تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری چیست؟

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری دقیقاً نحوه گرفتن پروانه وکالت است این مجوز به دو روش مختلف برای متقاضیان انجام می‌شود.

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری دقیقاً نحوه گرفتن پروانه وکالت است این مجوز به دو روش مختلف برای متقاضیان انجام می‌شود هر دو مجوز سطح ۱ و ۲ به دارنده پروانه این حق را می‌دهند که وکالت کنند، این مسائل حقوقی در تمامی دادگاه‌ها قابل اعمال است یعنی فردی با وکالت می‌تواند در دادسرا، دادگاه، و دادگاه تجدید نظر، مشاوره حقوقی و … کار کند.

کلمه «وکیل» کلمه عربی است که برای توصیف مسئول به کار می‌رود، این کلمه و مشتق آن در قرآن بسیار به کار رفته و یکی از نام‌های خداوند است خانواده هم از کلمه توکل نیز استفاده می‌شود، توکل بر خدا به معنای وکیل گرفتن خداست، رابطه وکیل و موکل در محدوده اختیارات قراردادی است البته مقررات قانون مدنی مربوط به وکالت، فراتر از تعریف کلی ماده مورد استناد می‌باشد، به وکالت در قانون (قرارداد یا تابعیت) اشاره دارد.

اما در اینجا به وکالت اشاره می‌کنیم به نظر می‌رسد که نوع خاصی از قدرت وجود دارد و مقررات خاص آن عبارتند از قراردادهای وکلا و موکلان، قانون مدنی، قانون وکلا، طرح آزادی کانون وکلا، قانون وکالت وکلا، و قانون مدنی.

اگر در شهر کرج و استان البرز زندگی می‌کنید و درگیر یک پرونده حقوقی یا کیفری هستید و به دنبال وکیل در کرج حرفه ای و مناسب برای روشن شدن موضوع هستید می‌توانید با مجموعه وکیل پایه یک تماس بگیرید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت وکیل چیست؟ برای انجام دادن پرونده شما در دادگاه باید چه چیزی را مورد برسی قرار دهید؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به مفاهیم اولیه وکلا و حقوق آنها آگاهی کامل داشته باشید.

وکیل چه کسی است؟ و تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری در چیست؟

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری چیست؟

وکیل در لغت به معنای کارگزار، مدیر، کارگزار و شخصی است که برای او تعیین تکلیف شده است به نظر می‌رسد تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری، تفاوت در قاعده فردی است، وکیل شخصی است که قانوناً به عنوان جانشین شخص حقیقی تعیین می‌شود و وظایفی دارد که طبق قراردادی به نام وکالت باید انجام دهد، تفاوت وکلای پایه یک و یا پایه دو را می‌توان در عقد وکالت آنها دانست که عقود به دو دسته لازم و مباح تقسیم می‌شوند، عقد وکالت یکی از عقود مجاز است و وکیل و موکل می‌توانند مقدار را تعیین کنند و از وکالت‌نامه نماینده در قرارداد می‌تواند مثلاً موکل اعلام کند که آیا وکیل حق اعتراض دارد یا خیر؟

وکلای درجه ۲ حق شرکت در دادگاه‌های کیفری تا ۱۰ سال حبس و شلاق و جزای نقدی و اقدامات دفاعی را دارند و فقط در صورتی که دعوی کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال یا دعاوی غیر مالی باشد در دادگاه‌های حقوقی حق شرکت دارند، آنها می‌توانند از حقوق موکل خود دفاع کنند مگر در دعاوی دادگاه، اما وکیل دادگاه بدوی حق شرکت در همه دادگاه‌ها اعم از دادگاه‌ها و مجرمان را دارد.

وکیل دارای پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری ابتدا ۲ سال وکالت می‌کند و می‌تواند زیر نظر وکیل از حقوق موکل دفاع کند و پس از ۲ سال نیز با تأیید مدرک تحصیلی مناسب و انتخاب علمی، مدیریت کرد، کسب درآمد تبدیل شدن به یک وکیل درجه یک بنابراین شهروندانی که حق انتخاب وکالت دارند باید ابتدا اطلاعات کاملی از سطح وکالت داشته باشند و نسبت به اینکه دانشجو یا وکیل وکیل درجه دو یا یک است اقدام کنند.

در برخی موارد فردی که نیاز به وکیل دارد بدون اینکه متوجه باشد وکیل انتخاب می‌کند و در صورت بروز مشکل می‌داند که وکیل انتخاب شده یک کارآموز وکالت است و نمی‌تواند از حقوق شما دفاع کند بنابراین شهروندان باید با توجه به موضوع در انتخاب وکیل مناسب دقت کافی را داشته باشند.

ممکن است بین وکیل پایه یک و وکیل پایه دوم تفاوت وجود داشته باشد. فرجام خواهی بر دو قسمت است کامل و محدود، واضح از نام کامل، دعوی است که شخص اول در تمام پرونده‌های خود وکیل تعیین می‌کند، وکیل محروم نیز شخصی است که برای انجام کاری در شرایط خاصی از شخص حقیقی اجازه می‌گیرد، وکلای دادگستری می‌توانند در دسته‌های مختلفی قرار گیرند مانند جانشین، منتخب، ریسک و غیره. دادستان کل کشور وکیل به شخصی گفته می‌شود که پس از گذراندن آزمون‌های معین و دارای پروانه وکالت باشد و این پروانه مجوز وکالت است.

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری در چیست؟ و هرکدام چه مزایا و معایبی دارند؟

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری چیست؟

با این حال، وکالت را می‌توان به عنوان وکالت و ارائه در دادگاه اشخاص حقوقی یا حقوقی در اموری که برای نمایندگی اشخاصی که حق نمایندگی از موکل را دارند تعریف کرد، افراد ذیصلاح مسئولین، لازم به ذکر است که اشخاص حقوقی یا حقیقی فقط می‌توانند نماینده رسمی قوه قضائیه در سیستم قضائی باشند حال این سوال پیش می‌آید که وکیل کیست؟ ماده ۳۳ قانون آئین دادرسی مدنی مقرر می‌دارد وکلای متهم باید شرایط مندرج در قانون وکالت در محاکم مصوب ۱۳۷۶ را رعایت کنند.

مراجع ذیصلاح بنابراین باید در دادگاه‌ها اصل باشد یا اینکه وکیل باید دارای مجوز از کانون وکلا یا مرکز مشاوران قضائی برای وکالت در قوه قضائیه باشد. اما اگر به طور قانونی وکالت را داشته باشد، حق شکایت یا مداخله در امور حقوقی موکل را ندارد مگر اینکه وکیل رسمی باشد. البته شخص ثالث می‌تواند از طرف موکل وکیل انتخاب کند.

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری وکالت در رسیدگی به پرونده کلیه وکلایی که حق وکالت در سطح ۱ و ۲ را دارند می‌توانند در حوزه وکالت فعالیت کنند اما تفاوت وکلا در برخی موارد محسوس است، ما می‌توانیم این تفاوت را به شکل زیر توصیف کنیم، اولین تفاوت سطح اول و دوم وکیل طبق قانون کانون وکلای ایسلند: وکیل پایه یک دادگستری مجاز به حضور در کلیه دادگاه‌ها و دادگاه‌های کیفری بدون محدودیت و فعالیت در امور حقوقی در سراسر کشور است، اما دادستان کل در دادگاه فقط حق شرکت در اعمال مجرمانه ای را دارد که به امور کیفری رسیدگی می‌کند.

بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۱۵، وکلا باید از هر لحاظ به نمایندگی از قوه قضائیه با مراجع ذیصلاح و قانونی برای اعلام قانون، دعوا و لایحه استقلال کانون وکلا برای لایحه مصوب ۱۳۳۳ و اتخاذ موازین اقدام کنند، پروانه دادگستری مصوب ۱۳۷۶ این پروانه در دو رتبه مختلف پروانه وکالت و پروانه وکالت در سطوح اول و دوم دادگستری به متقاضی اعطا می‌شود به دادگاه می‌روند.

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری و تفاوت وکیل لیسانس و وکیل فارغ‌التحصیل: وکیل در مقطع کارشناسی می‌تواند بدون هیچ محدودیتی وکالت وکیل خود را در هر دادگاه یا دادگاه کیفری در هر کشوری داشته باشد، اما وکیل پایه دوم در موارد کیفری و احکام کمتر از ۱۰ سال حبس، شلاق و جزای نقدی و در موارد کمتر از ۵۰ میلیون تومان و جرایم غیر مالی غیر از قانون ازدواج حق مداخله دارد.

نکته: وکلای دادگستری در سراسر کشور می‌توانند از حقوق موکلان خود حمایت کنند، اما فقط در شهرستان‌های دارای مجوز می‌توانند دفتر وکالت تأسیس کنند.

کد خبر 567986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.