۱۰هزارکیلومتر از استان اصفهان درگیر فرونشست جدی است

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان گفت: در سال ۹۵ تنها دو درصد مساحت استان بالغ بر دو هزار و ۹۰۰کیلومتر مربع درگیر فرونشست بود؛ درحالی‌که با توجه به آخرین مطالعات صورت گرفته حدود ۱۰هزار کیلومتر مربع از استان بالغ بر تقریباً ۱۰درصد به صورت بسیار جدی و خطرناک درگیر فرونشست شده است.

رضا اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: خشکسالی، چاه‌های غیرمجاز، کاهش بارندگی و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی از جمله علت‌های این بحران است که تنش آبی بسیار جدی برای کاشان به وجود آورده است.

وی افزود: شاید برخی از این عوامل تحت کنترل ما نباشد اما زدن چاه‌های غیرمجاز، هنر دست خودمان است؛ گویی با دست خود، گور زمین را می‌کنیم.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان با بیان اینکه فرونشست بناهای تاریخی خارج از دایره فرونشست سایر بخش‌های نیست، خاطرنشان کرد: تخریب بناهای تاریخی تنها گوشه‌ای از تبعات فرونشست است، از ۳۵ دشت استان اصفهان ۲۷ دشت ممنوعه و ۱۰ دشت ممنوعه بحرانی هستند.

وی از این وضعیت به عنوان زنگ خطری برای استان یاد کرد و افزود: اوضاع دشت‌های کاشان، گلپایگان، نجف‌آباد، مهیار شمالی، مهیار جنوبی-دشت آسمان، اردستان، اصفهان-برخوار، بادرود-خالدآباد، مورچه‌خورت و دامنه- داران از وضعیت بحرانی هم فراتر رفته است.

اسلامی ضمن اشاره به انتشار اطلس ملی فرو نشست کشور در سال ۹۵ از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تصریح کرد: در سال ۹۵ تنها دو درصد مساحت استان بالغ بر دو هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع درگیر فرونشست بود؛ درحالی‌که با توجه به آخرین مطالعات صورت گرفته حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع استان بالغ بر تقریباً ۱۰ درصد به صورت بسیار جدی و خطرناک درگیر فرونشست شده است.

وی با خطرناک دانستن میزان اعداد اعلام شده از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با استفاده از داده‌های حاصل از پردازش تصاویر رادار در سال‌های ۹۵ تا ۹۹، گفت: می‌توان به منطقه مشکات و سن‌سن با نرخ ۹۰ تا ۸۰ میلیمتر اردستان ۷۹ میلیمتر ابوزیدآباد با نرخ ۱۴۰ تا ۱۲۰، رهنان اصفهان ۱۸۵ خوارسگان اصفهان ۱۷۰، حبیب‌آباد ۱۶۰، مهیار اصفهان ۱۲۰، نجف‌آباد ۱۲۰، گلپایگان ۱۳۰، دامنه - داران ۱۰۰ تا ۹۰ میلی‌متر در سال اشاره کرد و این در حالی است که در دنیا نرخ نزدیک به یک سانتی‌متر در سال بحرانی است.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان افزود: بارگذاری‌های ملی نظیر صنایع مادر آهن و فولاد، سیمان، پالایشگاهی، شیمیایی، پتروشیمی، نیروگاهی و نظامی در این عرصه با موقعیت جغرافیایی استراتژیک باعث وارد شدن تنش آبی بیشتر به این حوضه شده است.

کد خبر 566631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.