افزایش صددرصدی حوادث نوروزی در اصفهان

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان از ثبت ۲۴۴ حادثه در بازه زمانی بیست‌وپنجم اسفندماه ۱۴۰۰ تا چهارده فروردین امسال خبر داد و گفت: آمار نشان می‌دهد حوادث نوروزی امسال نسبت به سال قبل، صددرصد افزایش داشت؛ همچنین میانگین زمان حضور درصحنه عملیات ۱۰دقیقه و ۲۳ثانیه یعنی دو دقیقه کمتر از پارسال بود.

داریوش کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مقایسه آماری از بیست‌وپنجم اسفندماه ۱۳۹۹ تا چهاردهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ با بیست‌وپنجم اسفندماه ۱۴۰۰ تا چهاردهم فروردین ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، انواع حوادثی که در این دو بازه اتفاق افتاده و جمعیت هلال‌احمر نسبت به پوشش امدادی آن‌ها اقدام کرده است، در بازه زمانی نوروز سال گذشته ۱۴۴ حادثه ثبت شده که نسبت به پوشش امدادی آن، اقدام کردیم و در بازه زمانی امسال این عدد به ۲۴۴ حادثه رسیده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۰۰ حادثه در نوروز ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل در استان اصفهان، افزود: آمارها نشان می‌دهد ۴۵ مورد از این حوادث جاده‌ای بوده است که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته و خدمات حضوری هلال‌احمر نیز به ۶۰ درصد افزایش یافت.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان، افزایش آمار حوادث نوروز امسال را طبیعی دانست و گفت: با توجه به افزایش تعداد تردد و سفرها نسبت به سال قبل که کرونا باعث منع ترددها شده بود، طبیعی است که تعداد حوادث جاده‌ای و خدمات حضوری امدادگران در محورها نیز افزایش یابد.

آمار منفی ریزش آوار و حوادث کوهستان

وی آمار برخی حوادث را منفی دانست و ادامه داد: سال گذشته حوادثی مانند ریزش آوار اتفاق افتاد که امسال شاید به دلیل نداشتن بارندگی در نوروز، حادثه‌ای در این بخش اتفاق نیفتاد؛ همچنین حوادث کوهستان امسال دو مورد کاهش یافته و این به دلیل تدابیر اندیشیده شده، جلسات و پیگیری‌هایی است که به دنبال آن‌ها اعلام شد افرادی که قصد صعود به ارتفاعات را دارند، حتماً باید با آمادگی قبلی وارد کوهستان شوند.

کریمی با اشاره به اینکه اگر برای افراد در هنگام صعود به مناطق صعب‌العبور اتفاقی بیفتد، باید از نظر قانونی پاسخگو باشند، گفت: کاهش آمار حوادث کوهستان را می‌توان به این دلیل دانست که در دوران کرونا مردم بیشتر به ارتفاعات می‌رفتند؛ اما امسال تجمع افراد بیشتر در دشت‌ها و شهرها بود.

وی پایان طرح امدادرسانی نوروزی را پانزدهم فروردین‌ماه دانست و ادامه داد: در مجموع آمار نشان می‌دهد که حوادث نوروزی امسال نسبت به سال قبل درصد افزایش یافته است؛ همچنین امسال میانگین زمان اطلاع‌رسانی شش دقیقه و ۵۴ ثانیه و میانگین زمان حضور در صحنه عملیات هم ۱۰ دقیقه و ۲۳ ثانیه بود که این عدد سال قبل ۱۲ دقیقه ثبت شد.

کاهش دو دقیقه‌ای زمان امدادرسانی

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان با اشاره به کاهش دو دقیقه‌ای زمان امدادرسانی در نوروز امسال، خاطرنشان کرد: این آمار گویای آن نیست که امدادگران در سال گذشته دیر به صحنه حوادث رسیده‌اند، بلکه شاید برخی از حوادث به خاطر فاصله با پایگاه‌ها یا ترافیک باشد یا دسترسی به خودرو به سادگی امکان‌پذیر نباشد؛ حتی گاهی نقطه حوادث را اعلام می‌کنند اما وقتی تیم عملیات به صحنه می‌رسد، خودرو از محور خارج شده و دور از نقطه دید قرار دارد؛ بنابراین باید امدادگران جست‌وجو کنند تا اطمینان یابند که حادثه‌ای در این نقطه اتفاق نیفتاده است.

وی این شرایط را در کاهش یا افزایش میانگین حضور امدادگران در صحنه حوادث مؤثر دانست و گفت: با اینکه میانگین زمان حضور در صحنه امدادگران کاهش یافته، اما بسیاری از حوادث ممکن است این آمار را کاهش یا افزایش دهد؛ اما در مجموع اقداماتی در EOC و پایگاه‌ها از نظر آموزش نیروها و هماهنگی با دستگاه‌های دیگر انجام شده است و تلاش می‌کنیم نجاتگران و امدادگران در کمترین زمان ممکن در صحنه حادثه حاضر شوند و اقدامات امداد و نجات را انجام دهند.

افزایش حوادث با رشد ۸۱ درصدی ترددها

کریمی، درباره کمبود تجهیزات در زمینه امدادرسانی، افزود: بالگرد امداد و نجات هلال‌احمر در حوادث ترافیکی پشتیبان اوضاع است؛ اما این امکان برای دولت وجود ندارد که به هر شهرستان یک بالگرد امداد و نجات اختصاص دهد و بالگردی که در مراکز استان‌ها وجود دارد به محض نیاز در هنگام حادثه به محل اعزام خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش ۸۱ درصدی آمار تردد در نوروز امسال، گفت: با افزایش این آمار طبیعی است که تعداد حوادث نیز بیشتر شود؛ زیرا تردد محدود سال گذشته را نمی‌توان به پای رعایت قوانین یا شرایط مناسب گذاشت، بنابراین همچنان از مسافران درخواست می‌کنیم که اگر هنوز به خانه برنگشته‌اند، بدون عجله در مسیر حرکت و آئین‌نامه و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، هر جا که احساس خواب آلودگی داشتند چند دقیقه‌ای استراحت کنند.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان، حوادث جاده‌ای را عامل خسارت‌های جانی، مادی و معنوی سنگین به افراد جامعه و دولت دانست و افزود: مصدومان این حوادث نیز تا سالیان سال دچار مشکلاتی خواهند بود؛ بنابراین همه افرادی که قصد سفر دارند باید این توصیه‌ها را رعایت کنند که پس از هر دو ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه توقف کنند، از خودرو پیاده شوند و نوشیدنی مصرف کنند و دوباره حرکت کند تا شرایط خواب آلودگی و هیپنوتیزم جاده به سراغشان نیاید همچنان توصیه اصلی ما این است که با احتیاط رانندگی کنند تا دچار حادثه نشوند.

کد خبر 565889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.