۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
لیزر چیست؟

قطعاً تمام افراد تا کنون با انواع لیزر آشنا شده‌اند و از آن‌ها در شرایط مختلفی استفاده کرده‌اند، اما واقعاً ماهیت و کاربرد آن چیست؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیزرها پرتوهای نوری است که طول موج کاملاً مرتب و کوتاهی دارد؛ این کوتاهی سبب افزایش فرکانس و در نهایت، افزایش انرژی آن‌ها می‌شود. لیزر سلاحی بسیار قوی و پیشرفته است که در عصر کنونی بسیار شناخته شده است.

تاریخچه لیزر

این پرتوهای پرانرژی در حدود صد سال پیش برای نخستین‌بار اختراع شد، اما ایده اصلی آن‌ها نخستین‌بار به ذهن الکساندر گراهام بل و در زمان اختراع تلفن خطور کرد؛ درواقع هنگامی که گراهام بل تلفن را خلق کرد، باور داشت که همه‌گیر شدن این دستگاه مستلزم وجود فناوری برای انتقال صوت بدون سیم است زیرا در غیر این صورت تمام دنیا پر از سیم‌های تلفنی معلق و آشفته می‌شد.

انواع مختلف لیزر

لیزر انواع مختلفی دارد که بنا به ماده به کار رفته در آن‌ها دسته‌بندی می‌شود؛ این فناوری از سه بخش اصلی انرژی‌دهنده، ماده میزبان (دریافت انرژی و دفع به صورت یکجا) و سنگی جامد مانند یاقوت کبود که وظیفه مرتب‌سازی انرژی دفع شده ماده میزبان را بر عهده دارد و در لیزرهای صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با اختراع لیزر انقلابی در علوم مختلف از جمله پزشکی پدید آمد و ملموس‌ترین این تحولات عمل لیزیک چشم است که در این عمل با استفاده از لیزر قرنیه چشم ترمیم می‌شود. از دیگر زمینه‌هایی که لیزر تحولی عظیم در آن‌ها ایجاد کرد به شبیه‌سازی، سیستم‌های امینتی، صنایع ارتباطات و غیره می‌توان اشاره کرد.

کد خبر 567767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.