هیدروژلی که از پیشروی سرطان جلوگیری می‌کند

هیدروژلی که از پیشروی سرطان جلوگیری می‌کند، ربات‌هایی که انگشتان‌ آنها حس دارد، ساخت کاغذ چند بار مصرف از گرده گل آفتابگردان، کشف عامل خطر ژنتیکی در بروز آلزایمر و نابودی سلول‌های سرطانی با هل را در بسته علم و فناوری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران آمریکایی، نوعی هیدروژل ابداع کرده‌اند که می‌تواند از پیشروی سرطان و متاستاز آن جلوگیری کند. پس از جراحی برای برداشتن تومورها، برخی از سلول‌های سرطانی می‌توانند در جایی باقی بمانند تا دوباره رشد کنند یا به قسمت جدیدی از بدن بروند. پژوهشگران "دانشگاه ویسکانسین- مدیسن" (UW–Madison)، نوعی هیدروژل ساخته‌اند که پس از جراحی می‌توان از آن برای جلوگیری از رشد مجدد تومور یا کند کردن روند پیشروی آن استفاده کرد.

این هیدروژل با آزاد کردن دو ترکیب انتخاب‌شده، به جلوگیری از بازگشت سرطان پس از جراحی می‌پردازد. نخستین ترکیب، دارویی به نام "پکسیدارتینیب" (Pexidartinib) است که در حال حاضر برای مهار "ماکروفاژهای مرتبط با تومور" (TAMs) استفاده می‌شود. ماکروفاژهای مرتبط با تومور، سلول‌های ایمنی هستند که به دلایل نامشخص، طرف‌های مقابل خود را تغییر داده‌اند. بدین ترتیب، مهار آنها می‌تواند پیشروی یا رشد مجدد سرطان را کند سازد.

ترکیب دوم، از پادتن‌های "PD-1" تشکیل شده است که به آموزش دادن سلول‌های T برای شناسایی سلول‌های سرطانی و حمله به آنها کمک می‌کنند. این پادتن‌ها برای ثبات یافتن، به پلاکت‌ها متصل می‌شود.

این دو ترکیب به همراه هم از تشکیل شدن یک ریزمحیط مساعد برای پیشروی سرطان جلوگیری می‌کنند و سیستم ایمنی بدن را یاری می‌دهند تا سلول‌های سرطانی باقیمانده پس از جراحی را پاکسازی کند. هیدروژل به گونه‌ای طراحی شده است که پس از اتمام کار، به طور ایمن در بدن تجزیه شود.

ربات‌هایی که نوک انگشتان‌شان حس دارد

پژوهشگران انگلیسی، گروه جدیدی از ربات‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که نوک انگشتان آنها مانند پوست انسان قابلیت احساس کردن دارند. نوع جدیدی از ربات‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نوک انگشتان آنها می‌تواند مانند پوست انسان احساس کند.

ماشین‌ها می‌توانند بهترین شطرنج‌باز جهان را شکست بدهند اما تاکنون نتوانسته‌اند مهره شطرنج را حتی به اندازه یک نوزاد شیرخوار کنترل کنند.

فقدان مهارت ربات تا حدودی به خاطر گیره‌های مصنوعی است که حس لامسه ظریف نوک انگشت انسان را برای هدایت دست‌ها هنگام برخورد با اجسام ندارند.

دانشمندان "آزمایشگاه رباتیک بریستول"(Bristol Robotics Laboratory) در انگلستان، نوک انگشت بسیار حساسی را با کمک فناوری چاپ سه‌بعدی و با استفاده از حسگرهایی به اندازه سنجاق مشابه پاپیلاهای پوست انسان ابداع کرده‌اند.

پروفسور "ناثان لپورا"(Nathan Lepora)، دانشمند "دانشگاه بریستول"(Bristol University) گفت: پژوهش ما به کشف این موضوع کمک می‌کند که ساختار درونی پیچیده پوست انسان چگونه حس لامسه را به وجود می‌آورد.

ساخت کاغذ چند بار مصرف از گرده گل آفتابگردان

محققان سنگاپوری موفق به استفاده از گرده گل آفتابگردان برای ایجاد کاغذ قابل پاک کردن و بازنویسی شده‌اند.

در حالی که بازیافت کاغذ بسیار خوب و مفید است، اما استفاده مجدد از آن بدون نیاز به طی کردن مراحل بازیافت، از آن هم بهتر است. اکنون یک کاغذ جدید مبتنی بر گرده گل با در نظر گرفتن این واقعیت طراحی شده است، زیرا می‌توان متون دلخواه را روی آن چاپ کرد و سپس چندین بار به روش شیمیایی نوشته‌های روی آن را پاک کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد.

این ماده آزمایشی در دانشگاه فنی "نانیانگ" سنگاپور توسعه یافته است و از روشی استفاده می‌کند که اولین بار حدود دو سال پیش ابداع شد. این فرآیند که شبیه به فرآیند ساخت صابون است، با استفاده از هیدروکسید پتاسیم برای حذف پوشش بیرونی سخت از دانه‌های گرده گل آفتابگردان آغاز می‌شود.

سپس ژلی متشکل از ماده نرم داخلی دانه‌ها باقی می‌ماند و از طریق شستشو در آب دیونیزه خالص می‌شود. سپس آن ژل را در یک قالب مسطح ریخته و می‌گذارند تا خشک شود. این ماده پس از خشک شدن، به ورقه‌ای به ضخامت ۰.۰۳ میلی‌متر تبدیل و با اسید استیک تصفیه می‌شود تا نسبت به رطوبت حساس نباشد.

کاغذ حاصل، نرم‌تر و شفاف‌تر از کاغذهای سنتی مبتنی بر خمیر چوب است، اما همچنان می‌توان روی آن با یک چاپگر لیزری معمولی یا تونر معمولی چاپ کرد. متون و تصاویر روی این کاغذ به خوبی باقی می‌مانند، حتی زمانی که نوار چسب روی آن زده و برداشته شود یا زمانی که این کاغذ در آب قرار گیرد.

گفته می‌شود، اگر این کاغذ به مدت دو دقیقه در محلول قلیایی غوطه‌ور و به آرامی در این محلول مالیده شود، ژل متورم می‌شود و بدین ترتیب، لایه فوقانی متلاشی و پوسته پوسته می‌شود. سپس نوشته‌ها و تصاویر روی کاغذ پاک می‌شود و تبدیل به یک کاغذ خالی مانند روز اولش خواهد شد.

کشف ۷۵ عامل خطر ژنتیکی که در بروز آلزایمر نقش دارد

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران طی بررسی مشترکی، ۷۵ عامل خطر ژنتیکی را کشف کردند که در بروز آلزایمر نقش دارند.

اگر بخواهیم درک خود را در مورد بیماری آلزایمر بهبود ببخشیم، شناسایی عوامل خطر آن ضروری است. پیشرفت‌هایی که در حال حاضر در تحلیل ژنوم انسان صورت می‌گیرند، به درک بهتر این بیماری کمک می‌کنند.

پژوهشگران اروپایی، آمریکایی و استرالیایی، ۷۵ ناحیه از ژنوم را شناسایی کرده‌اند که با بیماری آلزایمر در ارتباط هستند. ۴۲ مورد از این نواحی، جدید هستند و این بدان معناست که پیشتر در این بیماری دخیل نبوده‌اند. این پژوهش بینش‌های جدیدی را در مورد مکانیسم‌های بیولوژیکی ارائه می‌دهد و روزنه‌های جدیدی را به سوی تشخیص و درمان آلزایمر می‌گشاید.

نابودی سلول‌های سرطانی با هل

نتایج مطالعه اخیر محققان "دانشگاه کشاورزی و مکانیک فلوریدا" آمریکا حاکی از آن است که ادویه "هل" می‌تواند سلول‌های سرطان پستان تهاجمی سه‌گانه منفی را از بین ببرد.

محققان آمریکایی طی این مطالعه اظهار کرده‌اند که ترکیبات موجود در هل می‌تواند نویدبخش راهی نوین برای درمان سرطان پستان تهاجمی باشد.

براساس نتایج این مطالعه جدید، کاردامومین(Cardamomin) که یک ترکیب طبیعی موجود در ادویه هل و سایر گیاهان است می‌تواند پتانسیل درمانی خوبی برای سرطان پستان سه‌گانه منفی داشته باشد. این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد این ترکیب ژنی که به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند تا از سیستم ایمنی فرار کنند را مورد هدف قرار می‌دهد.