برقی شدن خط یک BRT مشهد از نیمه دوم امسال

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد از برقی‌شدن خط یک BRT این کلان‌شهر از نیمه دوم سال‌جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اصغر نیشابوری با اشاره به پلاک‌گذاری نشدن اتوبوس برقی مشهد تا پایان سال گذشته، اظهار کرد: مجموعه شهرداری مشهد تاکنون هیچ قراردادی برای خرید اتوبوس برقی امضا نکرده است؛ بنابراین قراردادی برای خرید نداشتیم که شرکت سازنده به تعهدش عمل نکرده باشد یا در آن تأخیر ایجاد کرده باشد.

وی بیان اینکه در گذشته یک قرارداد پروژه نوآورانه و پژوهشی مشترک بین مجموعه مپنا و شهرداری مشهد امضا شده بود، ادامه داد: بر اساس این قرارداد شهرداری مشهد اتاق و شاسی اتوبوس را باید در اختیار شرکت مپنا قرار می‌داد و این شرکت این شاسی اتوبوس را به عنوان کاری پژوهشی به اتوبوس برقی تبدیل می‌کرد تا روی آن بررسی و مطالعه شود و درنهایت پس از ساخت، قرارداد خرید منعقد شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد تصریح کرد: پس از انعقاد این قرارداد، شرکت مپنا با یکی از شرکت‌های سازنده اتوبوس، شرکتی تأسیس و به ما اعلام کرد این شرکت توان ساخت اتاق و شاسی اتوبوس را هم دارد، در این مقطع قرارداد به تولید کامل یک دستگاه اتوبوس برقی با مشارکت هزینه ساخت ۵۰ درصد برعهده شهرداری مشهد و ۵۰ درصد برعهده شرکت مپنا تغییر کرد.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها برای انجام یک کار نوآورانه

وی با تاکید اینکه در این مقطع هم قرارداد خریدی وجود نداشته است، گفت: بیشتر در این قرارداد موضوع حمایت از شرکت دانش‌بنیان برای انجام یک کار نوآورانه مطرح بوده است، در نهایت این قرارداد به تولید یک دستگاه اتوبوس برقی ساخت ایران برای اولین بار در کشور در شهر مشهد منجر شده است.

نیشابوری با اشاره به رونمایی این اتوبوس در خردادماه سال گذشته در مشهد، اظهار کرد: پس از مراسم رونمایی، خودرو مدنظر به مدت یک هفته در خط یک BRT مشهد زیر بار رفت و مراحل آزمایش اولیه آن در خط انجام شد و پس از آن خودرو برای اخذ مجوزهای لازم و تأییدیه‌های استاندارد و درنهایت پلاک‌گذاری به تهران فرستاده شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پیش از این نمونه‌ای از اتوبوس برقی در کشور وجود نداشته است، مراحل دریافت مجوزها و شماره‌گذاری برای این نوع اتوبوس نیز تعریف نشده بود که این مسئله سبب زمان برشدن مراحل مختلف کار شد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد ادامه داد: بر اساس قرارداد امضاشده، اتوبوس برقی ساخته شده باید تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ شماره‌گذاری می‌شد که این اتفاق رخ نداد و شرکت درخواست تمدید زمان کرد که ما نیز موافقت کردیم تا سی‌ویکم شهریور ۱۴۰۱ فرایند دریافت تأییدیه‌ها و پلاک‌گذاری تمدید شود.

وی گفت: پس از اینکه اتوبوس برقی ساخته شده پلاک گذاری شود، مالکیت آن با شهرداری مشهد می‌شود و در آن مرحله است که می‌توان قرارداد خرید منعقد کرد؛ با توجه به تمدید زمانی، فرایند برقی سازی خط یک BRT مشهد که مطالعه برقی سازی‌اش نیز انجام شده است، وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

نیشابوری با بیان اینکه قطعاً برای اجراشدن برقی سازی خط یک بی‌آرتی، در مرحله اول باید قرارداد تهیه ۱۰ دستگاه اتوبوس و در مرحله بعد قرارداد خرید صد دستگاه اتوبوس برقی منعقد شود، اظهار کرد: در صورت پلاک‌گذاری اتوبوس برقی ساخته شده، این قرارداد در آن زمان با انجام مراحل قانونی امضا می‌شود، اما در غیر این صورت باید به سراغ مسیرهای دیگر مانند دریافت مجوز واردات اتوبوس برقی برویم.

کد خبر 567368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.