آینده ایمنی شهرها در سایه خودروهای بدون راننده

سال‌ها پیش، تردد به وسیله خودروهای بدون راننده تنها در داستان‌های خیالی قابل تصور بود؛ امروزه انواع آن در بسیاری از شهرهای جهان در حال عبور و مرور است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی چند سال اخیر، شرکت‌های خودروسازی سراسر جهان در تلاش بوده‌اند وسایل نقلیه خودران جدیدی به بازار عرضه کنند و از این طریق، تحول عظیمی در عرصه حمل‌ونقل شهری به وجود آورند. بدیهی است که تردد خودروهای بدون راننده، سیمای معابر شهری را نیز تا حد زیادی تحت تأثیر قرار خواهد داد که البته این رویداد می‌تواند همواره بیم ایمنی جاده‌ها را برای مردم و مدیران شهری در پی داشته باشد. بدون شک، قوانین راهنمایی و رانندگی نیز تغییرات قابل توجهی را تجربه خواهد کرد تا در نتیجه آن، خودروهایی که بدون راننده در معابر به تردد می‌پردازد، جان سایرین را به خطر نیندازد.

قوانین خودکار

همزمان با پیدایش خودروهای بدون راننده در سراسر جهان، دولت‌ها کوشیده‌اند قوانین راهنمایی و رانندگی را در راستای شیوه‌های جدید تردد، دستخوش تغییر کنند تا ایمنی جاده‌ای را در سطح مطلوبی نگه دارند.

سنگاپور اولین کشور دنیا به حساب می‌آید که در آن زیرساخت‌های مربوط به خودروهای بدون راننده مورد توجه قرار گرفت و قوانین ویژه‌ای برای عبور و مرور کاربران این نوع وسایل حمل‌ونقل وضع شد. در چین نیز، قوانین ایمنی جاده‌ای ویژه‌ای برای تمام شهرهای سراسر کشور وضع شده است، ضمن این‌که مدیران در بعضی از نقاط آن نیز مقررات ویژه‌ای برای شهروندان دارای خودروی بدون راننده خود در نظر گرفته‌اند.

آینده ایمنی شهرها در سایه خودروهای بدون راننده

در سال ۲۰۱۸، ۱۵ ایالت آمریکایی، لایحه‌های مختلفی را در رابطه با خودروهای بدون راننده تصویب کردند و این در حالی بود که ۳۳ ایالت نیز از وضع قوانین جدید برای کاربران این وسایل نقلیه خبر دادند. اغلب این قوانین و لایحه‌ها، ضرورت ارزیابی میزان ایمنی خودروهای خودران توسط شرکت‌های سازنده را در بر می‌گیرد و در آن‌ها، کمتر توجهی به زیرساخت‌های مربوط به عبور و مرور این وسایل شده است.

بدون شک، در صورت افزایش تعداد خودروهای بدون راننده در معابر شهری، ایمنی جاده‌ای را تحت تأثیر قرار خواهد داد که در این راستا، لازم است قوانین جدیدی برای تعامل میان این خودروها با نوع معمولی به هنگام عبور و مرور در معابر وضع شود. در واقع، مدیران شهری باید حقوق هر یک را از تردد در خیابان‌ها مشخص کنند تا از این طریق، امکان برخورد آن‌ها با یکدیگر و وقوع سوانح را به حداقل برسانند.

آینده ایمنی شهرها در سایه خودروهای بدون راننده

خودروهای خودران و شهرهای هوشمند

شکی نیست که خودروهای بدون سرنشین، شیوه رفت‌وآمد را برای بشر امروز بسیار راحت‌تر می‌کند، ضمن این‌که در صورت اعمال مقررات کارآمد، در افزایش ایمنی جاده‌ای نیز سهیم خواهد بود. علاوه بر این، نگرش طراحان شهری در مورد زیرساخت‌های تردد نیز تغییرات قابل توجهی را تجربه خواهد کرد و در نهایت، چشم‌اندازهای شهری به طور مثبت متحول خواهد شد. در حال حاضر، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی برای خودروهای معمولی طراحی شده و لازم است تغییراتی در آن‌ها به وجود آید تا خودروهای بدون راننده نیز که قادر به ارتباط با سیستم‌های هوشمند بی‌سیم هستند، از علائم راهنمایی و رانندگی شهری بهره‌مند شوند. در واقع، زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری باید به طور کامل تغییر پیدا کند و به عنوان مثال، خطوط راهنمایی و رانندگی از وضوح بیشتری برخوردار شود تا خودروهای بدون راننده بتواند به راحتی آن‌ها را تشخیص دهند. رانندگان حتی به هنگام بارش برف یا در صورت کم‌رنگ شدن این خطوط اغلب می‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند، اما این تمایز برای وسایل حمل‌ونقل خودران وجود ندارد و در نتیجه توجه نداشتن به این اصل می‌تواند خطرات زیادی را در پی داشته باشد.

آینده ایمنی شهرها در سایه خودروهای بدون راننده

نوسازی سیستم‌های ترافیکی در شهرهایی با رفت‌وآمد وسایل نقلیه بدون راننده نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که البته تصور می‌شود، مدیران شهرهای هوشمند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا و سنسورهای دیجیتالی، در این زمینه بسیار موفق عمل کنند. در واقع، داده‌هایی که توسط خودروهای بدون راننده منتشر می‌شود، به طور خودکار قابلیت انتقال به سیستم‌های مدیریت شهری را دارد که همین امر به نظارت بر ایمنی تردد آن‌ها کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این، مدیران شهری می‌توانند با استفاده از این داده‌ها، جریان ترافیک را بهتر پیش‌بینی کنند و به ارائه رویکردهایی در راستای به حداقل رساندن خطرات احتمالی بپردازند. در واقع، پیش‌بینی جریان ترافیک به تغییر و بهینه‌سازی آن توسط طراحان شهری کمک زیادی می‌کند و در نهایت می‌تواند ایمنی را برای شهروندان به ارمغان آورد.

آینده ایمنی شهرها در سایه خودروهای بدون راننده

مدیران در شهرهای آینده که هر روز بر تعداد خودروهای بدون راننده در آن‌ها افزوده می‌شود باید تدابیری نیز برای ایمنی عابران پیاده بیندیشند. اقداماتی که تاکنون در راستای ایمن‌سازی تردد وسایل نقلیه خودران در شهرها اعمال شده، اغلب دریافت داده‌ها از یک سیستم ترافیکی هوشمند شهری را مورد تمرکز قرار داده و از توجه به عابران پیاده غافل مانده است. به عنوان مثال، خودروهای بدون راننده حین رفت‌وآمد هیچ اطلاعاتی در مورد افراد در حال عبور و مرور از تقاطع‌های پرخطر شهری دریافت نمی‌کنند و در نتیجه، تردد آن‌ها می‌تواند جان عابران پیاده را با خطر جدی مواجه کند.

کد خبر 567556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.