شیوع سرخک به‌دلیل اهمال در واکسیناسیون کودکان

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان گفت: درحال‌حاضر در تمام کشورها، شیوع مجدد بیماری سرخک گزارش شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که والدین اقدام به واکسیناسیون کودکان نکرده‌اند و این اتفاق در اثر تبلیغاتی بوده که گروه‌های ضد واکسن انجام دادند.

مجید بوذری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سرایت شدید ویروس سرخک در بین کودکان واکسینه نشده، اظهار کرد: وقتی کودک مبتلا به سرخک، به‌صورت هم‌زمان با ۱۰ کودک دیگر در یک اتاق قرار بگیرد، به دلیل آلوده بودنِ فضای اتاق به این ویروس، تمام ۹ نفر همزمان به ویروس سرخک مبتلا می‌شود.

وی با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس سرخک از طریق تنفس بسیار شدید است، ادامه داد: انتقال این ویروس می‌تواند از طریق تماس با دم و بازدم‌ها و قطرات تنفسی فرد بیمار صورت پذیرد و مدت زمان قرار گرفتن در هوای آلوده به این ویروس، در سرعت ابتلاء اهمیت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: وقتی کودک بیمار حتی تنفس معمولی، عطسه یا سرفه می‌کند، می‌تواند انتقال دهنده ویروس به مابقی کودکان واکسینه نشده باشد؛ بنابراین توجه ویژه والدین برای واکسیناسیون به موقع کودکان جهت پیشگیری از ابتلاء به این ویروس ضروری است.

وی با تاکید به اینکه در ایران بیماری سرخک با واکسیناسیون ریشه‌کن شده بود، گفت: با توجه به اینکه بیماری سرخک در افغانستان شیوع داشته است، به تازگی به دلیل مهاجرت‌هایی که از افغانستان به ایران اتفاق افتاده، بیماری سرخک در کشور شیوع پیدا کرده است.

بوذری خاطرنشان کرد: شیوع دوباره این بیماری کنترل نشده، عوارض جدیدی را در کشور به دنبال داشته است؛ از عوارض سرخک، بثورات پوستی است که از صورت شروع می‌شود و مابقی بدن بیمار را درگیر می‌کند. علائم بروز این بیماری و عوارض سرخک در بین افراد واکسینه نشده و کسانی که کمبود ویتامین A را در بدن داشته باشند، به مراتب بیشتر از بقیه افراد است.

عضو هیئت علمی گروه زیست‌شناسی سلولی و میکروبیولوژی دانشگاه اصفهان، گفت: قبل از ساخت واکسن و ریشه‌کنی کامل این بیماری در دنیا، آمار مرگ‌ومیر در بین کودکان مبتلا به سرخک بسیار بالا بوده است و سالیانه حدود دو و نیم میلیون نفر در جهان در اثر این بیماری با مرگ روبه‌رو می‌شدند؛ اما با روند واکسیناسیون، کنترل بیماری سرخک در بسیاری از کشورها مانند ایران امکان‌پذیر شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در تمام کشورها، شیوع مجدد بیماری سرخک گزارش شده و بررسی‌ها، حاکی از آن است که والدین اقدام به واکسیناسیون کودکان نکرده‌اند و این اتفاق در اثر تبلیغاتی ره داده است که گروه‌های ضد واکسن انجام دادند.

کد خبر 567279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.