حضور اصفهان در جمع برترین‌ها به پاس یک میزبانی آبرومندانه

اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه‌ای و پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، در نوروز امسال پذیرای بیش از ۸۰۰ هزار مسافر بود و از نظر تعداد گردشگر، در جمع برترین‌ها و در رتبه سوم کشور ایستاد.

به گزارش ایمنا، صرف نظر از این روایت‌های آماری در خصوص تعداد گردشگران، اگر از منظر رضایت گردشگران به موضوع بنگریم، جلب رضایت حداکثری مسافرین نوروزی، به خودی خود گواهی بر حجم وسیع فعالیت‌های انجام گرفته در شهر اصفهان است.

از ۸۴۰ هزار نفر ساعت کار مداوم برای رفت و روب و پاکیزگی شهر در آستانه نوروز گرفته تا کاشت پنج میلیون شاخه گل در معابر شهری و اجرا و نصب نمادهای متعدد زیباسازی، اجرای دیوارنگاره‌های خلاق و نورپردازی‌های زیبا و بدیع در شهر.

به این موارد باید برگزاری ده‌ها برنامه متنوع فرهنگی و تفریح در هفت نقطه گردش‌پذیر شهر اعم از میدان امام (ره)، میدان امام علی (ع)، باغ غدیر، پارک کوهستانی صفه، پارک جنگلی ناژوان، گلستان شهدا و آرامستان تاریخی مذهبی تخت فولاد را نیز اضافه کرد.

اینک که ایام نوروز به پایان رسیده و شهر، کم و بیش از مسافران نوروزی خالی شده است، می‌توان درباره جزئیات روند میزبانی شهر اصفهان از مهمانان نوروزی‌اش سخن گفت. به ویژه درباره نحوه فعالیت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان که از نیمه‌اسفندماه سال گذشته با ابلاغ رسمی استاندار اصفهان، دست به کار آماده‌سازی شهر برای میزبانی از مسافران شد و تا آخرین روز عید نوروز با تلاشی بی‌وقفه به این میزبانی ادامه داد.

در شرایطی که چرخ سفرها در کشور بعد از وقفه‌ای دوساله به حرکت درآمد، مدیریت و ساماندهی مسافران نوروزی بیش از هر زمان دیگری دشوار و بااهمیت بود؛ چراکه هم خبر رفع ممنوعیت سفرهای نوروزی به نسبت سال‌های قبل از شیوع کرونا، با تأخیر زیادی اعلام شد و هم دو سال وقفه در میزبانی از مسافران برخی از سازوکارهای اجرایی را با کندی مواجه کرده و برخی از زیرساخت‌های پذیرایی از گردشگران را با اشکالاتی روبه‌رو ساخته بود، اما به‌رغم این شرایط ستاد خدمات سفر شهر اصفهان که با محوریت شهرداری اصفهان مسئولیت ساماندهی و مدیریت حضور مسافران را برعهده گرفت، توانست میزبانی شایسته برای مسافران باشد و در نهایت موفق به جلب رضایت حداکثری آنها شود.

آغاز به کار ستاد خدمات سفر شهر اصفهان با ۱۰ کمیته

ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان پیش از آغاز سال نو با تشکیل ۱۰ کمیته، ۱۶ منطقه ستاد اجرایی و ۱۰ مسئولیت تخصصی در عناوین مختلف، به مدیریت و ساماندهی امور مربوط به خدمات سفر شهر اصفهان در نوروز ۱۴۰۱ پرداخت و از بیست‌وپنجم اسفندماه با برگزاری جلسات متعددی در پیش و حین ایام نوروز، نسبت به انجام امور سفر در شهر اصفهان اقدام کرد.

این ستاد در زمینه اسکان مسافران، رونق بخشیدن به کسب و کار بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار داد و اولویت اقامت موقت گردشگران در شهر اصفهان را به ترتیب، هتل‌ها و مهمان‌پذیرها، مدارس آموزش و پرورش، منازل استیجاری شهروندان و خوابگاه‌های دانشجویی و سپس، مجموعه گردشگری باغ فدک و سایر کمپ‌های اضطراری و مراکز ورزشی تعیین کرد.

در نوروز امسال، رکوردهای قابل توجهی نیز رقم خورد که مرور برخی از آنها، خالی از لطف نیست.

کاشت پنج میلیون بوته گل و گیاه بهاری برای نخستین‌بار در اصفهان، اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی متنوع از سوی کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان در هفت نقطه متمرکز شهر، میزبانی باغ فدک از ۱۹ هزار خودرو تا دهم فروردین‌ماه، افزایش ۱۰۰ درصدی بازدید از باغ پرندگان در نوروز امسال، بازدید بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مجموعه‌های تفریحی و گردشگری شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی سپاهان و رکورد زنی تعداد بازدید از تله‌سی‌یژ، جابه‌جایی روزانه ۴۷ هزار مسافر با مترو در ایام نوروز، تأمین ۱۰ هزار جای پارک برای مسافران نوروزی از سوی شهرداری اصفهان و تأمین پنج هزار جای پارک از طریق بخش خصوصی، کاشت ۶۷ هزار و ۵۰۰ گل فصل در پارک کوهستانی صفه و بازدید روزانه ۹ هزار نفر از این پارک کوهستانی، بازدید روزانه ۳۰ هزار نفر از پارک جنگلی ناژوان، انجام بیش از ۱۰۰۰ عملیات توسط مأموران کنترل و نظارت شهرداری اصفهان برای انتظام بخشیدن به شهر، پیشگیری از چادرخوابی غیرمجاز، مقابله با کلید به دستان، استقرار خودروهای آتش‌نشانی در نقاط اسکان و مراکز پرتردد شهر و سپری شدن نوروزی بدون تلفات جانی در کپ‌های گردشگری همچون باغ فدک، شماری از دستاوردهای ستاد خدمات سفر شهر اصفهان بود.

اصفهان در جایگاه سوم گردشگری نوروزی قرار گرفت

اسکان ۸۰۰ هزار مسافر در ایام نوروز منجر به این شد که بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، اصفهان امسال پس از خراسان رضوی و فارس در مکان سوم ورود گردشگر قرار گیرد. روند سفرهای نوروزی به اصفهان که از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز شده بود در ایام ابتدایی عید نوروز شدت گرفت. تا آنجا که طی روزهای ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردین‌ماه امسال، ۲۱ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۱۹۹ تردد در راه‌های استان ثبت شد که نشان از رشد ۸۱ درصدی میزان ترددها نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت.

در چنین شرایطی با تکمیل صددرصدی تمامی مراکز اقامتی شهر و با هماهنگی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان، درب‌های ورزشگاه‌های تجهیز شده به امکانات لازم برای اسکان، به روی گردشگران گشوده شد و آنها توانستند شب‌هایی آرام و بی‌حادثه را در شهر اصفهان سپری کنند. همزمان با کاهش دمای هوا در نیمه‌ی نوروز، اسکان ۵۵۰ خانوار در ورزشگاه امین و اسکان ۱۲۷۶ خانوار در ورزشگاه ولایت نشان از تمایل مسافران برای اسکان در ورزشگاه‌ها داشت که این امر نیز به همت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان، محقق شد.

مجموعه باغ فدک نیز به عنوان تنها مکان روباز و دارای امکان چادر خوابی برای اسکان، در این ایام، میزبان تعداد قابل توجهی از گردشگران بود. تا جایی که ۱۹ هزار خودرو تا ۱۰ فروردین‌ماه در این مجموعه فرهنگی گردشگری مستقر شدند، اما با نزدیک شدن به ایام پایانی عید نوروز، تعداد مسافران شب خواب در اصفهان نیز رو به کاهش رفت و تا دهم فروردین ماه به حدود ۳۳ هزار نفر رسید.

جزئیات اسکان گردشگران از نگاه آماری

در نوروز امسال، ۸۵۰ هزار نفر مسافر طی ۱۷ روز در شهر اصفهان سکونت موقت یافتند. در این ۱۷ روز تعداد حدود ۹۰ هزار نفر شب‌خواب در ۸۵ هتل، حدود ۱۶ هزار نفر شب‌خواب در ۲۳ میهمان‌پذیر، ۲۰۰ هزار نفر در ۳۳۳۰ کلاس در ۳۵۰ مدرسه‌، حدود ۱۴۰ هزار نفر در سه‌هزار منزل استیجاری، حدود ۱۵ هزار نفر در ۱۳ خوابگاه خودگردان، حدود ۲۵ هزار خودرو معادل حدود ۱۱۵ هزار نفر مسافر شب‌خواب در باغ فدک و حدود ۵۰ هزار نفر شب‌خواب در ورزشگاه‌ها اسکان یافتند.

اما آنچه در این میان برای اداره کنندگان ستاد خدمات سفر شهر اصفهان اهمیت داشت، جلب رضایت مسافران و تأمین وسایل آسایش و آرامش آنها در مدت حضورشان در اصفهان بود که طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی مرکز مطالعات، پژوهش و نظرسنجی ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان نتایج رضایت بخشی را به همراه داشته است.

طبق نظرسنجی‌های انجام شده از بین ۴۸ درصد از مردان و ۵۲ درصد از زنان مسافر نوروزی، میانگین تعداد اعضای خانوار مسافر ۳.۶ نفر و میانگین تعداد افراد هم‌سفر در اصفهان پنج نفر بوده است؛ بر این اساس، هزینه ماهانه زندگی افرادی که به اصفهان سفر کرده‌اند بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان بوده و خانوارها اعلام کرده‌اند که بین دو تا پنج میلیون تومان در مدت اقامت خود در اصفهان هزینه کرده‌اند.

در بخش رضایت گردشگران از اطلاع‌رسانی، ۸۰ درصد از مسافران از تابلوهای راهنمای مسیر، ۶۳ درصد از ارائه اطلاعات ضروری هنگام ورود به شهر و ۹۲ درصد از برخورد ارائه‌کنندگان خدمات و انتظامات رضایت داشته‌اند.

در بخش رضایت گردشگران از وضعیت اجتماعی و فرهنگی نیز، ۸۷ درصد مسافران از ظرفیت پارکینگ‌ها، ۹۰ درصد از وضعیت عمومی نظم و نظافت و ۳۰ درصد از برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی رضایت داشته‌اند.

همچنین ۱۳ درصد از مسافران از دسترسی به رستوران‌ها، ۱۷ درصد از دسترسی به خدمات و فوریت‌های درمانی و ۷۷ درصد از تعداد سرویس‌های بهداشتی سطح شهر اعلام رضایت کرده‌اند، همچنین ۵۳ درصد مسافران از نظافت سرویس‌های بهداشتی، ۹۳ درصد از نظافت معابر و فضای باز و ۷۰ درصد از زیباسازی فضاهای شهری رضایت داشته‌اند.

کد خبر 566006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.