چگونگی بزرگ و کوچک شدن مغز انسان در طول عمر

محققان آمریکایی در اقدامی با جمع‌آوری اسکن‌های مغزی فراوان تلاش کردند تا چگونگی بزرگ و کوچک شدن مغز انسان را در طول عمر به نمایش بگذارند.

به گزارش ایمنا، زمانی که جیکوب سیدلیتز (Jakob Seidlitz) عصب‌شناس آمریکایی فرزند ۱۵ ماهه خود را پیش پزشک اطفال برد، از مسئله‌ای احساس نارضایتی می‌کرد. با آنکه در معاینه فرزند وی اشتباهی رخ نداده بود و فرزند او با سرعت معمول طبق نمودارهای قد و وزنی که پزشکان از آن به شکل معمول استفاده می‌کنند، در حال رشد بود؛ این عصب شناس آمریکایی تصور کرد چیزی که نشان دهد مغز فرزند وی چگونه در حال رشد است، از قلم افتاده است.

این عصب شناس آمریکایی که در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا مشغول است، گفت: تعجب‌آور است که چقدر پزشکان اطلاعات اندکی در خصوص این اندام حیاتی بدن دارند.

به‌زودی ممکن است این محقق آمریکایی اوضاع را تغییر دهد. این عصب‌شناس آمریکایی در حال انجام فعالیت با همکاران خود است و بیش از ۱۲۰ هزار اسکن مغزی را که بزرگترین مجموعه در نوع خود است، جمع‌آوری کرده تا نمودارهایی جامع برای رشد مغز ایجاد کنند. این نمودارها از لحاظ بصری نشان می‌دهند چگونه مغز در ابتدای زندگی به سرعت بزرگ و با بالا رفتن سن به آرامی کوچک می‌شود.

حجم این پژوهش که در مجله علمی نیچر (Nature) در تاریخ ۶ آوریل به چاپ رسیده، دانشمندان علوم اعصاب را شگفت‌زده کرده است. ارزش این پژوهش از این لحاظ اهمیت دارد که دانشمندان علوم اعصاب مدت‌ها مجبور بودند به دلیل وجود نمونه‌های اندک، با مسائل تکرارپذیر دست و پنجه نرم کنند، زیرا تصاویر ام. آر. آی (MRI) گران است و به همین خاطر نیز دانشمندان از لحاظ تعداد شرکت کنندگانی که در این نوع آزمایش‌ها ثبت‌نام می‌کنند، با محدودیت روبه‌رو هستند.

«آنجلا لیرد،»عصب‌شناس شناختی در دانشگاه بین المللی فلوریدا در میامی در خصوص، گفت: این حجم عظیم اطلاعاتی که آن‌ها جمع‌آوری کرده‌اند، بسیار تأثیرگذار است و استاندارد جدیدی را در این زمینه ایجاد می‌کند.

با این حال این محققان می‌گویند هنوز پایگاه داده‌های آن‌ها به شکلی کامل و جامع نیست و به همین خاطر نیز در تلاش هستند تا اسکن‌های مغزی را از تمام مناطق در سراسر جهان به دست آورند. آنها امیدوار هستند دستاورد آن‌ها روزی بتواند توسط پزشکان به عنوان ابزاری معمول در سنجش رشد مغز مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 567740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.