علت روند صعودی بورس در شروع ۱۴۰۱ چیست؟

روند صعودی بورس در فروردین‌ماه از تغییراتی است که این بازار را از ابتدای امسال تاکنون در شرایط رو به بهبود قرار داده و حتی گفته می‌شود در صورت تحقق برجام می‌توان در انتظار شرایطی بسیار بهتر برای این بازار بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از طی روزهای پرنوسان و اغلب راکدی که بورس در سال گذشته داشت، این روزها سهامداران با روزنه‌هایی از امیدواری در این بازار روبه‌رو شده‌اند. به‌نحوی‌که در هفته‌های اخیر صعود چشم‌گیر شاخص کل در روزهای معاملاتی را دیده و حتی خبر از صعود بیشتر شاخص‌ها داده می‌شود.

اما اینکه چه دلایلی موجب ایجاد این تغییر و تحول در بازار بورس ۱۴۰۱ شده است، بنا بر گفته تحلیلگران به رشد قیمت‌های جهانی، تثبیت قیمت دلار، مطرح‌شدن واگذاری بلوک شرکت‌های خودروسازی، گزارش عملکرد مناسب شرکت‌ها و افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری فعالان در سهام به‌جای سایر بازارهای مالی بازمی‌گردد. پیش بینی می‌شود این روند با توجه به وضعیت فعلی متغیرهایی مانند قیمت‌های جهانی، نرخ بهره، قیمت دلار و… می‌تواند تا فصل مجامع تا یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار واحد پایدار بماند.

درمجموع از دیدگاه‌های موجود چنین برآورد می‌شود که به پایان موج ریزش و اصلاح بازار که از نیمه سال ۱۳۹۹ شروع شده بود رسیده‌ایم و این احتمال می‌رود که با یک‌روند صعودی و یا یک‌روند تثبیتی در محدوده یک‌میلیون ۴۰۰ هزار تا یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد روبه‌رو باشیم.

برجام، بازار بورس را متحول می‌کند؟

حال بحثی که این روزها بیش از هر موضوعی بر شرایط بازارهای کشور سایه افکنده، مذاکرات برجام و تأثیر آن بر بخش‌های مختلف اقتصادی است که قطعاً انجام این مذاکرات و تحقق آن بر بازاری مانند بورس هم مؤثر خواهد بود. گفتنی است معاملات بورس کار خود را در سال ۱۴۰۱ با روندی صعودی آغاز کرد که این اتفاق توانست خوش‌بینی‌های زیادی را در میان سهامداران در راستای تصمیم‌گیری‌های خود برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند. از دلایل دیگری که کارشناسان آن را در بهبودی روند بورس مؤثر می‌دانند، برداشته شدن سایه مذاکرات برجام و ابهامات موجود در بودجه ۱۴۰۱ از بازار است.

اکنون هم باوجود بهتر شدن شرایط این بازار، به نظر می‌رسد بورس فعلاً بیش از هر بازاری منتظر نتیجه مذاکرات است. این‌چنین که سهامدارانش دل‌نگران از نتیجه مذاکرات برجام و پیگیر اخبار و تحولات این حوزه هستند و در کنار رصد نرخ دلار و طلا بیش از هر مورد، منتظر اظهار نظری از سوی کارشناسان بورس در رابطه با این بخش هستند.

اگر تحت شرایطی به توافق برجام دست نیابیم، قطعاً عدم مراودات با دنیای غرب باعث افزایشی شدن نرخ دلار می‌شود که این مسئله می‌تواند تمام بازارهای مالی موازی را تحت تأثیر قرار دهد. اگر برجامی در کار نباشد، نرخ دلار می‌تواند تا میزان ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان نیز افزایش یابد.

با توجه به مؤلفه‌های اقتصاد کلان و به‌علاوه در نظر داشتن کسری بودجه، دولت راه‌هایی برای جبران کسری بودجه خود در نظر خواهد گرفت که استقراض از بازار سرمایه، فروش اوراق قرضه، افزایش نرخ دلار در بازار و غیره جزو این راهکارهاست. اگر احتمال به نتیجه رسیدن برجام را در نظر داشته باشیم، بعید است با این احتمال نیز نرخ دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد.

به‌طورکلی از آنچه کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند چنین برآورد می‌شود که اثرات مثبت برجام برای بازار بیشتر است. زیرا در صنایع خودرویی، پتروشیمی، فلزات اساسی و به طور کلی در کلیت بازار سرمایه احتمال یک صعود قدرتمند با توجه به اصلاح بازار در ماه‌های گذشته وجود خواهد داشت در حالی که فرسایشی شدن و ابهام در مذاکرات باعث افزایش ریسک و بلاتکلیفی در آن می‌شود که تأثیر منفی آن را در صورت‌های مالی شرکت‌ها مشاهده خواهیم کرد.

روزهای روشنی پیش‌بینی می‌شود

اما نظرات کارشناسان و تحلیلگران در رابطه با بازار بورس در شرایط فعلی و پس از برجام چیست؟

نوید خاندوزی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص اظهار می‌کند: اخبار مثبت مربوط به بازارهای جهانی، تغییرات نرخ ارز و نیز گزارش‌های مثبت ماهانه شرکت‌ها زمینه‌ساز ایجاد برخی از خوش‌بینی‌ها در میان سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بازار شدند.

وی خاطرنشان می‌کند: تاکنون مسائل مربوط به مذاکرات برجام نشان‌دهنده جهت منفی نبوده است، بنابراین ممکن است تعیین تکلیف آن زمان‌بر باشد، اما دید مثبتی را در میان فعالان بازار ایجاد کرده که نتیجه آن می‌تواند روزهای روشنی را پیشروی این بازار قرار دهد.

وی در مورد این سوال که روند صعودی شاخص بورس می‌تواند ادامه‌دار باشد یا خیر؟، پاسخ داد: امکان رشد شاخص بورس در بازار وجود دارد، اما نه با سرعت پرشتابی که اکنون سهامداران در انتظار آن هستند.

فعلاً شرایط بازار مثبت است

محمدرضا شهنام پور، کارشناس مسئول اقتصادی در گفت‌وگو با ایمنا با تائید شرایط مثبت بازار بورس می‌گوید: عواملی چون افزایش نرخ نفت و طلا به بهبود شرایط این بازار انجامید. به علاوه پیش‌بینی هزینه‌های جاری مانند حقوق و دستمزدها شاخص‌های بورس را مثبت کرده است. همچنین تقسیم سود شرکت‌ها و مجامعی که قرار است تا خردادماه برگزار شود، دلیل دیگری برای صعود شاخص‌ها است.

وی در رابطه با تأثیر مذاکرات وین بر شرایط بازار بورس خاطرنشان کرد: مدتی است که مذاکرات بلاتکلیف است و همین موضوع بورس را هم در بلاتکلیفی نگه‌داشته بود، بنابراین نمی‌توان شرایط امروز بورس را نتیجه‌ای از مذاکرات دانست اما اگر برجام به نتیجه برسد قطعاً باعث تغییراتی در روند بورس هم می‌شود.

این کارشناس یادآور می‌شود: بر این اساس فعلاً پیش‌بینی خاصی از آینده بورس نمی‌توان داشت آنچه واضح است شرایط مثبت کنونی این بازار است.

مهم‌ترین عامل تغییر وضعیت بورس، بازگشت اعتماد مردم است

میثم مهرپور، تحلیلگر اقتصادی نیز به ایمنا می‌گوید: درباره بورس و رشد یا تنزل شرکت‌های بورسی بعد از اجرای توافق، به نظر می‌رسد بعد از توافق جدید، بازار سرمایه ایران شاهد اتفاق خاصی در این بازار نبوده و توافق کمترین تأثیر را در بازار سرمایه و بورس خواهد داشت. چراکه مهم‌ترین عامل تغییر وضعیت بورس را می‌توان بازگشت اعتماد مردم به بورس دانست.

وی خاطرنشان می‌کند: با این حال به نظر می‌رسد پس از توافق، روال کلی شاخص‌ها نسبت به یک سال گذشته بهبود یابد اما طبیعتاً شاهد رشد جهشی نخواهیم بود و عمده رشد سهام‌، برای برخی از سهم‌ها مانند سهم صنایع خودرویی و بانکی، آن هم در کوتاه مدت و تحت تأثیر بار روانی اجرای توافق خواهد بود، چراکه احتمالاً وضعیت این بنگاه‌ها و شرکت‌ها، بعد از توافق با بهبود قابل توجهی مواجه خواهد بود.

خلاصه اظهارات فعالان بورسی آن است که اگر رویکرد دولت، اصلاح اقتصادی باشد و چنانچه بتواند امتیاز برجامی را در توافق کسب کند با اصلاح انتظارات تورمی می‌توان منتظر رشد در بازار سرمایه بود. در این حال سهامداران و مال باختگان بورس که تعداد آنها کم نیست امید به برجام دارند تا شاید بتواند سامانی را در این آشفته بازار به وجود آورد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 566411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.