۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۵
پیروزی تاریخی مقاومت یمن

یمن در حمله اخیر استراتژی ترکیبی مهمی را به کار برد که دشمن از این استراتژی در حیرت ماند، این استراتژی ترکیبی در نوع کاربرد سلاح‌هایی از جمله موشک، قایق تندرو و پهپاد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی هشت سال گذشته یمن مورد حمله ائتلاف سعودی قرار گرفته بود؛ به گونه‌ای که کشور یمن در محاصره غذایی و دارویی شدیدی قرار گرفته بود.

اما این محاصره نه تنها یمن را محدود نکرد بلکه به یکی از قدرتمندترین تولیدکنندگان تسلیحات و پهپاد تبدیل شد و توانست بعد از این مدت امارات را مورد هدف خود قرار دهد و تهدید به هدف قرار دادن تأسیسات مهم اقتصادی و گردشگری این کشور کند.

اقدامات یمن از این جهت حائز اهمیت بود که از راه دور، بیش از ۱۳۰۰ کیلومتری توانستند ضربه‌ای به امارات بزنند و تجهیزات اقتصادی و سیاسی را که محور همه تلاش‌های اقتصادی امارات است، مورد هدف قرار دهند که هدف‌گیری دقیقی بود و موجب کشته شدن شهروندان نشد.

با این اقدام، ریسک فعالیت‌های تجاری در امارات افزایش یافته است. همچنین این اقدام تهدید عظیم بر صنعت گردشگری امارات است؛ زیرا در صورتی که انفجاری در امارات صورت بگیرد، گردشگران در سراسر دنیا از سفر به این کشور خودداری می‌کنند.

تعطیلی فرودگاه ابوظبی، عقب افتادن پروازها و فرود پرواز هواپیماهای مسافربری از دیگر خساراتی بود که به امارات منتقل شد و یمن توانست درآمدهای ناشی از گردشگری امارات را مختل کند.

حمله موشکی یمن به امارات در صنایع نفتی و کشتی‌های نفتی اثر گذاشت و توانست بخشی از صادرات نفت را که درآمد دیگر امارات است، مختل کند. یمنی‌ها با این اقدام، اثبات کردند که این توانمندی نظامی را دارند تا به هر نقطه از امارات که اراده کنند، ضرباتی وارد آورند.

دو روز گذشته هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن اعلام کرد که آتش‌بس بین دولت نجات ملی یمن و ائتلاف سعودی برای دو ماه اجرا خواهد شد، در این راستا تمام عملیات نظامی تهاجمی زمینی، هوایی و دریایی متوقف خواهد شد.

نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن تاکید کرد که موفقیت این ابتکار به تعهد مستمر طرف‌های متخاصم به اجرای توافقنامه آتش‌بس بستگی دارد. از این‌رو شروط قرارداد آتش‌بس شامل تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز از فرودگاه صنعا و به این فرودگاه در هفته است.

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی و سخنگوی انصارالله یمن پیش‌تر گفته بود که ما از آتش‌بس اعلام شده توسط نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن استقبال می‌کنیم.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز جمعه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف‌های درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش‌بس دو ماهه که از دوم آوریل (سیزدهم فروردین‌ماه) در ساعت ۱۹ اجرایی می‌شود، پاسخ مثبت دادند.

در این بیانیه آمده است: طرفین پذیرفتند که تمام عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند.

عربستان سعودی از ششم فروردین‌ماه ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن _فقیرترین کشور عربی_ آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه‌رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد ادامه درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می‌داند.

یمن در حمله اخیر استراتژی ترکیبی مهمی به کار برد

احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آغاز اجرای آتش‌بس دولت نجات ملی یمن و ائتلاف سعودی اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد اولین گام پیروزی را مقاومت یمن با رنج و مشکلاتی که بدون دلیل ائتلاف سعودی علیه مردم این کشور آغاز کرده بود با محاصره شدید دریایی، زمینی، هوایی، مواد غذایی و دارویی برداشت و توانست شرایط خود را به ائتلاف سعودی تحمیل کند.

وی ادامه می‌دهد: آتش‌بس دو ماهه با ضمانت باز شدن محاصره دریایی، هوایی، زمینی و همچنین استمرار آتش‌بس در صورت رضایت طرفین از یکدیگر است.

سفیر پیشین ایران در لبنان تصریح می‌کند: در حقیقت مقاومت یمن برای شکستن محاصره توانست یک گام بلند بردارد که این اقدامات را زیر نظر نماینده ویژه سازمان ملل انجام داد.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر به صورت هفتگی دو پرواز شامل مواد غذایی، تجاری و دارایی در صنعا به زمین می‌نشیند و به صورت مستقیم کالاها در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین اکنون اجازه ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت جهت تخلیه در مخازن سوخت‌گیری یمن و بنادر الحدیده داده شده است.

دستمالچیان خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی می‌کنم آتش‌بس بعد از دو ماه ادامه پیدا خواهد کرد، زیرا مقامات یمن اخیراً توانستند با ضربات خردکننده‌ای که ائتلاف سعودی تصور آن را هم نمی‌کرد قدرت خود را به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه یمن در حمله اخیر استراتژی ترکیبی مهمی را به کار برد که دشمن از این استراتژی در حیرت ماند، می‌گوید: این استراتژی ترکیبی در نوع کاربرد سلاح‌هایی از جمله موشک، قایق تندرو و پهپاد بود، همچنین در یک گستره جغرافیایی بسیار بزرگ، شمال، جنوب، شرق و غرب عربستان که بسیار پهناور است را هدف قرار داد و همچنین اقداماتی روی آب علیه کشتی‌های جنگی عربستان سعودی در دریای سرخ انجام داد.

سفیر پیشین ایران در لبنان می‌افزاید: همچنین یمن تأسیسات زیربنایی متنوع اعم از نیروگاه برق، تأسیسات آب‌شیرین‌کن، تأسیسات نفتی و فرودگاه‌ها را بمباران کرد و مهم‌تر از همه اینکه این اقدامات از چشم رادارهای بسیار مجهز و پیشرفته آمریکایی و اسرائیلی دور ماند.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌تر نیز که موشک و پهپادها وقتی به امارات در ابوظبی و دبی اصابت کرد، جهانیان تحلیل کردند که چگونه این موشک‌ها و پهپادها از چشم رادارها به دور مانده است. این یک موضع قدرت است که مقاومت یمن از خود نشان داد و دشمن را مستاصل کرد.

دستمالچیان می‌گوید: عربستان بسیار تلاش کرد که بتواند دستاوردی را از این جنگ برافروخته به دست بیاورد اما هرچه بیشتر تلاش کرد در باتلاق خودساخته فرو رفت.

وی تصریح می‌کند: معتقدم این آتش‌بس سرآغاز بسیار مهمی است که منجر به تحولات پی در پی خواهد شد و منطقه پس از پایان این جنگ هم شکل دیگری به خود خواهد گرفت. همچنین آرامش، ثبات و امنیت در منطقه پیش خواهد رفت چون یکی از کانون‌های بحرانی در منطقه کم خواهد شد.

کد خبر 565833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.