اراده‌ای برای ساماندهی وانت‌بارهای جمع‌آوری پسماند نیست

سرپرست شهرداری بندر آستارا گفت: مدیریت شهری، علی‌رغم اینکه در جلسات مختلف چندین بار آسیب‌های زباله‌گردها و وانت‌بارهای غیرمجاز جمع‌آوری پسماند خشک را به مسئولان شهرستان تاکید کرده، اما تاکنون برای ساماندهی این افراد هیچ گونه اراده‌ای نبوده است.

قاسم نوپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: زباله‌گردها و وانت‌بارهای دوره‌گرد جمع‌آوری پسماند در آستارا، علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی و سلب آرامش شهروندان، یکی از چالش‌های اصلی تفکیک زباله از مبدا قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه زباله‌گردها و وانت‌بارهای دوره گرد غیرمجاز، افراد غیربومی هستند که روزانه در کوچه و معابر شهر گردش‌پذیر آستارا، پسماند خشک و ضایعات مردم را جمع‌آوری و به انبارهایی در حاشیه شهر منتقل می‌کنند، افزود: شهرداری با همکاری پلیس، بارهای این افراد را از سطح شهر جمع‌آوری کرده است؛ اما آن‌ها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

سرپرست شهرداری آستارا خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه مدیریت شهری در جلسات مختلف، چندین بار آسیب‌های زباله‌گردها و وانت‌بارهای جمع‌آوری پسماند خشک را به مسئولان شهرستان گوشزد کرده، اما تاکنون برای ساماندهی این افراد هیچ گونه اراده‌ای نبوده است.

نوپور ادامه داد: بسیاری از اموال شهرداری از جمله پل‌های فلزی و دریچه منهول‌ها و لوازم برخی شهروندان در زمان حضور افراد زباله‌گرد و وانت‌بارهای دوره‌گرد غیرمجاز جمع‌آوری پسماند سرقت شده است؛ بنابراین ساماندهی آن‌ها توسط مسئولان متولی ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در خصوص مدیریت پسماند شهری و ساماندهی سایت‌های دفن زباله در شهرستان‌ها و دستور استاندار گیلان مبنی بر تعیین تکلیف فوری مدیریت پسماند در شهرستان‌های این استان، در حال حاضر آگهی فراخوان عمومی انتخاب پیمانکار برای اجرای طرح تفکیک زباله در سطح شهرستان آستارا، در دو مرحله منتشر شده است و به زودی شرکت و پیمانکار واجد شرایط انتخاب می‌شود.

سرپرست شهرداری آستارا با تاکید بر اینکه بعد از واگذاری طرح تفکیک زباله از مبدا به پیمانکار، شهرداری نسبت به مدیریت پسماند هیچ گونه مسئولیتی ندارد و پیمانکار باید در این زمینه به تعهدات خود عمل کند، گفت: از شهروندان انتظار داریم پسماند خشک خود را هر هفته در اختیار نیروهای تفکیک زباله شرکت طرف قرارداد شهرداری قرار دهند و از تحویل آن به وانت‌بارهای دوره‌گرد غیرمجاز خودداری کنند.

نوپور افزود: روزانه به طور میانگین ۷۰ تا ۸۰ تن زباله در این شهر تولید می‌شود که این مقدار در زمان حضور مسافران به ۱۱۰ تن در روز افزایش پیدا می‌کند و پس از جمع‌آوری توسط نیروهای خدمات شهری، در محل دفن زباله ۱۷ هکتاری داداش‌آباد دفن می‌شود.

به گزارش ایمنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

کد خبر 566598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.