افزایش جریمه به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در سال ۱۴۰۱

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان از افزایش میزان جریمه به‌کارگماردن اتباع خارجی غیرمجاز در سال ۱۴۰۱ به میزان پنج برابر حداقل دستمزد برای هر روز خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، «حسین باقری» اظهار کرد: طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس بند «ج» ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که از نیروی کار خارجی غیرمجاز استفاده یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به پنج برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال جریمه می‌شود.

وی افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی کار که حداقل دستمزد روزانه امسال را یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۵۰ ریال تعیین کرده است، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیر مجاز اتباع خارجی به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه یعنی معادل ۶ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۲۵۰ ریال خواهد بود.

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تاکید کرد: این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف دو برابر خواهد شد و در صورت استنکاف از پرداخت جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضائی معرفی می‌شود.

شایان ذکر است به موجب ماده ۱۸۱ قانون کار، به‌کارگیری اتباع بیگانه فاقد مجوز کار در واحدهای کارگاهی ممنوع است و صراحتاً اعلام شده کارفرمایانی که اتباع خارجی غیر مجاز و فاقد پروانه کار یا اتباعی که پروانه کار آن‌ها منقضی شده را در کاری غیر از آنچه در پروانه کارشان ذکر شده است، بپذیرند یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌شود، مراتب را به وزارت کار اعلام نکنند، برابر قانون به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم می‌شوند.

همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه تلفنی ۰۲۱۶۳۶۹ جهت ارائه شکایات و گزارش‌های مردمی در خصوص اشتغال و به‌کارگیری نیروهای خارجی غیر مجاز توسط کارفرمایان اعلام کرده است. این اقدام در راستای جلب مشارکت مردمی برای صیانت از نیروی کار ایرانی و برخورد با کارفرمایان متخلفی است که در به‌کارگیری نیروی کار مورد نیاز از اتباع غیرمجاز استفاده می‌کنند.

کد خبر 567138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.