بلای جان مردم صفادشت

طلای کثیف، بلای جان شهروندان صفادشت شده است. سال‌ها از وعده مسئولان برای اصلاح وضع موجود می‌گذرد؛ اما هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند سال قبل بود که در هفت کیلومتری منطقه «خم‌پیچ» خوانسار، پروژه کارخانه پسماند زباله در مساحت ۵۶۰ مترمربع آغاز شد تا اوضاع نابسامان دفن پسماند در دو شهرستان گلپایگان و خوانسار، تغییر کند و پسماندها به کود کمپوست تبدیل شود.

طلای کثیف، بلای جان شهروندان صفادشت شده است. سال‌ها از وعده مسئولان برای اصلاح وضع موجود می‌گذرد؛ اما هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است. این بار انتقاد شهروندان صفادشت در سفر استاندار اصفهان به خوانسار موجب شد تا استاندار اصفهان، بلافاصله و خارج از برنامه کاری به محل دپوی پسماند زباله برود و از نزدیک، وضعیت محل را بررسی کند.

استاندار در جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان به این موضوع اشاره و ضمن انتقاد از انباشت دپوی زباله، تاکید کرد که چهره نگین زیبای خوانسار در پی رهاسازی زباله خدشه‌دار می‌شود و شهروندان از وضع موجود گلایه دارند.

در این سفر تاکید شد که کارخانه پسماند به صورت مشترک با گلپایگان راه‌اندازی شده است و باید هماهنگی‌های لازم انجام شود تا در قالب یک برنامه واحد، زباله‌ها در محلی که برای دو شهرستان تعیین شده، تخلیه شود. ساماندهی وضع موجود و انتقال زباله‌ها به کارخانه پسماند از مصوبات سفر استاندار اصفهان به خوانسار بود.

ایمنا، پیگیر روند حل مسئله بعد از مصوبات این سفر استانی شده و پای صحبت شهروندان و مسئولان امر نشسته است.

بلایی که دپوی غیربهداشتی زباله بر سر صفادشت می‌آورد

مهدی بصائری، از شهروندان صفادشت می‌گوید: ۳۰ سال است که در نزدیکی منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم، شهرداری و روستاهای شهرستان اقدام به دفن تخلیه زباله می‌کنند که عامل بسیاری از بیماری‌ها شده است.

وی می‌افزاید: زمانی که باد می‌وزد، بوی نامطبوع زباله انتشار پیدا می‌کند و تمام پلاستیک‌های پراکنده شده توسط باد به سمت منازل هدایت می‌شود و در فصل تابستان نیز عامل تجمع پشه و انتقال آلودگی شده است. این شهروند صفادشتی از مسئولان شهرستان درخواست کرد تا فکری به حال منطقه صفادشت بکنند؛ اگر طرح ساماندهی پسماند شهرستان به بخش خصوصی تحویل داده شده بود، حداقل پسماند زباله به این منطقه انتقال داده نمی‌شد.

شهروندان چشم‌انتظار عملکرد مسئولان

محمود فروغی، از دیگر شهروندان صفادشت خاطرنشان می‌کند: تخلیه بیش از ۲۰ تن زباله در این منطقه به یک بحران تبدیل و موجب نگرانی از بیماری‌ها و هجوم حیوانات موذی به این محل شده است.

وی می‌افزاید: شهروندان پس از کسب اطلاع از سفر استاندار به خوانسار، تصمیم گرفتند که وضعیت دپوی غیراصولی و بهداشتی پسماند زباله‌ها را به استاندار اصفهان اطلاع دهند و استاندار نیز ضمن ابراز نگرانی، قول پیگیری داد.

تا یک ماه آینده، انتقال پسماند زباله‌ها به کارخانه آغاز خواهد شد

مهدی احمدی، شهردار خوانسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از برنامه‌های سال ۱۴۰۱ شهرداری خوانسار، اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ است، می‌گوید: پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادیم تا تفکیک زباله از مبدأ به صورت مدون، دائمی و مطلوب در سطح شهر اجرا شود.

وی با بیان اینکه تخلیه پسماند زباله در صفادشت از شهر خوانسار و دیگر روستاهای شهرستان است، تصریح می‌کند: پس از انتقاد استاندار اصفهان در سفر به شهرستان خوانسار از وضعیت دپوی غیر اصولی و غیر بهداشتی پسماند زباله‌ها، شهرداری دفن اصولی و بهداشتی زباله‌ها را انجام داده است و در سال جدید نیز این مهم را در دستور کار خود دارد.

شهردار خوانسار با بیان اینکه در جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان خوانسار در سفر یک روزه استاندار به خوانسار موضوع پاکسازی صفادشت و انتقال پسماند به کارخانه بازیافت مصوب شد، ادامه می‌دهد: تلاش داریم تا یک ماه آینده پسماند زباله‌ها به کارخانه بازیافت شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار انتقال پیدا کند و طرح پاکسازی صفادشت اجرا شود.

احمدی اظهار می‌کند: شهرداری خوانسار در کارخانه پسماند زباله شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار ۲۰ درصد سهام دارد.

وی اظهار می‌کند: روزانه ۲۰ تن پسماند زباله از سطح شهر خوانسار جمع‌آوری و با استفاده از پنج دستگاه به صفادشت منتقل می‌شود.

پیگیر انتقال پسماند زباله‌ها به کارخانه بازیافت هستیم

عباسعلی علی‌خاصی، فرماندار خوانسار با بیان اینکه سال‌های متوالی است که پسماند زباله‌های شهرستان خوانسار در منطقه صفادشت به صورت غیراصولی و غیربهداشتی دفن می‌شود، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال پیگیری هستیم تا پایان فروردین‌ماه، پسماند زباله‌های شهرستان خوانسار به کارخانه پسماند زباله که به صورت مشترک با گلپایگان راه‌اندازی شده است، انتقال داده شود.

وی به انتقاد استاندار اصفهان از دپوی غیراصولی و غیربهداشتی پسماندهای زباله شهرستان در محل صفادشت اشاره می‌کند و می‌گوید: قبل از سال ۱۴۰۱ با وجود تراکم بالای کار، شهرداری تا حد زیادی کار دفن اصولی و بهداشتی پسماندهای زباله در منطقه صفادشت را انجام داد و این روند ادامه خواهد داشت.

شهروندان تفکیک زباله را در منازل انجام دهند

قاسم حسومی، رئیس محیط‌زیست شهرستان خوانسار دفن غیراصولی پسماند زباله در صفادشت را دغدغه محیط‌زیست می‌داند و تاکید می‌کند: قبل از انتقاد استاندار اصفهان از وضعیت دپوی زباله، بارها از وضعیت فوق در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان انتقاد کردیم؛ شهرداری خوانسار قول داده است سال ۱۴۰۱ پسماندها به کارخانه بازیافت انتقال داده شود.

وی ادامه می‌دهد: پس از انتقال پسماند زباله به کارخانه بازیافت، پاکسازی محیط آلوده به زباله در صفادشت باید به صورت اصولی و بهداشتی انجام شود.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان خوانسار با تأکید بر تفکیک زباله در مبدا و لزوم توجه شهروندان به این امر، خاطرنشان می‌کند: محیط‌یاران در مدارس شهرستان به دانش‌آموزان فرهنگ تفکیک زباله در منزل را آموزش می‌دهند.

حسومی با اشاره به همکاری ۱۰۰ محیط یار با محیط زیست شهرستان خوانسار، گفت: فعالان محیط‌زیست در آخرین جمعه سال ۱۴۰۰ به صورت خودجوش پاکسازی و جمع‌آوری پلاستیک‌های پراکنده در محورهای ورودی شهر را انجام دادند.

گزارش از معصومه فصاحت؛ خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 566937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.