زیرسویه XE چه‌قدر بیماری‌زایی دارد؟

درحال‌حاضر، شدت بیماری‌زایی XE خفیف به نظر می‌رسد؛ البته باید این موضوع را در نظر بگیریم که افراد بیشتری نسبت به قبل واکسینه شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیرسویه نوترکیب XE ترکیبی از دو زیرسویه امیکرون به نام BA.1 و BA.2 است که آن باعث شده است از سویه اولیه امیکرون مسری‌تر باشد. با وجود اینکه زیرسویه XE سریع‌تر از سویه‌های قبلی امیکرون گسترش پیدا می‌کند و افراد بیشتری را نسبت به قبل مبتلا می‌کند، اما به نظر می‌رسد که از زمان کشف این سویه تاکنون باعث بروز بیماری شدید نشده است. با این وجود، کارشناسان نسبت به لزوم رعایت اقدامات پیشگیرانه هشدار داده‌اند و از مردم درخواست کرده‌اند آن‌ها را رعایت کنند.

سویه XE ویروس کرونا برای اولین بار اواسط ژانویه در بریتانیا شناسایی شد و موارد بسیار محدودی از ابتلاء به آن در چین و تایلند گزارش شده است. اعلام شده است که قابلیت انتقال‌پذیری این سویه ۱۰ درصد بیشتر از امیکرون است. درحال‌حاضر، شدت بیماری‌زایی XE خفیف به نظر می‌رسد، البته باید این موضوع را در نظر بگیریم که افراد بیشتری نسبت به قبل واکسینه شده‌اند. تاکنون شواهدی ارائه نشده است که نشان دهد بیماری کووید -۱۹ ناشی از زیرسویه XE شدیدتر از سویه‌های دیگر است. همچنین افزایش تعداد افراد بستری شده در بیمارستان یا مرگ‌ومیر نیز مشاهده نشده است.

تاکنون علائم گزارش شده بیماری ناشی از زیرسویه XE مشابه علائم امیکرون است و می‌تواند شامل خستگی، بی‌حالی، تب، سردرد، بدن درد، تپش قلب و مشکلات قلبی شود. هنوز شواهدی ارائه نشده است که نشان دهد علائم زیرسویه XE با سویه‌های جدید متفاوت است. متخصصان معتقدند که واکسیناسیون هنوز بهترین دفاع در برابر سویه‌های ویروس کرونا است؛ بنابراین توصیه شده است که افراد به منظور پیشگیری از ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از آن، واکسن کرونا و دوزهای تقویت‌کننده آن را در زمان تعیین شده دریافت کنند.

کد خبر 567834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.