۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
نور چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین معمای‌های بشر «نور» است؛ زیرا دانشمندها هنوز نمی‌دانند که نور واقعا چیست و این پدیده را تنها با خصوصیاتی که دارد، توصیف می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نور صورتی از انرژی است و سرعت، فرکانس و طول موج‌های آن مانند انرژی‌های دیگری از جمله گرما، موج‌های رادیویی و پرتو اشعه X قابل اندازه‌گیری است. سرعت نور در هر ثانیه به طور تقریبی ۱۸۶ هزار مایل است؛ یعنی یک پرتو نور در سال پنج بیلیون و هشتصد و هشتاد میلیارد مایل حرکت می‌کند که این مسافت در کیهان‌شناسی به عنوان «سال نوری» شناخته و به عنوان واحدی برای سفرهای فضایی استفاده می‌شود.

نور ذره است یا موج؟

در طول تلاش‌هایی که برای درک هویت نور و چگونگی حرکت آن انجام شده است، نظریه‌های متعددی ارائه شده که یکی از آن‌ها در قرن هفدهم توسط «اسحاق نیوتون» مطرح شد و نور را به عنوان ذره‌ای مانند گلوله‌های کوچک معرفی کرد؛ اما این نظریه نمی‌توانست بسیاری از رفتارهای نور را توضیح دهد و تقریباً در همان دوران، شخصی به نام «کریستین هایجنز» نظریه موج بودن نور را ارائه کرد که طبق آن ذره‌ای درخشان یا روشن شروع به تپش کرده و موج ایجاد می‌کند ماند موجی که تکه سنگی کوچک در برخورد با آب ایجاد می‌کند.

بر سر این موضوع که نور موج است یا ذره، حدود ۱۵۰ سال بحث بود و به تدریج با شناخته شدن تأثیرات مطلق نور، نظریه ذره بودن نور فراموش شد. امروزه دانشمندان باور دارند نور می‌تواند مثل ذره و موج رفتار کند، اما آزمایش‌ها نمی‌تواند به طور دقیق درستی این نظریه را نشان دهد؛ بنابراین نمی‌توان به سادگی ماهیت نور را تعریف کرد.

کد خبر 566463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.