۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
آیا علف هرز وجود دارد؟

در حقیقت هیچ چیزی به نام «علف» وجود ندارد. هنگامی که یک کشاورز، دانه‌هایی را به امید به دست آوردنِ محصولی باارزش می‌کارد، به هر گیاه دیگری که در زمین او رشد کند و با محصولش تداخل داشته باشد، عنوانِ علف می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «علف» گیاهی آسیب‌رسان بوده و برخی از آن‌ها برای گله گاوها و اسب‌ها سمی است. برخی از علف‌ها با دزدیدن نور خورشید، خاک، آب و مواد معدنی به محصولات آسیب می‌رساند و برخی دیگر، به عنوان انگل، فعالیت می‌کند و برای حشره‌ها یا بیماری‌های گیاهی دیگر نقش میزبان را دارد.

علف‌ها به منظورهای متفاوتی پخش می‌شود؛ برخی از این گیاهان در علوفه‌ها، گردوغبار، آشغال یا در کودها از مکانی به مکان دیگر حمل می‌شود؛ اما بیشتر علف‌هایی که باعث آسیب‌های بسیار می‌شود، برای پخش شدن و گسترش یافتن، راه‌های مخصوص به خود را دارد؛ به طور مثال برخی از علف‌ها مانند رازیانه، علف سمی و چمن دانه‌های بسیاری از خود تولید می‌کند که برخی از آن‌ها در هر شرایط آب و هوایی رشد می‌کند.

ویژگی‌های علف‌ها

نمونه‌هایی از علف‌ها روی دانه یا میوه‌های خود، طرح‌های بال یا مو مانند دارد که این ویژگی، دانه‌ها را در مسافت‌های قابل توجهی حمل می‌کند؛ به عنوان مثال علف‌هایی مانند خار و قاصدک دارای چنگک یا فرفره است که با گرفتن خز حیوانات یا لباس انسان، به مکان‌های مختلفی راه می‌یابد. برخی دیگر از علف‌ها به‌وسیله دانه‌ها پخش نمی‌شود، بلکه ساقه‌های زیرزمینی را گسترش می‌دهد که اگر ساقه‌های زیرزمینی قطع شود، بوته‌ها به سرعت گیاهان دیگری را تشکیل می‌دهد.

به دلیل آسیب‌هایی که علف‌ها مسبب آن‌ها است، انسان‌ها رشد آن‌ها را کنترل و در مواردی با آن‌ها مقابله می‌کنند؛ امروزه شاخه‌ای متنوع از مواد شیمیایی تنها به منظور از بین بردن علف یا جلوگیری از رشد آن‌ها تولید می‌شود.

کد خبر 567191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.