شرایط بغرنج گونه‌های در خطر انقراض/فرصت زیادی برای نجات گونه‌های در خطر نداریم

سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست با اشاره به شرایط بغرنج و خطرناک گونه‌های در خطر انقراض در ایران گفت: فرصت زیادی برای نجات گونه‌های در خطر انقراض نداریم و اگر غفلت ما ادامه پیدا کند، ممکن است برخی گونه‌های بومی ما برای همیشه از دست بروند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن اکبری با اشاره به موضوع قرق‌های اختصاصی در کشور اظهار کرد: در شرایط سخت، حساس و ویژه‌ای هستیم و فرصت زیادی برای نجات گونه‌های در خطر انقراض نداریم؛ اگر غفلت ما ادامه پیدا کند ممکن است برخی گونه‌های بومی ما برای همیشه از دست بروند.

وی بخشی از مشکلات محیط زیست برای نجات این گونه‌ها را مربوط به مسائل حقوقی دانست و افزود: نیاز داریم ضوابط تأثیرگذاری در زمینه پیشگیری از تخریب حیات وحش ایجاد کنیم که این موضوع نیازمند همکاری مجلس و دیگر قانونگذاران است.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست بخشی از مشکلات حفاظت از حیات وحش را مربوط به اعتبارات اختصاص یافته به محیط زیست اعلام کرد و گفت: اعتبارات یا باید داخلی باشد و دستگاه‌ها به ما کمک کنند یا باید خودمان منبع درآمد داشته باشیم، راه سوم نیز این است که بخشی از وظایف حفاظت روی دوش مردم گذاشته شود و مردم با ما همکاری کنند. ما برای دریافت منابع دولتی طرح‌های زیادی ارائه دادیم و مذاکرات زیادی با دستگاه‌های دیگر کردیم اما به نظر می‌رسد منابع بیشتری در کار نخواهد بود.

خسارت میلیاردی حیات‌وحش به مردم

وی با اشاره به راهکارهای جایگزین منابع دولتی برای حفاظت محیط زیست گفت: اگر می‌خواهیم از منابع دولتی کمتر استفاده کنیم باید با نهادهای خصوصی و غیردولتی و مردم همکاری کنیم. همکاری مستلزم سود بردن آن‌ها از حیات وحش است، در شرایط کنونی نه تنها سودی به مردم نمی‌رسد بلکه سالانه میلیاردها تومان خسارت به مزارع کشاورزی و دام مردم وارد می‌شود که قابل جبران نیست، در سفر اخیر به مازندران مشاهده کردم که ۵۰ درصد مراجعات مردمی به علت خسارت گونه‌هایی مانند پلنگ به دام مردم محلی است.

اکبری با اشاره به انجام اقداماتی برای پیگیری خسارت و بیمه این افراد، ادامه داد: تا زمانی که راه جبرانی برای خسارت نداریم و نمی‌توانیم انتظار همکاری از مردم داشته باشیم.

سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست یکی دیگر از راهکارهای حفاظت را گسترش قرق‌های اختصاصی بیان کرد و گفت: این کار با مدل کنونی توانسته به افزایش جمعیت حیات وحش کمک کند البته ایراداتی هم به این طرح وارد است که باید برطرف شود، باید منابع درآمد قرق‌ها را به سمت گردشگری طبیعت ببریم. همچنین صدور پروانه شکار نیز راهی برای بازگشت درآمد است البته ما نمی‌خواهیم مجوز شکاری به شکارچیان سودجو بدهیم که تنها برای لذت شکار می‌کنند. هدف از اعطای مجوز، تأمین معیشت جوانان است البته اولین اولویت ما بالاتر از همه موارد، حفاظت از حیات وحش است.

به گزارش ایمنا، حیوانات در معرض خطر انقراض طیف وسیعی از گونه‌ها را دربر می‌گیرند. بر اساس آمار رسمی سازمان حفاظت محیط‌زیست یک هزار و ۳۰۰ گونه جانوری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳۰ گونه در خطر انقراض قرار دارند. یوزپلنگ، میش مرغ، درنای سیبری، گورخر و برخی از خزندگان و دوزیستان از جمله گونه‌های در خطر انقراض و تهدید به شمار می‌روند که عواملی مانند قاچاق قابل توجه و تخریب زیستگاه آنها را تهدید می‌کند. راهبرد و اولویت سازمان حفاظت محیط‌زیست در حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض و معرض تهدید حفظ زیستگاه است، اما در برخی مواقع و در نگاه کلان لازم است تکثیر گونه در اسارت و یا با جابه‌جایی گونه دنبال شود.

کد خبر 567077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.