موج هفتم کرونا در کشور به وقوع می‌پیوندد؟+جزئیات

دبیر بورد ایمنی‌شناسی کمیته علمی کرونا گفت: درباره پیش‌بینی اینکه موج هفتم کرونا به وقوع خواهد پیوست یا خیر و اینکه وقوع احتمالی آن، چه زمانی است، به کمی زمان نیاز داریم تا اطلاعات دقیق‌تر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «محمد وجگانی» با اشاره به اینکه هنوز گزارش مستندی از تأثیر تعطیلات بر روند بیماری کرونا در کشور ارائه نشده است، اظهار کرد: روز دوشنبه در جلسه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا نکته ویژه‌ای از شعله‌ور شدن کرونا در کشور گزارش نشده است، لذا تصور می‌کنم بهتر باشد که یک تا دو هفته آینده را منتظر بمانیم و اگر حادثه‌ای رخ ندهد، مشخص می‌شود تعطیلات نوروزی را به سلامت گذراندیم.

وی ادامه داد: درباره پیش‌بینی اینکه موج هفتم کرونا به وقوع خواهد پیوست یا خیر و اینکه وقوع احتمالی آن چه زمانی است، به کمی زمان نیاز داریم تا اطلاعات دقیق‌تر باشد.

دبیر بورد ایمنی‌شناسی کمیته علمی کرونا با اشاره به اینکه حدود ۷۵ درصد جمعیت ایران در مجموع واکسینه شده‌اند، تصریح کرد: میزان تزریق دوز اول بیش از ۸۰ درصد و تزریق دوز دوم بیش از ۶۳ درصد است. در میان کشورهایی که واکسیناسیون انجام دادند، ایران جزو کشورهای خوب و اول از نظر پوشش واکسیناسیون محسوب می‌شود. تاکنون ۶۴ درصد مردم جهان واکسن تزریق کردند و ۱۱.۳ میلیارد دوز واکسن در دنیا مصرف شده است. روزانه ۱۹ میلیون دز واکسن در دنیا تزریق می‌شود. این در حالی است که در کشورهای فقیر حدود ۱۴.۵ درصد جمعیت واکسن زدند. ایران در این زمینه شرایط مناسبی دارد.

وجگانی با انتقاد از اینکه پروتکل‌های بهداشتی به درستی در کشور اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: متأسفانه سهل‌انگاری در این زمینه وجود دارد و فاصله‌گذاری فیزیکی در اجتماعات به درستی رعایت نمی‌شود و همین سبب می‌شود منتظر باشیم که ایامی که در تعطیلات گذشت، سبب نگرانی و حادثه نشود.

وی درباره سویه در گردش کرونا در ایران، خاطرنشان کرد: سویه غالب در گردش در ایران گونه BA۱ بوده است و تعداد کمی BA۲ هم داشتیم.

دبیر بورد ایمنی‌شناسی کمیته علمی کرونا درخصوص بازگشایی مدارس بدون دو پیش‌شرط تزریق واکسن و حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، ادامه داد: گاهی خیلی شتاب‌زده تصمیم‌گیری می‌شود و به همین منوال تصمیمات هم شتابزده اجرا می‌شود. ما می‌توانیم مدارس را بازگشایی کنیم، ولی به عنوان مثال چه اجباری وجود دارد که کلاس‌های کنکور و امثال آن هم حضوری برگزار شود! قطعاً و مسلماً تصمیمات می‌توانند پلکانی و با تأمل اجرا شود و ما امیدواریم این عملکرد مشکل ایجاد نکند، در حال حاضر شدت و آسیب‌زایی کووید ۱۹ در سطح دنیا کاهش یافته است و امید می‌رود که بیماری از حالت پاندمیک خارج شود و به حالت اندمیک برسد.

به گزارش ایمنا، تعطیلی مدارس در سطح کشورها باعث اخلال در آموزش بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان در سراسر جهان شده است. همچنین یکی از پرچالش‌ترین مسائل در ۲۱ ماه اخیر؛ حضور یا عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس بود. آموزش مجازی علیرغم تمام تلاشی که معلمان انجام داده‌اند، نتوانسته جای آموزش حضوری را بگیرد به همین دلیل مقامات دولتی با صدور دستوالعمل‌هایی دستور بازگشایی مدارس را صادر کردند.

کد خبر 566460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.