۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۲
پافشاری بر منافع ملی

خطوط قرمز ترسیم شده از سوی‌ رهبر انقلاب و همچنین قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تامین نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که علی خضریان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص متن پیش‌نویس مذاکرات وین در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: سخنگوی وزارت امور خارجه برخلاف برخی افراد غیرمطلع با رد نکردن پیش‌نویس تهیه شده در ‫مذاکرات وین‬ و تاکید درست پافشاری بر ‫منافع ملی‬، خواستار خوانش غیرگزینشی متن جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی شد. لذا جهت تنویر افکار لازم است ‫سیاست قطعی‬ کشور و جزئیات متن مورد مقایسه قرار گیرد.

سیاست نظام در مورد لغو تحریم‌ها و مسئله مهم راستی‌آزمایی از سوی ‫رهبر انقلاب‬ در نوزدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است و اگر می‌خواهند ‫ایران‬ به تعهدات برجامی برگردد، باید ‫آمریکا‬ در عمل تحریم‌ها را لغو کند، ما راستی‌آزمایی کنیم، آن وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم و از این سیاست برنخواهیم گشت.

ضمن اینکه در اول فروردین ۱۴۰۰ رهبری تاکید کردند این سیاستی است که اعلام شده، مورد اتفاق هم بوده است، آن سیاست هم عبارت از این است که آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند، بعد ما راستی‌آزمایی خواهیم کرد. اگر به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. این سیاست قطعی است، قول آمریکایی‌ها را هم معتبر نمی‌دانیم این‌که بگویند ما برمی‌داریم و روی کاغذ بردارند، فایده‌ای ندارد، عمل لازم است، باید در عمل تحریم‌ها را بردارند، ما نیز باید راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن شویم که تحریم‌ها برداشته شده است، آن وقت به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم.

حال باید پرسید چطور در بند ۱-۵ متن پیش‌نویس تصمیم کمیسیون مشترک به جای اخذ ‫تضمین قانونی‬ به خارج نشدن آمریکا از برجام، ‫سخنرانی بایدن در سی‌ام اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان یک تضمین محکم و روشن مورد قبول واقع شده است؟!

و جالب‌تر اینکه طبق بند ۷-۵ این متن، آمریکا نه تنها تعهد و تضمین نداده است که تحریم‌های رفع‌شده را دوباره وضع نکند، بلکه علناً اعلام شده در صورتی که آمریکا تحریم‌های رفع شده را باز وضع کند، صرفاً به‌شرط پایبندی کامل ایران به برجام، به سرمایه‌گذاران ۳۶۵ روز فرصت خروج از ایران می‌دهد!

ضمن اینکه بر خلاف ‫قانون‬ راهبردی ‫مجلس‬ که لازم است ابتدا طرف مقابل نسبت به رفع تحریم‌ها اقدام کند، قبل از رفع تحریم نفتی و بانکی، طبق متن پیش‌نویس ایران موظف شده است تا اقداماتی جهت توقف غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصد، به جز ۲.۵ کیلو اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد، بقیه را به زیر پنج درصد رقیق‌سازی کند.

تأسف‌برانگیزتر اینکه طبق بند ۱۸، ۱۹ و ۲۵ پیوست باز اجرا، ‫راستی‌آزمایی‬ رفع تحریم‌های آمریکا و اروپا، به عهده خود آنها است و ایران هیچ دخالتی در آن ندارد؛ اما فعالیت‌های ایران در زمینه هسته‌ای طبق بند ۲۰ این پیوست، به طور کامل توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود!

در نتیجه، با توجه به اینکه راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا و اروپا در رفع تحریم‌ها به عهده خودشان است، اما راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران باید توسط آژانس انجام شود، بر اساس بند ۲۸ پیوست باز اجرا، آمریکا به‌طور خودکار به برجام برمی‌گردد و احتمال اعمال ‫مکانیسم ماشه‬ به صورت جدی وجود دارد.

با توجه به موارد اجمالی بیان شده، آنچه روشن است این است که خطوط قرمز ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب و همچنین قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تأمین نشده است و با چنین شرایطی نمی‌تواند مورد تأیید مجلس قرار گیرد و حتماً لازم است پیش از هر اقدامی مورد اصلاح جدی قرار گیرد.

کد خبر 566535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.