بورس رشد می‌کند؟

بورس در انتظار نتیجه مذاکرات است و این بلاتکلیفی می‌تواند به زیان برخی از صنایع اتمام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز چهارشنبه (هفدهم فروردین‌ماه) شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۷.۶۷۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۱۵۳۹ واحدی، عدد ۳۷۷ هزار و ۳۶۸و احد را به نمایش گذاشت؛ اما شاخص بازار اول با ۹.۶۵۹ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۴۱ واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۲.۹۹۰ واحد کاهش، عدد دو میلیون و ۷۳۳ هزار واحد را تجربه کرد.

در بورس تهران روز گذشته ۱۲ میلیارد و ۲۲۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۶۲۷ هزار و ۵۳۵ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر پنج هزار و ۹۹۹ میلیارد تومان را در برداشت. در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۶۹ واحد افزایش به رقم ۱۹ هزار و ۸۵۰ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز گذشته چهار میلیارد و ۵۳۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از دو و ۲۷۵ میلیارد تومان معامله شد.

اصلی‌ترین نمادهای تأثیرگذار بر اُفت شاخص کل بورس تهران امروز فولاد مبارکه با ۱۷۶۵ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۹۰۳ واحد و پالایش نفت تهران با ۸۵۳ واحد کاهش بود؛ در مقابل اما صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۲۴۵ واحد، گروه بهمن با ۲۱۶ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با ۲۱۳ واحد بیشترین تأثیر منفی روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

بازار سهام در ابتدای معاملات روز گذشته اگرچه با تداوم رشد نماگرهای بورسی کار خود را آغاز کرد، اما انتشار اخبار پیرامونی بازار از جمله دومین گشایش ارزی و تأثیر آزادسازی منابع قابل توجه ارزی بر قیمت ارز در بازار ارز داخلی و همچنین منتفی اعلام شدن واردات خودرو از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، باعث شد تا بهانه لازم برای اصلاح تکنیکالی نماگر بورس در آستانه ورود به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی فراهم شود.

با این همه، معامله‌گران بازار سهام با نگاهی به تقویت حجم معاملات سهام، ترجیح می‌دهند تا با اصلاح پرتفوی و جابه‌جایی سهم‌های برخوردار از شناوری پایین یا آن دسته از سهم‌هایی که علاوه بر اصلاح پی بر ای از ظرفیت بازده مناسبی در نوسان بازار و همین‌طور سود نقدی بالا در مجامع سالانه دارند با سهم‌های شاخص‌ساز، همچنان در کف بازار حضور داشته باشند.

گروه زراعت و غذایی، همچنین گروه دارو و سیمانی‌ها و تک سهم‌های گروه پرداخت و ساختمانی‌ها از جمله این صنایع هستند.

بورس رشد می‌کند؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شنبه بورس با روند متعادل دنبال می‌شود؛ چراکه سهامداران در انتظار خبر برجام و واگذاری خودروسازها هستند.

وی افزود: موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و جدال میان مجلس و دولت بر سر این موضوع، روی صنایع غذایی و دارویی تأثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: امروز به علت واگذاری دو غول خودروسازی، مسئله برجام در بازار فراموش شد. گروه خودرویی با رشد ۴۰ درصدی از کف قبلی خود لیدر بازار بود. گروه پالایشی و پتروشیمی به واسطه افزایش نرخ‌های جهانی و دلار، وضعیت بهتری داشتند. صنایع سیمانی نیز گزارش‌های مثبتی داشت.

رئیسی اظهار می‌کند: روند خوبی در بازار شکل گرفته است. به نظر بنده عددهای قبل را نخواهیم دید و همچنان بازار اصلاح‌های کوچکی خواهیم داشت؛ اما حجم و ارزش معاملات خوبی در بازار دیده می‌شود.

چرا نماد شستا متوقف شد؟

شستا، یکی از غول‌های بازار سرمایه محسوب می‌شود که دو سال پیش وارد بورس شد. دیروز چهارشنبه هفدهم فروردین ماه با پایان معاملات، نماد شستا بسته شد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط ناظر بازار، معاملات شستا در پایان بازار دیروز، متوقف شد. شستا برای انتخاب اعضای هیئت مدیره به مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده می‌رود.

این نماد در سال گذشته با افزایش سرمایه‌هایی که داشت، توجه سهامداران را به خود جلب کرد. قیمت پایانی شستا با ۱.۶۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته ۱۰۱ تومان است.

شستا دیروز ۱.۲۳ میلیارد برگه سهم حجم خورد و توانست حجم مبنای خود را پر کند. نکته مهم در تابلوی این نماد خروج ۱۲ میلیارد تومان پول حقیقی از این سهم است. قدرت خریدار به فروشنده در این سهم دیروز کمتر از یک درصد بود.

بر اساس اطلاعیه‌ای که هفدهم اسفند ماه سال گذشته روی سایت کدال منتشر شد، از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت می‌شود تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۹ روز شنبه مورخ بیستم فروردین ماه در استان تهران، شهر تهران به آدرس خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه پارک‌وی مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار می‌شود، حضور به هم رسانند.

چهار خبر مهم برای سهامداران بورس

حجت اسماعیل‌زاده، معاون پذیرش فرابورس ایران از انتشار گزارش ارزش‌یابی شرکت‌ها در کدال هم‌زمان با ارسال به فرابورس و سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و گفت: تصمیم اخیر سازمان بورس در این راستا باهدف مشارکت مؤثر فعالان بازار در جریان عرضه‌های اولیه است.

وی با اشاره به اینکه فرابورس در فرایند عرضه اولیه شرکت‌ها موظف است بستری برای معارفه، تحلیل و پرسش و پاسخ ایجاد کند، اظهار کرد: مقرر شده از این به بعد، گزارش ارزشیابی شرکت‌ها هم‌زمان با ارسال برای فرابورس و سازمان بورس، در کدال هم منتشر و اطلاع‌رسانی شود.

کارشناسان می‌گویند این موضوع می‌تواند به سهامداران عمده در خرید سهام کمک کند.

بانک مرکزی نرخ بهره بازار بین بانکی را با افزایش داد و این نرخ به ۲۰.۳۶ درصد رسید. کارشناسان عقیده دارند افزایش نرخ بهره بازار بین بانکی به زیان بورس است و در بلند مدت می‌تواند نقدینگی را از بازار خارج کند.

بورس در انتظار مذاکرات

دستیابی به توافق در وین در حالی معطل تصمیم‌گیری سیاسی آمریکاست که «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی‌اش با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، ارزیابی خود از موقعیت فعلی مذاکرات وین را تشریح کرده و گفته که ارزیابی ما این است که مسئولیت نهایی کردن این توافق کاملاً بر عهده ایران است!

آمریکا به همراه متحدان اروپایی‌اش بر سر نقشه راهی برای بازگشت دوجانبه به پایبندی در مذاکرات وین مذاکره کرده است. رئیس‌جمهور در صورتی که بازگشت به توافق در راستای منافع ملی ما باشد، به آن باز خواهد گشت. ما و متحدان‌مان هر دو آماده‌ایم توافقی قوی را نهایی کنیم، مادامی که ایران هم آماده انجام دادن این کار باشد.

بورس در انتظار نتیجه مذاکرات است و این بلاتکلیفی، می‌تواند به زیان برخی از صنایع اتمام شود.

کد خبر 566562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.