هنرمندان سوخت‌نگار استان چهارمحال‌وبختیاری کمتر از ۱۰ نفرند

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: تعداد هنرمندان فعال در رشته سوخت‌نگاری در این استان کمتر از ۱۰ نفر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسماعیل رمضانی اظهار کرد: گرانی مواد اولیه از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از جمله فعالان حوزه سوخت‌نگاری به‌شمار می‌رود.

وی افزود: پیگیری‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار به‌منظور تأمین مواد اولیه مورد نیاز رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌صورت عمده و ارائه آن به هنرمندان با قیمت پایین‌تر از بازار در دستور کار قرار دارد، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

رمضانی تصریح کرد: معرفی هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برای بهره‌مندی از بیمه تأمین اجتماعی با محدودیت‌هایی در سطح ملی همراه است، اما هنرمندان فعال استان می‌توانند تا زمان رفع محدودیت‌ها از مزیت‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بهره‌مند شوند.

به گزارش ایمنا، سوخت‌نگاری هنری است که هنرمند در آن نقش‌ها و طرح‌های تزئینی را با استفاده از هُویه روی چوب، چرم و نی خلق می‌کند. در این تکنیک، رنگ‌های ایجاد شده روی چوب شامل طلایی، قهوه‌ای و مشکی است که روشن و تیره شدن رنگ‌ها به سرعتِ دستان هنرمند بستگی دارد و هر قدر سرعت دست کمتر باشد، رنگ‌های ایجادشده، تیره‌تر و هرچه سرعت دست بالاتر رود رنگ‌ها روشن‌تر خواهد شد. رنگ‌های ایجادشده روی چوب که به‌دنبال سوزاندن روی چوب ایجاد می‌شوند هم‌خوانی بسیاری با یکدیگر دارند و به همین علت آثار سوخت‌نگاری، جلوه زیبا و جذابی را مقابل دیدگان هنردوستان خلق می‌کند؛ به‌طوری که این جذابیت در سبک‌های دیگر نقاشی دیده نمی‌شود.

کد خبر 567343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.