رشد پذیرش خودروهای سبک در مراکز معاینه فنی‌ در سال ۱۴۰۰

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: مراکز معاینه فنی خودروهای سبک در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۱ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۸۲۲ خودرو پذیرش داشتند که نسبت به ۱۱ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۹۹۶ سال ۱۳۹۹، رشد ۱.۸ درصدی در پذیرش خودرو را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی‌نژاد رشد با اشاره به رشد مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی‌در سال گذشته، اظهار کرد: مراکز معاینه‌فنی‌خودروهای سبک در سال گذشته در مجموع ۱۱ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۸۲۲ خودرو پذیرش داشتند که نسبت به ۱۱ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۹۹۶ سال ۱۳۹۹، رشد ۱.۸ درصدی در پذیرش خودرو را نشان می‌دهد.

وی بابیان اینکه حدود ۲۰ درصد از این خودروها موفق به دریافت گواهی معاینه فنی نشده است، ادامه داد: حدود ۴۷ درصد علت مردودی‌ها مربوط به بخش ایمنی و ۵۳ درصد مربوط به بخش آلایندگی است. علاوه بر این موارد ۸۵۶ هزار و ۳۴۵ دستگاه خودروی سنگین در سال ۱۴۰۰ به مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین مراجعه کرده که این عدد نیز نسبت به سال ۱۳۹۹ از رشد چهار درصدی برخوردار بوده است.

رئیس‌شورای عالی هماهنگی‌ترافیک شهرهای‌کشور گفت: این تعداد مراجعه به مراکز می‌تواند با رعایت کامل قانون هوای پاک‌و آئین‌نامه اجرایی‌نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو توسط دستگاه‌های ذیربط افزایش بسیار بیشتری داشته باشد.

وی‌خاطرنشان کرد: بیشترین مراجعه‌به‌مراکز معاینه فنی خودروهای سبک‌مربوط به استان‌های‌تهران، خراسان رضوی‌و اصفهان و کمترین مراجعه نیز به ترتیب در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، ایلام بوده است.

جمالی‌نژاد بابیان اینکه تا پایان سال گذشته در مجموع ۶۶۴ مرکز معاینه فنی‌خودروهای سبک و ۱۷۵ مرکز معاینه فنی‌خودروهای سنگین در سراسر کشور در حال فعالیت بوده است، گفت: در مقایسه با تعداد مراکز معاینه فنی در سال ۱۳۹۹، در مجموع در سال گذشته شاهد افزایش ۲۴ مرکز معاینه فنی سبک و ۷ مرکز معاینه فنی سنگین در کشور بودیم.

رشد ۳۰ درصدی مراجعه به مراکز در ایام نوروز

وی‌ادامه‌داد: از بیست‌ونهم اسفندماه سال گذشته تا پایان روز سیزدهم فروردین ماه سال جاری مصادف با تعطیلات نوروزی، ۶۴۰ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک، ۳۲۰ آزمایشگاه هیدرو استاتیک و ۱۶۸ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین نسبت به خدمت‌رسانی به هموطنان عزیز اقدام کردند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، گفت: در این مدت ۲۷۶ هزار و ۸۶۵ خودرو سبک به این مراکز مراجعه کردند که از این میان ۲۴۱ هزار و ۸۵۵ دستگاه خودرو موفق به اخذ گواهی معاینه فنی شده‌اند که این امر افزایش ۳۰ درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

جمالی نژاد با تاکید بر اینکه ۷۸ هزار و ۳۳۲ خودرو قادر به قبولی در آزمون‌های معاینه فنی نشده است، اظهار کرد: ۷۱ درصد این خودروها به دلیل نقص در سیستم ایمنی و ۲۹ درصد آنها به دلیل آلایندگی مردود شده که ۶۲ هزار و ۶۸۱ دستگاه از این وسایل نقلیه با رفع عیب و مراجعه مجدد در همین ایام موفق به اخذ گواهی معاینه فنی شده‌اند.

وی بابیان اینکه در ایام نوروز امسال ۳۷ هزار و ۱۹۴ خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین مراجعه کردند، گفت: این اتفاق رشد ۹ درصدی مراجعات را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد که از این تعداد ۳۱ هزار ۲۳۳ خودرو موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شده‌اند و ۵۹۶۱ خودرو در آزمون معاینه فنی مردود شده‌اند که از این تعداد ۴۹۵۶ خودرو با رفع عیب و مراجعه مجدد نسبت به اخذ گواهی اقدام کردند.

کد خبر 566203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.