خودرو هستند.

کد خبر 568082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.