احتمال ایجاد لخته‌ خون در مصرف قرص‌های ضدبارداری/احتیاط مصرف در ایام روزه‌داری

یک متخصص زنان و زایمان، قرص‌های ضد بارداری را عامل افزایش احتمال ایجاد لخته‌ خون در افرادی که استعداد ژنتیکی و فامیلی دارند دانست و گفت: بدن افرادی که در طول ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند، دهیدراته شده؛ در نتیجه آب بدنشان کمتر می‌شود و ممکن است ریسک ایجاد لخته‌ خون در آن‌ها افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «پریسا موسی‌پور» درباره عوارض قرص‌های ضدبارداری، اظهار کرد: برخی قرص‌های ضدبارداری دارای عوارض است ازجمله اینکه در افراد دارای استعداد ژنتیکی و فامیلی، احتمال ایجاد لخته خون در بدن را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بدن افرادی که در طول ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند، دهیدراته شده و در نتیجه آب بدنشان کمتر می‌شود، افزود: ممکن است در صورت مصرف برخی داروها، ریسک ایجاد لخته خون در آن‌ها افزایش یابد؛ به همین دلیل مصرف قرص‌های ضدبارداری در دوران روزه‌داری باید با احتیاط و تحت نظر پزشک انجام شود و فرد باید از نظر بیماری‌های زمینه‌ای به طور کافی بررسی شده باشد.

این متخصص زنان و زایمان دهیدراتاسیون را عامل افزایش فشار خون مخفی، دیابت مخفی، اختلالات انعقادی زمینه‌ای، چاقی و در برخی از داروها احتمال لخته شدن خون در این دوران دانست و گفت: فردی که می‌خواهد همزمان با مصرف قرص‌های ضد بارداری روزه بگیرد، باید توسط پزشک معالج از نظر سلامت بدنی بررسی کامل شده باشد و بعد از اطمینان از سلامت جسمی و اجازه پزشک مربوطه، می‌تواند روزه بگیرد.

وی در توصیه به افرادی که می‌خواهند قرص‌های ضدبارداری مصرف کنند، گفت: افرادی که به هر دلیلی این قرص‌ها را مصرف می‌کنند، حتماً باید تحرک کافی داشته باشند و مایعات کافی بنوشند. اگر فردی دارای اضافه وزن، سابقه ابتلای میگرن، بیماری‌های خاص و زمینه‌ای، استعداد فشار خون و دیابت خفیف باشد، باید مراقبت بیشتری از خود به عمل آورد و با پزشک متخصص مشورت کند تا جلوی لخته خون گرفته شود؛ همچنین از مصرف داروهای همراه که می‌تواند این مسئله را تحریک کند، بپرهیزد.

موسی‌پور، اختلالات قاعدگی، تنظیم آن و پیشگیری از بارداری را مهم‌ترین موارد مصرف این قرص‌ها دانست و افزود: پزشکی که این دارو را تجویز می‌کند، باید شرایط بیمار را در نظر بگیرد. طبق مطالعات انجام شده، مصرف این قرص‌ها می‌تواند در مواردی سرطان دهانه رحم نیز ایجاد کند؛ همچنین در افراد با سن پایین به‌ویژه زیر ۲۰ سال که به طور مداوم از آن استفاده می‌کنند و سابقه خانوادگی نیز دارند، ریسک ابتلاء به سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه اگر در سن زیر ۲۰ سال و طولانی‌مدت، این قرص‌ها مصرف شود و زمینه خانوادگی نیز فراهم باشد، احتمال ابتلاء به سرطان پستان را افزایش می‌دهد، گفت: افراد مصرف کننده این قرص باید حتماً مایعات کافی در طول سحر و افطار دریافت کنند و مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهند تا بدن کاملاً هیدراته و آب کافی وارد سلول‌ها شود تا احتمال ایجاد لخته خون کاهش یابد.

به گزارش ایمنا، قرص‌های جلوگیری از بارداری از طریق ایجاد تغییرات هورمونی، اهداف خود را به پیش می‌برد. این قرص‌ها حاوی استروژن یا پروژسترون ساختگی (پروژستین) است یا به صورت قرص‌های ترکیبی که حاوی هر دو نوع هورمون است، به مصرف می‌رسد. قرص‌های ترکیبی با احتیاط بیشتری مصرف شود و حتماً قبل از مصرف آن‌ها، باید با پزشک مشورت کرد. برخی منابع ذکر می‌کنند که مصرف قرص‌های ضدبارداری به دلیل تأثیراتی که بر سیستم هورمونی فرد دارد، باعث بروز انواع بیماری‌های پستان به ویژه سرطان‌های سینه می‌شود؛ البته این موضوع هنوز به صورت قطعی اثبات نشده است، اما زنانی که قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، باید به این موضوع توجه کنند. همچنین اغلب قرص‌های هورمونی به دلیل تأثیرات فراوانی که بر سیستم عصبی می‌گذارد، ممکن است موجب سردرد و حتی سردردهای میگرنی شود که قرص‌های ضدبارداری نیز از این قاعده مستثنی نیست و گاه مخصوصاً در ماه‌های اول استفاده، ممکن است فرد دچار سردرد شود که در صورت شدید شدن، بهتر است به پزشک مراجعه کند.

کد خبر 567033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.