نمایندگان اصفهان پای توقف طرح بن_بروجن ایستاده‌اند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان اصفهان به صورت جدی پای توقف آب طرح بن_بروجن ایستاده‌اند و باید به هر نحو ممکن برداشت آب متوقف شود.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برداشت آب از طریق خط انتقال بن_بروجن اظهار کرد: مصوبه‌ای را وزارت نیرو به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده و مصوب کرده است که خط اضطراری بن_ بروجن توسط این وزارتخانه آبگیری شود.

وی تصریح کرد: آبگیر خط اصلی انتقال آب بن_بروجن در محدوده استان اصفهان بود اما هنوز احداث نشده است و قابل بهره‌برداری نیست. خط اضطراری نیز از مسیر ایستگاه‌هایی است که برای پمپاژ آب باغات سامان کشیده شده است، یعنی تخصیص آب برای باغات را دور زده و از این قسمت پمپاژ آب صورت می‌گیرد تا به مسیر خط اصلی بن_بروجن برسد. به نظر می‌رسد حدود پنج میلیون مترمکعب پروژه انتقال آب بن_بروجن در سال در این آبگیر استفاده می‌شود.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: آبگیری خط اضطراری بن_بروجن برخلاف آنچه وزیر نیرو در اصفهان قول داده بود و برخلاف حکم دادگاه در مورد بن_بروجن مبنی بر توقف این خط و برخلاف مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب است.

طغیانی افزود: متأسفانه حکم دادگاه، مصوبات ۹ ماده‌ای و قول‌هایی که وزیر نیرو در اصفهان داد مبنی بر این که همه بارگذاری‌های رسمی و غیررسمی که به حیات جامعه آسیب می‌زند متوقف شود، اجرایی نشد.

وی خاطرنشان کرد: از وزیر نیرو در این خصوص پیگیری کردیم، اما وعده‌ها هنوز عملیاتی نشده است؛ مانند موضوع سوزاندن مازوت که در شورای امنیت ملی تصویب شد تا قابل پیگیری نباشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان، موضوع انتقال آب و عملیاتی نشدن وعده‌ها پیگیری خواهد شد، گفت: در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان این موضوع را پیگیری می‌کنیم، زیرا این اقدام نتیجه‌ای جز از دست رفتن زیست‌بوم پایین‌دست زاینده‌رود، حوزه کشاورزی، تالاب و فرونشست زمین نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: تصمیم‌گیران این اقدام به هیچ عنوان متوجه آسیب‌های آن نبودند و در اوج غفلت و نادانی این تصمیمات اتخاذ شده است که آسیب آن به مردم، زندگی، محیط زیست و معیشت آن‌ها خواهد رسید.

طغیانی با بیان اینکه نمایندگان مردم اصفهان به صورت جدی پای توقف طرح انتقال آب بن_بروجن ایستادند و برداشت به هر نحو ممکن باید متوقف شود، گفت: تبعات این تصمیم، تشدید اتفاقات غلط قبلی در حوضه بارگذاری بر زاینده‌رود و نابودی زیست‌بوم پایین‌دست این رودخانه است.

وی ادامه داد: دغدغه‌ها باید از طریق استاندار اصفهان و شخص رئیس‌جمهور مورد پیگیری قرار بگیرد زیرا این‌گونه مسائل قابل سکوت و اغماض نیست.

کد خبر 566999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.