مفهوم استیبل کوین و معرفی دو ارز ثابت تتر USDT و BUSD

دارایی‌های دیجیتال انواع مختلفی مثل استیبل کوین، کوین و توکن، آلت کوین و توکن‌های صرافی دارند. هرکدام از این ارزهای دیجیتال کاربردهای خاصی دارند و برای تریدهای خاصی مناسب هستند.

مثلاً توکن‌های صرافی برای ترید در همان صرافی مناسب هستند، زیرا صرافی‌ها کارمزد کم‌تری در تریدهایی که یک طرف آن‌ها توکن خودشان است،؛ دریافت می‌کنند. تریدرها و سرمایه‌گذاران برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال باید انواع مختلف این دارایی‌ها را بشناسند و بدانند برای چه موقعیت‌هایی کاربردی هستند.

در این مقاله قصد داریم درباره استیبل کوین‌ها صحبت کنیم. ابتدا توضیح می‌دهیم این ارزهای دیجیتال چه هستند و چه کاربردی دارند و سپس مشهورترین استیبل کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال را معرفی خواهیم کرد.

استیبل کوین چیست؟

در مقاله « استیبل کوین‌های معروف از تتر USDT تا BUSD» توضیحاتی کلیدی و کاربردی درباره کاربرد این دسته از دارایی‌های دیجیتال توضیح داده‌ایم و معروف‌ترین دارایی‌هایی که به شکل ارز دیجیتال پشتوانه‌دار عرضه می‌شوند را هم معرفی کرده‌ایم. پس برای اطلاعات جامع‌تر می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

استیبل کوین‌ها (Stable Coin) نوعی ارز دیجیتال هستند که مانند سایر توکن‌ها و کوین‌ها معامله می‌شوند و در لیست معاملاتی صرافی‌های مختلف قرار دارند. تفاوت اصلی آن‌ها با سایر دارایی‌های دیجیتال پشتوانه‌ای است که دارند و به همین دلیل است که در فارسی با نام ارزهای دیجیتال پشتوانه‌دار هم شناخته می‌شوند.

قیمت استیبل کوین‌ها به یک دارایی ارزشمند دیگری مثل دلار یا طلا وابسته است و با توجه به ارزش آن دارایی تعیین می‌شود. این دارایی‌ها پشتوانه استیبل کوین‌ها هستند و قیمت آن‌ها را ثابت نگه می‌دارند. بنابراین هرچقدر هم بازار ارزهای دیجیتال نوسان داشته باشد، قیمت این ارزهای دیجیتال ثباتش را از دست نمی‌دهد.

آیا پشتوانه همه استیبل کوین‌ها دلار آمریکاست؟

وقتی درباره مشهورترین ارزهای دیجیتال پشتوانه‌دار بازار جستجو می‌کنید، به نام‌هایی مثل تتر، دلار بایننس یا دلار ترا می‌رسید. پشتوانه همه این ارزهای دیجیتال دلار آمریکاست؛ یعنی در ازای هر توکنی که در بازار وجود دارد، یک دلار در یک خزانه منحصر به فرد سرمایه‌گذاری شده است.

تعداد استیبل کوین‌هایی که از دلار آمریکا به عنوان پشتیبان استفاده می‌کنند، بسیار زیاد است. به همین دلیل بسیاری از افراد تازه‌کار به اشتباه تصور می‌کنند که فقط این دارایی می‌تواند به عنوان پشتوانه برای استیبل کوین‌ها استفاده شود. معمولاً ارزهای دیجیتالی که به پشتوانه دلار توسعه داده می‌شوند، کاربرد بیشتری در بازار دارند. به عنوان مثال تتر پرکاربردترین استیبل کوین موجود در بازار است و با پشتوانه دلار آمریکا توسعه داده شده.

سایر دارایی‌هایی که تاکنون به عنوان پشتوانه استیبل کوین‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، عبارتند از:

· طلا و سایر فلزات گرانبها مثل نقره، پلاتین و...

· نفت

· املاک و مستغلات

· واحدهای مالی کشورهای مختلف مثل روبل، یورو یا ین

مهم‌ترین نکته برای انتخاب دارایی پشتوانه ارزهای دیجیتال ارزشمند بودن آن است؛ این دارایی ارزشمند می‌تواند کالایی باشد که در بازار معامله می‌شود یا اوراق بهادار باشد. برخی از استیبل کوین‌ها هم پشتوانه فیزیکی ندارند. این دسته از دارایی‌ها با نام استیبل کوین‌های غیرمتمرکز شناخته می‌شوند و یک دارایی غیرمتمرکز پشتوانه آن‌هاست.

مشهورترین استیبل کوین‌های بازار

مانند همه دارایی‌های دیجیتال، تعداد استیبل کوین‌های عرضه شده در بازار هم بسیار زیاد است. برخی از آن‌ها در بازار بین‌الملل عرضه می‌شوند و در لیست معاملاتی صرافی‌ها وجود دارند، اما برخی از آن‌ها هم برای کاربردهای خاص استفاده می‌شوند و در بازار مشهور نیستند. در ادامه مشهورترین استیبل کوین‌های موجود در بازار را نام می‌بریم و توضیحاتی درباره آن‌ها ارائه خواهیم داد.

مفهوم استیبل کوین و معرفی دو ارز ثابت تتر USDT و BUSD

تتر USDT

تتر اولین و بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار است که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در بازار عرضه می‌شود. این ارز دیجیتال از ابتدا قیمتی معادل یک دلار آمریکا داشت و هنوز هم همان مقدار ارزش دارد. در ازای هر توکن تتر USDT که در بازار گردش دارد، یک دلار در خزانه مخصوص این ارز دیجیتال در صرافی بیتفینکس ذخیره شده است.

تتر در ابتدا با نام RealCoin راه‌اندازی شد، اما بعدها شرکت توسعه‌دهنده آن، نامش را به تتر تغییر داد. توسعه‌دهندگان تتر USDT را ایجاد کردند تا هم راهی برای معامله ارزهای فیات با ارزهای دیجیتال ایجاد کرده باشند و هم برای تریدرها و سرمایه‌گذاران راهکاری برای مقابله با نوسان‌های شدید ارزهای دیجیتال باز کنند.

دلار بایننس BUSD

دلار بایننس استیبل کوین بزرگ دیگری است که به پشتوانه صرافی بزرگ بایننس توسعه داده شده است. زمانی که BUSD راه‌اندازی شد، تتر در بازار وجود داشت و حجم معاملاتی بالایی را به خود اختصاص داده بود. البته صرافی بایننس با سیاست‌های درست توانست جای استیبل کوین اختصاصی خودش را در بازار باز کند و این ارز دیجیتال را به یکی از پرکاربردترین استیبل کوین‌های بازار تبدیل کند.

مفهوم استیبل کوین و معرفی دو ارز ثابت تتر USDT و BUSD

صرافی بایننس BUSD را با ارزهای دیجیتال و فیات مختلف جفت کرد و در صرافی خود ارائه داد. از آنجایی که بایننس کاربران زیادی داشت، خیلی زود افراد بسیاری از این استیبل کوین برای تراکنش‌هایشان استفاده کردند و به یکی از مشهورترین و پرکاربردترین ارزهای دیجیتال بازار تبدیل شد.

سایر استیبل کوین‌های مشهور

سایر ارزهای دیجیتال پشتوانه‌دار بعد از دلار بایننس و تتر قرار می‌گیرند و شهرت کم‌تری نسبت به آن‌ها دارند. برخی از این دارایی‌ها مثل USDT و BUSD از دلار آمریکا به عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند، اما برخی دیگر دارایی‌های دیگری مثل طلا را به عنوان پشتوانه برگزیده‌اند.

برخی از مشهورترین استیبل کوین‌های موجود در بازار عبارتند از:

· Dai (DAI)

· TrueUSD (TUSD)

· USD Coin (USDC)

· TerraUSD (UST)

· Digital Gold Token (DGX)

· Pax Dollar (PAX)

· Neutrino USD (USDN)

· TRIBE: این ارز دیجیتال پشتوانه‌دار غیرمتمرکز بر بستر اتریوم توسعه داده شده و توکن حاکمیتی پروتکل Fei است. این پروتکل استیبل کوین دیگری هم به نام FEI عرضه کرده است.

آیا می‌توان روی استیبل کوین‌ها سرمایه‌گذاری کرد؟

همانطور که پیش از این گفتیم، قیمت این دسته از دارایی‌های همیشه ثابت باقی می‌ماند. مثلاً قیمت تتر همیشه یک دلار است و کم‌تر یا بیشتر نمی‌شود. تتر می‌تواند برای سرمایه‌گذاری ما ایرانی‌ها کاربرد داشته باشد، زیرا دلار آمریکا دارایی است که ارزش آن به مرور زمان نسبت به ریال ایران بیشتر می‌شود و می‌تواند سودآوری داشته باشد. در مقابل برای فردی که در آمریکا زندگی می‌کند، سرمایه‌گذاری روی تتر هیچ عایده‌ای ندارد، زیرا تورم باعث کاهش ارزش دلار آمریکا و سرمایه فرد آمریکایی می‌شود. بنابراین اگر یک آمریکایی بخواهد روی استیبل کوینی سرمایه‌گذاری کند، باید به سراغ مواردی برود که از دارایی‌های به جز دلار آمریکا به عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند.

استیبل کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری ایجاد نشده‌اند. آن‌ها راهکاری برای مقابله با نوسان‌های بازار هستند و بخاطر ارزش همیشه ثابتی که دارند، در بازار نزولی، از افت ارزش سرمایه پیشگیری می‌کنند. با وجود اینکه سرمایه‌گذاری جزو کاربردهای اصلی این دسته از دارایی‌های دیجیتال نیست، اما افرادی که به دنبال خرید ارز دیجیتالی با کم‌ترین میزان ریسک هستند، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مفهوم استیبل کوین و معرفی دو ارز ثابت تتر USDT و BUSD

بهترین روش خرید تتر در ایران

تتر در ایران کاربردهای بسیاری دارد. این ارز دیجیتال هم برای سرمایه‌گذاری مناسب است و هم امکان خرید سایر توکن‌های بازار را فراهم می‌کند. برخی از ارزهای دیجیتال همچون فروش و خرید تتر در صرافی داموند عرضه شده‌اند و امکان خرید آن‌ها با ریال ایران وجود دارد، اما برخی از ارزهای دیجیتال در لیست صرافی‌های ایرانی موجود نیستند. یکی از ساده‌ترین روش‌ها این است که ریال را به تتر یا دلار بایننس تبدیل کنید. این استیبل کوین‌ها در لیست اکثر صرافی‌ها وجود دارند و با ارزهای دیجیتال مختلف جفت هستند. بنابراین با تعداد تراکنش و محدودیت کم‌تر ارز دیجیتال مورد نظرتان را خریداری می‌کنید.

کد خبر 567965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.