پایان سلطه دلار

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، شانزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود؛ بنابراین خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت دوازدهم خرج کرد، دولت سیزدهم تسویه‌» به بررسی پرداخت بدهی دولت به بانک مرکزی پرداخت و نوشت: با انتشار گزارش‌های دوره‌ای سه، پنج و شش ماهه از عملکرد بودجه سال گذشته، تمام اعداد و ارقام نشان می‌داد که بخش عمده‌ای از هزینه‌های دولت از طریق تنخواهی که از بانک مرکزی دریافت کرده بود، تأمین شده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده، در سه ماهه ابتدایی سال گذشته میزان تحقق درآمدهای نفتی و درآمدهای حاصل از فروش و مولدسازی اموال دولت کمتر از سه درصد بود و حدود ۵۳.۱ هزار میلیارد تومان یعنی ۲۸ درصد از رقم منابع و مصارف بودجه از محل تنخواه گردان خزانه تأمین شد.

در پنج ماهه ابتدایی پارسال هم میزان تحقق درآمد ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به رقم مصوب ۹ درصد بود و حدود ۵۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان یعنی یک چهارم دریافت‌ها از محل تنخواه گردان خزانه تأمین شده است.

همچنین بیش از ۷۸ درصد از هزینه‌های بودجه در نیم سال اول ۱۴۰۰ صرف پرداخت اعتبارات هزینه‌ای شده است. اعتبارات هزینه‌ای شامل حقوق و مزایای مستمر کارکنان دولت، صندوق بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی، لشکری، سایر هزینه‌های ملی و استانی، ردیف‌های متفرقه، یارانه کالاهای اساسی، پرداخت بابت صندوق توسعه ملی، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و تنخواه بودجه می‌شود. در این مدت بابت حقوق و مزایای کارکنان دولت ۱۲۶ هزار و۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد که نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۹ بالغ بر ۶۱ درصد افزایش یافت. همچنین برای صندوق‌های بازنشستگی نیز حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شد و این بخش نیز رشد حدود ۶۸ درصدی را تجربه کرد.

پایان سلطه دلار

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان سلطه دلار» نوشت: حذف دلار از مبادلات بین کشورها که از چند سال پیش فقط در حد فرضیه مطرح بود، اکنون با سیاست‌های مالی جدید روسیه و پیشرفت‌های روزافزون چین در رقابت اقتصادی با آمریکا می‌رود تا تنها اهرم فشار آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم را از چنگش درآورد؛ چیزی که حالا سی‌ان‌ان هم آن را محتمل می‌داند و گزارش داده که دلار به عنوان بزرگ‌ترین سلاح آمریکا پس از ۸۰ سال سلطه در بازار ارز جهانی، ممکن است وضعیت ارز ذخیره جهانی خود را از دست بدهد.

در شرایطی که آمریکا در دهه‌های گذشته با در اختیار داشتن سلطه دلاری در مبادلات بین‌المللی می‌توانست کشورهای غیرهمسو با خود را تنبیه کند، امروزه سلطه خود را در خطر می‌بیند. شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی با ذکر مقدمه‌ای از وضعیت تسلط دلار در بازار جهانی ارز نوشت: «ایالات متحده ممکن است قدرتمندترین ارتش جهان را داشته باشد، اما دلار بزرگ‌ترین سلاح آن است.

اکنون پس از نزدیک به ۸۰ سال تسلط دلار در بازار ارز، واشنگتن ممکن است در خطر از دست دادن وضعیت ارز ذخیره جهانی خود باشد.» به نوشته این شبکه امریکایی، «حدود ۶۰ درصد از ۸.۱۲ تریلیون دلار ذخایر ارزی جهانی در حال حاضر به دلار نگهداری می‌شود.

پایان سلطه دلار

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا با زیاده‌خواهی، مسئول اصلی طولانی شدن مذاکرات است‌» نوشت: مذاکرات وین به‌دلیل رویکرد آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران در نقطه توقف قرار گرفته و خبری از تصمیمات سیاسی مثبت و روبه‌جلو در واشنگتن نیست. آمریکایی‌ها طی چند ماه گذشته نه‌تنها حسن‌نیت و اراده جدی از خود نشان ندادند بلکه با ادامه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ثابت کردند نمی‌خواهند به حقوق ملت ایران احترام گذاشته و از خیانت و خباثت خود علیه مردم این مرز و بوم دست بردارند.

همین هفته پیش بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های جدیدی را علیه چند نهاد و یک فرد ایرانی اعمال کرد. آمریکایی‌ها هفته آخر ماه گذشته (اسفند ۱۴۰۰) نیز محموله‌های دو نفت‌کش ایران را در سکوت خبری توقیف کرد. دولت آمریکا همچنین در شهریور ۱۴۰۰ هم بر پایه ادعاهای اثبات نشده‌ای، چهار شخص ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

غرب با اینکه صریحاً اعتراف می‌کند کارزار فشار حداکثری علیه ایران به بن‌بست رسیده و تیغ تحریم‌ها کند و ناکارآمد شده است اما بازهم می‌خواهد ضمن فرسایشی کردن مذاکرات و از رهگذر برداشتن برخی تحریم‌های نفتی و باقی گذاشتن تحریم‌های اصلی، ایران را در برابر خواسته‌های خود منفعل کند.

پایان سلطه دلار

کد خبر 566111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.