۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۹
کابوس پنتاگون

جنگ امروز جنگ تجهیزات‌محور است، ایالات متحده آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده که تهدید اول برای منافع آن پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش همزمان با روز پاسدار دو پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

این پایگاه‌های تونلی که در کوه‌های مرتفع ساخته شده محل نگهداری سامانه‌های موشکی زمین به زمین با تجهیزات پیشرفته و نیز پهپادهای تهاجمی نفوذپذیر در شبکه‌های راداری و پدافندی دشمن است که با هدایت نیروهای انقلابی جوان و با انگیزه، به دژ مستحکم ایران اسلامی در مقابل دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی تبدیل شده است.

این پایگاه زیرزمینی پهپادی برای نخستین بار توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران رونمایی شده است. وجود پهپادهایی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر، سکوهای پرتاب موشک‌های دو فروندی، سکوهای پرتاب چند فروندی پهپاد با دقت و کیفیت ترکیب این سامانه‌ها که اخیراً در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ به نمایش گذاشته شد، نشان از تأثیرگذاری شگفت این پایگاه‌ها در دفاع و صیانت از امنیت ایران اسلامی و ملت ایران مقابل هر تهدیدی دارد.

امروزه در تئوری‌های قدرت، موضوعی به نام توانمندی‌های دفاعی به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ سیاسی و روابط بین‌الملل تعریف می‌شود.

در حال حاضر موضوع توانمندی دفاعی هر کشور یکی از مؤلفه‌های اصلی آن کشور برای رسیدن به اهداف ملت خود است، بر این اساس و تجربیات چهل ساله جمهوری اسلامی ایران از تحریم و جنگ ناجوانمردانه‌ای که از ابتدای پیروزی انقلاب بر ملت ایران تحمیل شد مسئله توانمندی دفاعی بومی و قدرتمند شدن جمهوری اسلامی در حوزه نیروهای مسلح به عنوان یک اصل برای ملت ایران پذیرفته شد.

بر این اساس فرمانده معظم کل قوا با این نکته کلیدی که "ایران باید قوی گردد" دستور توانمندی در حوزه‌های چهارگانه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی را صادر کردند.

در این راستا نیروهای مسلح با تجربیات ارزشمند چهل سال گذشته و بررسی دقیق جنگ‌های آینده توانمندی جمهوری اسلامی را بر سه موضوع اساسی موشک‌های با برد بلند و نقطه‌زن، پدافند مؤثر هوایی و افزایش صنعت ساخت پهپاد به پیش برده است.

در خصوص شهرک پهپادی با حمید محمدی، کارشناس مسائل دفاعی به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

توانمندی پدافند هوایی نیروهای مسلح ایران در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در حال حاضر با قدرت می‌توانیم بگوییم که نیروهای مسلح از نظر تجهیزات در لبه دانش و تکنولوژی قدم برمی‌دارند. یکی از تسلیحات مهم، استراتژیک و نوینی که نیروهای مسلح طی سال‌های اخیر روی آن سرمایه‌گذاری کردند پهپادها بود که هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هم ارتش جمهوری اسلامی ایران روی آن تحقیقات خوبی انجام داده و به نتیجه رسیدند.

از آن جایی که استراتژی کشورهای قدرتمند نظامی عموماً در زمینه نیروی هوایی حرکت می‌کند (مانند استراتژی ایالات متحده آمریکا در جنگ‌های خود که استراتژی دکترین آن‌ها بر این است که نیروی زمینی و سربازها با خیال آسوده وارد خاک کشوری شوند که مورد هدف قرار دادند.) به همین منظور از قبل زیرساخت‌ها و امکانات دفاعی کشور هدف را با نیروی هوایی مورد حمله قرار می‌دهند.

به همین دلیل نیروی هوایی در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و روسیه (که بیشتر روی موشک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و پیشرو است) روی نیروی هوایی به شدت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

استراتژی کشورهای مختلف در زمینه نیروی نظامی چیست؟

در جنگی که ایالات متحده آمریکا با عراق و نیز افغانستان داشت ابتدا نیروی هوایی ورود پیدا کرد و بعد که زیرساخت‌های دفاعی کشورها را مورد حمله قرار می‌داد نیروی زمینی به جنگ ورود می‌کرد. به همین دلیل در دکترین دفاعی و نظامی ایالات متحده آمریکا این اصل وجود دارد که همیشه نیروی هوایی آمریکا باید یک نسل جلوتر از جنگنده‌های دیگر باشد.

جنگنده‌های نسل جدید F35 و F22 و هواپیماهایی از این قبیل در همین مسیر قرار می‌گیرند هر چند اکنون چین و جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه در این زمینه‌ها تلاش می‌کنند و به بخشی از اهداف خود هم رسیدند.

کشورهای قدرتمند به لحاظ نظامی روی نیروی هوایی و سامانه هوایی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند تا با این اقدام هزینه و تلفات نیروهای خود را پایین بیاورند. در حال حاضر به این نتیجه رسیدیم که بخش عمده‌ای از دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران در همین زمینه فعالیت می‌کند.

با اشاره به صحبت‌های سردار سلامی مبنی بر اینکه، درست است تجهیزات از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است اما تفکر بسیجی و اعتقادی که میان رزمندگان ما وجود دارد مهم‌تر است، باید گفت نیروی هوایی منوط به اینکه خلبانی که سوار بر هواپیما و افسری که پشت سیستم آتش می‌نشیند اعتقاد داشته باشد و با اعتقاد خود پشت این جنگنده بنشیند و آن را حرکت دهد، حائز اهمیت است.

کشوری مانند عربستان سعودی هرچند از تجهیزات خوب و با قابلیت بالا برخوردار است اما چون نیروهای مجموعه نامی آن از کشورهای دیگر در آن حضور دارند و به فعالیت می‌پردازند اقبالی که باید را ندارد و نتوانستند در جنگ با یمن به پیروزی برسند.

از مکنزی رئیس نیروهای سنتکام در منطقه پرسیدند، آیا همانند گذشته برتری هوایی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه وجود دارد؟ مکنزی جواب می‌دهد از زمان جنگ دو کره و از اوایل دهه ۱۹۵۰ تاکنون برای اولین بار است که ایالات متحده آمریکا برتری نظامی خود را به دلیل تحقق و برتری هوایی جمهوری اسلامی ایران از دست داده است.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران به دلیل دارا بودن سامانه‌های پهپادی، دفاعی و نیروی هوایی مقتدر، توانست برتری ایالات متحده آمریکا را به چالش بکشد به گونه‌ای که دکترین نظامی ایالات متحده آمریکا با نوعی خدشه مواجه شده است.

امروزه با چه نوع جنگی مواجه هستیم؟

به‌رغم اینکه نیروی انسانی معتقد مهم است، اما جنگ امروز جنگ تجهیزات‌محور است. ایالات متحده آمریکا در برهه‌ای از زمان احساس می‌کرد موشک‌های بالستیک و قاره‌پیما بزرگترین مشکل آن خواهد بود و می‌توانست از این طریق کشورهای هدف را تحریم کند اما امروزه به این نتیجه رسیده که تهدید اول برای منافع ایالات متحده آمریکا پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور هستند پرنده‌هایی که خود یک بمب متحرک هستند.

پهپادهای شناسایی، انتحاری، بمب‌ریز و عکسبرداری توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تولید شده است که چندی پیش از نسل جدید این پهپادها در شهرک زیرزمینی رونمایی شد و در نیروهای مسلح بومی شدند. این پهپادها انتحاری است و قابلیت هدایت‌پذیری از دور و نقطه‌زن را دارند.

یعنی شهر پهپادی زیرزمینی مکمل شهرهای موشکی است. شهرهای موشکی با تخصص خاص در زمینه خاص فعالیت می‌کنند، شهرهای پهپادی تکمیل کننده مأموریت شهرهای موشکی است؛ قابلیت پهپادها به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان منافع رژیم صهیونیستی را از دوردست مورد هدف قرار داد.

ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری که در تقابل با ما است همواره معتقد است که سامانه‌های پدافندی مانند سامانه پاتریوت که توسط ناتو گسترش یافته است، می‌تواند با موشک‌های بالستیک تقابل کند.

تکنولوژی دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران را بررسی کنید.

آنچه اکنون در عرصه نبرد و میدانی در یمن، حزب‌الله و کشورهای منطقه شاهد هستیم این است که پهپادهایی که از تکنولوژی جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند، می‌توانند سامانه‌های مختلف را دور بزنند و منحرف کنند و به مسیر خود ادامه دهند.

در نشست محرمانه‌ای که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته بین مشاوران امنیت ملی ایران، ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت، به این نتیجه رسیدند که در تقابل با قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران باید چاره‌ای بیندیشند.

شهر پهپادی تنها به منظور نشان دادن قدرت دفاعی کشور و آنچه که رهبر معظم انقلاب به نیروهای مسلح فرمودند که بروید و قوی شوید، رونمایی شد.

تمام اتفاقات و مانورهای سپاه پاسداران در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است. سیاست کلان نظام مقدس و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دکترین نظامی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دفاع هوشمند است و معتقدیم منافع نظام در هر جای دنیا مورد لطمه قرار بگیرد ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پیشرفته‌ترین تجهیزات خود با این تخاصم برخورد و مقابله می‌کند و منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین می‌کند.

کد خبر 565964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.