۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
بنت‌الهدی صدر، الگوی زنان مسلمان

۱۹ فروردین ماه، سالروز شهادت «بنت الهدی صدر»، یکی از شخصیت‌های ارجمند جهان اسلام و تشیع است، بانویی که مقام معظم رهبری از او به عنوان یکی از الگوهای زنان مسلمان نام برده و خواستار تربیت و پرورش چنین زنانی شده است.

به گزارش ایمنا، در این روز از سال ۱۳۵۹، آمنه صدر معروف به «بنت‌الهدی» و برادرش آیت الله سیدمحمد باقر صدر که دو تن از متفکران سرآمد در حوزه عملیه نجف اشرف به شمار می‌رفتند، به دستور صدام، رئیس جمهور وقت عراق بعد از شکنجه‌های فراوان به شهادت رسیدند.

این فاجعه در حالی از سوی دژخیمان حزب بعث عراق رقم خورد که فقط یکسال و دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در ایران گذشته بود و آیت الله محمد باقر صدر درباره امام خمینی (ره) گفته بود: «در امام خمینی ذوب شوید، همان‌گونه که او در اسلام ذوب شده است.»

شهیده آمنه صدر از همان اوان کودکی تحت مراقبت و آموزش‌های برادران بزرگ‌تر خود و در رأس آنان آیت‌الله سید محمدباقر صدر قرار داشت، مدت کوتاهی پس از تولد از نعمت وجود پدر بهره برد و پس از آنکه علامه سید حیدر صدر به سرای باقی شتافت، با راهنمایی دو برادر، به ویژه آیت‌الله سید محمدباقر صدر به سرعت مدارج علم و کمال را پیمود و بانویی ادیب، دانشمند، روشن‌بین و آگاه به مسائل سیاسی، مبارزاتی و انقلابی شد. طولی نکشید که آمنه صدر وارد عرصه مبارزات فکری و فرهنگی شد و مقالاتی با نام مستعار «بنت‌الهدی» و «ام‌الولا» در روزنامه‌ها و نشریات به چاپ رساند.

او همچنین کتاب‌هایی با نام مستعار «بنت‌الهدی» منتشر کرد که به همین دلیل به «بنت‌الهدی» شهرت یافت. بنت‌الهدی که در کنار علوم مختلف، دارای شوق و ذوق ادبی فراوانی نیز بود، شیوه جدید و نویی را در داستان‌نویسی و داستان‌پردازی انتخاب کرد زیرا بهترین راهکار برای آشنا کردن زنان با مسئولیت‌های خویش را در این شیوه یافته بود.

در آن سال‌ها، کفرپیشگان و منحرفین از طریق ادبیات، شعر، داستان و رمان‌های بی‌محتوا و مملو از مضامین غیراخلاقی، در زندگی اجتماعی مردم نفوذ کرده بودند و بنت‌الهدی که این خلأ را درک کرده بود، اقدام به نوشتن داستان‌های هدفمند در چارچوبی جذاب و شفاف کرد.

شهیده صدر، پیشگام نهضت اسلامی زنان در عراق بود و چنان تأثیری بر جای گذاشت که مقام معظم رهبری به تجلیل از او و جایگاه علمی‌اش پرداخته است.

حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی که در تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۳۶۷ ایراد شد، فرمودند: «خواهران من! دختران من! بانوان کشور اسلامی! بدانید، در هر زمانی، در هر محیط کوچکی و در هر خانواده‌ای که زنی با این [الگوی اسلامی] تربیت توانست رشد کند، همان عظمت [زنان بزرگ] را پیدا کرد. مخصوص صدر اسلام نبود؛ حتی در دوران اختناق، حتی در دوران حاکمیت کفر هم این ممکن است. اگر خانواده‌ای توانستند دختر خودشان را درست تربیت کنند، این دختر یک انسان بزرگ شد. ما در ایران هم داشتیم، در زمان خودمان هم داشتیم، در خارج از ایران هم داشتیم. در همین زمان ما، یک زن جوان شجاع عالم متفکّر هنرمندی به نام خانم «بنت‌الهدی «(خواهر شهید صدر) توانست تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهد و در عراق مظلوم نقش ایفا کند؛ البته به شهادت هم رسید. عظمت زنی مثل بنت‌الهدی، از هیچ‌یک از مردان شجاع و بزرگ کمتر نیست. حرکت او، حرکتی زنانه بود؛ حرکت آن مردان، حرکتی مردانه است؛ اما هر دو حرکت، حرکت تکاملی و حاکی از عظمت شخصیت و درخشش جوهر و ذات انسان است. این‌گونه زن‌هایی را باید تربیت کرد و پرورش داد.»

کد خبر 566782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.